• یکشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94031709378
  • خبرنگار : 71038

در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: کنفرانس ژنو نقطه امیدی برای پایان دادن به بحران یمن است

هانی‌زاده: کنفرانس ژنو نقطه امیدی برای پایان دادن به بحران یمن است

هیات جنبش انصارالله که از 23 می برای مذاکره جهت حل و فصل بحران یمن به عمان رفته بود این کشور را به مقصد روسیه و به دعوت وزارت خارجه این کشور ترک کرد.

هیات جنبش انصارالله که از 23 می برای مذاکره جهت حل و فصل بحران یمن به عمان رفته بود این کشور را به مقصد روسیه و به دعوت وزارت خارجه این کشور ترک کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق آنچه که رسانه‌ها منتشر کردند سفر اعضای جنبش انصارالله به مسکو با هدف بررسی پاره‌ای از موضوعات و مسائل مرتبط با یمن است که در آینده اعلام خواهد شد.

از دیگر سو، طبق آنچه که سازمان ملل اعلام کرده کنفرانس ژنو جهت حل بحران یمن از سوی سازمان ملل در 24 خرداد ماه برگزار می‌شود.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از موافقت جنبش انصارالله و دیگر طرف‌های یمنی برای حضور در این مذاکرات استقبال کرد و از تمامی طرف‌ها خواست تا بدون پیش شرط در این مذاکرات شرکت کنند.

بان‌کی‌مون در بیانیه‌ای که در این ارتباط صادر کرده ابراز امیدواری کرد که یمنی‌ها در این مذاکرات بتوانند درباره آغاز روند مسالمت‌آمیز انتقال قدرت بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت به توافق برسند.

وی همچنین از تمام کشورهای ذی‌ربط خواست تا فضای سیاسی خوبی را جهت کمک به موفقیت این مذاکرات فراهم کنند.

پیش از این مذاکرات ژنو به دلیل شروط منصور هادی، رییس‌جمهور مستعفی و فراری یمن که خواهان تحویل سلاح‌های انصارالله شده بود به تعویق افتاده بود.

از دیگر سو مختار الرجبی از مشاوران منصور هادی، رییس‌جمهور مستعفی یمن فهرست نمایندگان منصور هادی جهت حضور در کنفرانس ژنو را اعلام کرد.

الرجبی گفت: در میان این نمایندگان شخصیت‌های نظامی و سیاسی نیز هستند که برخی از آنها بیشتر توسط انصارالله بازداشت شده بودند.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله نیز اعلام کرد که این گروه بدون هیچ پیش شرطی در مذاکرات ژنو شرکت می‌کند.

از سوی دیگر ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن از تلاش‌ها برای ازسرگیری روند مذاکرات سیاسی یمن با رهبری سازمان ملل حمایت کرده و از تمامی طرف‌های یمنی می‌خواهد تا در این مذاکرات شرکت کنند.

هارف گفت: اقدامات ضروری وجود دارد از جمله تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه و توقف درگیری‌ها که باید به آنها عمل شود.

در تحولات میدانی یمن نیز ، منابع عالی رتبه یمنی در صنعا تاکید کردند که شلیک موشک‌های اسکاد که نیمه شب شنبه به پایگاه هوایی خالد بن عبدالعزیز در منطقه عسیر عربستان صورت گرفت پیامی تهدید آمیز است که پاسخی به جنایت‌های روزافزون تجاوزگران سعودی-آمریکایی در حق غیرنظامیان و هدف قرار دادن خانه‌های آنها به روشی بی‌سابقه است.

این منابع اظهار امیدواری کردند که مقامات ریاض پیام‌های آشکار این اقدام هشدارآمیز را که توسط ارتش یمن با تصمیم مستقیم و به صورت مستقل از کمیته‌های مردمی صورت گرفته است، درک کنند.

منابع مذکور عنوان داشتند که رهبران یمنی گزینه‌های زیادی در دست دارند و می‌توانند آنها را اجرایی کنند.

در همین حال احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف موسوم به طوفان قاطع اعلام کرد که شبه نظامیان حوثی و علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن حدود 300 موشک اسکاد دارند.

وی در ادامه مدعی شد که نیروهای ائتلاف بسیاری از موشک‌های اسکاد را که صالح در اختیار دارد، منهدم کردند.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که می‌توان کنفرانس ژنو را به عنوان یک نقطه امید برای پایان دادن به بحران یمن تلقی کرد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در حال حاضر یمن با دو چالش عمده نظامی و سیاسی روبرو است، تصریح کرد: از یک سو عربستان به بمباران منازل مسکونی و زیرساخت‌های اقتصادی و فرهنگی یمن ادامه می‌دهد و از دیگر سو برخی از طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش می‌کنند در مسیر همگرایی و وفاق مردم یمن مشکل ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه کنفرانس ژنو می‌تواند یک نقطه امیدی برای پایان دادن به بحران یمن باشد، به حضور انصارالله در این اجلاس اشاره کرد و گفت: علیرغم اراده جامعه جهانی برای پایان دادن به بحران یمن، عربستان سعودی همچنان در حال تلاش برای دور کردن انصارالله از عرصه‌های بین‌المللی و سیاسی در یمن است و در واقع مایل نیست که انصارالله در کنفرانس ژنو نمایندگانی را داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه در حال حاضر عربستان با توجه به فشارهای بین‌المللی از جمله فشارهای ایران و روسیه و سازمان ملل تلاش می‌کند که از مواضع قبلی خود دور شود و به یک راه‌حل سیاسی تن بدهد، ادامه داد: در واقع عربستان به این نتیجه رسیده که از رهگذر بمباران یمن به اهداف خود نمی‌رسد.

هانی‌زاده به حمایت های لجستیکی آمریکایی ها از عربستان در جریان حمله به یمن اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها نیز به این نتیجه رسیدند که ادامه بمباران‌ها در یمن به وجهه بین‌المللی آمریکا ضربه وارد می‌کند بنابراین آنها نیز در این راستا فشارهایی را علیه عربستان وارد کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: عربستان در گذشته احساس می‌کرد که از طریق نظامی می‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند ولی طولانی شدن جنگ و فشار جامعه جهانی ریاض را به برگزاری کنفرانس ژنو راضی کرد و اینکه به نوعی بپذیرد انصارالله جزو ساختار سیاسی یمن است. در واقع عربستان چاره‌ای جز پذیرش نتایج کنفرانس مسکو و ژنو ندارد.

روز گذشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط به نقل از منابع سیاسی در یمن اعلام کرد که هیات انصارالله یمن و حزب علی عبدالله صالح طرحی را برای حل بحران یمن در نشست ژنو ارائه خواهند کرد که شامل برکناری عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و رهبران دیگر، بازگشت مشروعیت به صنعا و عدم استفاده از استان دیگری چون عدن به عنوان یک مقر در مرحله کنونی است.

به گفته این منابع، حوثی‌ها و علی عبدالله صالح در اجلاس ژنو، تمایل خود را به وحدت یمن و نگرانی‌شان را نسبت به جدایی جنوب از شمال آن اعلام خواهند کرد.

از دیگر سو ، منابع سیاسی یمنی اعلام کردند که آمریکا در مذاکرات اخیر خود با نمایندگان جنبش انصارالله در عمان پیشنهاد داده که برای حل بحران یمن، این کشور به دو اقلیم تقسیم شود.

سایت خبری یمن الآن، به نقل از بلیغ المخلافی، سخنگوی حزب عدالت توسعه یمن اعلام کرد: مذاکرات اخیر در عمان میان نمایندگان انصارالله و آن پاترسون، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و متیو تولر، سفیر آمریکا در یمن برگزار شده و در این نشست علاوه بر طرح دو اقلیم، آمریکایی‌ها پیشنهاد داده‌اند که برای حل بحران یمن باید درگیری‌ها متوقف و منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی به کشور بازگردد و علی عبدالله صالح از عرصه سیاسی یمن کنار گذاشته شود.

همچنین آمریکا پیشنهاد داده که مذاکرات سیاسی آغاز شده و یمن به جای شش اقلیم به دو اقلیم تقسیم شود و ارتش بازسازی شده و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن هیچ‌گونه نقش سیاسی در آینده این کشور نداشته باشند.

وی تاکید کرد: مذاکراتی که در مسقط صورت گرفت، دور از چشم دولت مستعفی یمن برگزار شده و هدف اصلی این مذاکرات آزادی گروگان‌های آمریکایی در یمن بوده است.

حوثی‌های یمن هرگونه مذاکره با طرف آمریکایی را رد کرده‌اند گرچه وزارت خارجه آمریکا از انجام مذاکرات میان دو طرف در عمان خبر داده است.

هانی‌زاده در مورد طرح آمریکایی‌ها و انصارالله برای حل بحران یمن، اظهار کرد: انصارالله و برخی از طیف‌های سیاسی یمن مایل نیستند که این کشور تجزیه شود و تلاش بر این دارند که دولت وحدت ملی ایجاد شود و رییس‌جمهور مستعفی یمن در ساختار قدرت در این کشور نقشی نداشته باشد چرا که عامل ناامنی و بحران یمن مربوط به بازگشت منصور هادی به قدرت است، از طرف دیگر عربستان و آمریکا می‌خواهند یمن را به دو اقلیم شمال و جنوب تقسیم کنند چرا که فکر می‌کنند از این طریق می‌توانند راحت‌تر بر این کشور تسلط داشته باشند ولی تلاش انصارالله و دیگر گروه‌های یمنی برای تشکیل دولت وحدت ملی و روی کار آمدن رییس‌جمهور توافقی از طریق انتخابات آزاد، طرح‌های عربستان و آمریکا در این زمینه را خنثی خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha