• چهارشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94032715975
  • منبع : نمایندگی سمنان

اجرای عملیات کنترل هرزآب و کشت نهال در 210 هکتار از اراضی بیابانی سمنان

اجرای عملیات کنترل هرزآب و کشت نهال در 210 هکتار از اراضی بیابانی سمنان

ایسنا/سمنان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان از انجام عملیات کنترل هرزآب و کشت نهال در 210 هکتار از اراضی بیابانی مرکز استان خبر داد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان از انجام عملیات کنترل هرزآب و کشت نهال در 210 هکتار از اراضی بیابانی مرکز استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان،«سیدابوالفضل ولیئی» در جمع خبرنگاران هم‌زمان با روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی با اشاره به فعالیت‌های بیابان‌زدایی در این شهرستان، اظهار کرد: طی یک سال اخیر در سطح 150 هکتار از اراضی سمنان عملیات هرزآب و در 60 هکتار از اراضی بیابانی نیز عملیات کشت نهال انجام شده است.

وی، وسعت این شهرستان را بالغ بر یک میلیون و 170 هزار هکتار برشمرد و افزود: 33 درصد از این وسعت که بیش از 337 هزار و 289 هکتار اراضی شهرستان را تشکیل می‌دهد را مراتع و بیش از 65 درصد آن شامل بیش از 728 هزار هکتار را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان از وجود دو طرح آبخیزداری در حوضه‌ی آبخیز این شهرستان خبر داد و گفت: این دو پروژه در دو منطقه سیل خیز پیغمبردان و چاشتخوران سمنان واقع شدند و با اجرای پروژه پیغمبران 90 درصد سیلاب‌های این حوضه‌ی آبخیز مهار و حجم سیلاب‌ها تا حد زیادی کاهش داشته است.

وی با بیان این‌که سمنان اکوسیستم بسیار شکننده‌ای دارد، تصریح کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان به پایداری این اکوسیستم کمک کرد و خوشبختانه در سالیان اخیر همواره اعتبارات مناسبی به این بخش اختصاص یافته است.

ولیئی از تغییرات اقلیمی، کمبود منابع آب شیرین و پدیده‌ی بیابانی شدن اراضی به‌عنوان سه چالش پیش روی استان یاد کرد و افزود: نهال کاری در اراضی بیابانی، ایجاد بادشکن در فضای پیرامونی مزارع و ... از جمله اقداماتی است که در شهرستان برای مقابله با بیابان‌زایی انجام شده است.

وی از اخذ سند مالکیت برای 98 درصد اراضی ملی شهرستان خبر داد و گفت: هم‌اکنون تنها 2 درصد اراضی ملی شهرستان به‌علت قرار گرفتن در حومه شهرها و مشکل بورکراسی اداری فاقد سند هستند.

ولیئی از برگزاری جشن انفال در این شهرستان طی دو سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: برای اخذ سند مالکیت این بخش کم باقی‌مانده نیاز به همراهی دستگاه های ذی‌ربط هستیم.

رئیس اداره‌ی منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص زمین‌خواری در این شهرستان به ایسنا گفت: خوشبختانه در مرکز استان با پدیده زمین‌خواری روبرو نیستیم و با اقداماتی که انجام شده از اراضی ملی و بیت‌المال به‌درستی پاسداری شده است. به‌طوری‌که از آخرین پرونده‌ی زمین‌خواری در شهرستان چند سالی می‌گذرد و تاکنون پرونده دیگری نداشته‌ایم.

وی، از تولید سالانه 450 تا 500 هزار نهال در نهالستان سمنان خبر داد و یادآور شد: این نهال‌ها هر سال در سراسر استان توزیع می‌شوند.

ولیئی، مساحت نهالستان سمنان را بالغ بر 16 هکتار دانست و خاطرنشان کرد: کاج تهران، سرو خمره‌ای، ارغوان، اقاقیا، تبریزی، سنجد، ابریشم مصری و زیتون عمده‌ترین گونه‌های کشت شده در تنها نهالستان مرکز استات هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha