• سه‌شنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 94032615084
  • خبرنگار : 71443

رویترز مدعی شد: شورای امنیت لغو تحریم‌ها را به بعد از نظارت کنگره بر توافق موکول می‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع غربی مدعی شد: شورای امنیت احتمالاً‌ یک ماه پس از حصول توافق هسته‌ای برای لغو تحریم‌های ایران دست نگه خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع غربی مدعی شد: شورای امنیت احتمالاً‌ یک ماه پس از حصول توافق هسته‌ای برای لغو تحریم‌های ایران دست نگه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز این منابع غربی که خواستند نام‌شان فاش نشود، مدعی شدند: شورای امنیت سازمان ملل احتمالاً تا یک ماه پس از حصول توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 لغو تحریم‌ها علیه تهران را به تعویق خواهند انداخت تا در طول این مدت کنگره بتواند این توافق را مورد بازبینی قرار دهد.

این منابع هم‌چنین به رویترز گفتند: این یک تصمیم نامطلوب اما به لحاظ سیاسی ضروری است چون کنگره آمریکا که تحت سلطه جمهوری‌خواهان قرار دارد نمی‌خواهد شورای امنیت سازمان ملل زودتر از قانون‌گذاران اعمال نظر کند.

آن‌ها هم‌چنین بیان کردند: در حقیقت کنگره اقدام اولیه شورای امنیت را به عنوان قضاوت زودهنگام درباره توافق هسته‌ای احتمالی با ایران ارزیابی می‌کند.

رویترز در ادامه گزارش خود مدعی شد که ایران با اکراه این تأخیر در لغو تحریم‌ها را پذیرفته است چون مقامات ایرانی خواهان لغو فوری تحریم‌های سازمان ملل آمریکا و اتحادیه اروپا پس از حصول یک توافق نهایی بودند.

این مقامات غربی می‌گویند که نیازمند اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش پیش از لغو تحریم‌ها هستند، اگرچه تأخیر در اقدام سازمان ملل برای بازبینی کنگره یک موضوع جدید است.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا ماه گذشته قانونی را امضا کرد که به کنگره اجازه می‌دهد تا 30 روز پس از حصول یک توافق هسته‌ای با ایران آن را مورد بازبینی قرار دهد و این در صورتی است که آن‌ها متن توافق را تا هشتم ژوییه دریافت کنند، در غیر این صورت مدت زمان بازبینی 60 روز خواهد بود.

یک مقام ارشد غربی در این‌باره، گفت: ما نمی‌توانیم زیاد صبر کنیم چون ایرانی‌ها قادر خواهند بود دست به اجرای آن چیزی بزنند که توافق کرده‌اند.

به گزارش رویترز، در یک توافق هسته‌ای نهایی شورای امنیت سازمان ملل قرار است قطعنامه‌ای جدید را تصویب و در آن تمام تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران را لغو کند. تنها شورای امنیت است که می‌تواند تحریم‌های سازمان ملل را بردارد.

ایران و گروه 1+5 تا 30 ژوئن فرصت دارند تا به یک راه‌حل جامع درباره برنامه هسته‌ای تهران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور دست یابند.

به گزارش ایسنا،‌ این در حالی است که حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان روز یک‌شنبه، گفت: ما با کمک مردم به سازمان ملل و شورای امنیت یعنی همان جاها که تحریم‌های ظالمانه علیه ما وضع شد رفته و همان جا تحریم‌ها را لغو می‌کنیم.

تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است بنابراین سخنان رییس‌جمهور با توجه به اهمیت لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و اقدام شورای امنیت پس از توافق که باید در قالب یک قطعنامه جدید کلیه تحریم‌ها را لغو کند، می‌تواند موید این مساله باشد که امضای توافق و اعلام آن با توجه به این که این توافق احتمالا باید سریعا در جلسه فوق‌العاده شورای امنیت به تایید برسد در نیویورک انجام می‌شود. هم‌چنین می‌توان این استنباط را از سخنان رییس‌جمهور داشت که با حمایت و پشتوانه مردم تحریم‌ها علیه ایران در همان مجامع و مکان‌هایی که تصویب و اجرایی شده است برداشته می‌شود.

در عین حال مشخص نیست با توجه به فاصله‌ زمانی که بین امضای توافق تا اجرای آن وجود دارد، تصویب قطعنامه لغو تحریم‌ها علیه ایران در چه مرحله‌ای انجام خواهد شد؟ پیش از این مقامات کشورمان اعلام کرده بودند که هم‌زمان با امضای توافق باید قطعنامه مذکور که محتوای آن هم از جمله اختلاف‌نظرهای ایران و 1+5 بوده است، تصویب و ضمن تایید توافق، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را لغو کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha