• شنبه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94031608863
  • خبرنگار : 71489

یک عضو شورای سیاست‌گذاری حزب اراده ملت ایران:

"حاما" همیشه مدافع وحدت اصلاح‌طلبان بوده

"حاما" همیشه مدافع وحدت اصلاح‌طلبان بوده

یک عضو شورای سیاست‌گذاری حزب اراده ملت ایران(حاما) تاکید کرد: حاما با حفظ شخصیت مستقل خود در جریان اصلاح‌طلبی همیشه مدافع وحدت اصلاح‌طلبان بوده و بدون تردید این روند را همچنان ادامه خواهد داد.

یک عضو شورای سیاست‌گذاری حزب اراده ملت ایران(حاما) تاکید کرد: حاما با حفظ شخصیت مستقل خود در جریان اصلاح‌طلبی همیشه مدافع وحدت اصلاح‌طلبان بوده و بدون تردید این روند را همچنان ادامه خواهد داد.

حسن رنجبر، عضو هیات موسس و عضو شورای سیاست‌گذاری حزب اراده ملت ایران در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های حزب اراده ملت ایران در انتخابات پیش روی مجلس شورا اسلامی پرداخته است.

متن کامل این گفت‌و گو در زیر آمده است:

سؤال: حزب اراده ملت ایران (حاما) برای ورود به موضوع انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان چه برنامه‌هایی تدارک دیده است؟

برای ورود به بحث انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ابتدا لازم است یک ارزیابی جامع و تا حد امکان نزدیک به‌واقع از شرایط و وضعیت عمومی کشور در حوزه مسائل داخلی و سیاست خارجی داشته باشیم. همان‌گونه که می دانید اندیشمندان سیاسی، سیاست خارجی را ادامه سیاست داخلی در جهان خارج تعریف می‌کنند. متأسفانه رفتارهای نسنجیده، افراطی و توهم آمیز سال‌های گذشته وضعیت را به‌گونه‌ای درآورده که سیاست خارجی و نقش بازیگران فرامنطقه‌ای در وضعیت داخلی ما بیش‌از اندازه تأثیرگذار بوده است. پرونده هسته‌ای، ظهور داعش و تحولات عمیق و استراتژیک در ژئوپلیتیک خاورمیانه، بنیادگرایی شیعی، بهار عربی و بویژه تحولات مصر، نقش روزافزون قدرت‌های خارجی در تحولات منطقه و مشارکت این قدرت‌ها در درگیری‌های نظامی و ده‌ها موضوع تنش‌زای دیگر و تأثیر آن بر کشور ما، سال ١٣٩٤ و انتخابات مجلس در ایران را از حساسیت خاصی برخوردار نموده است. بالأخص نقشی که مجلس آینده می‌تواند در عرصه تحولات سیاست خارجی داشته باشد. این انتخابات عرصه رقابت دو جریان، دو نوع نگاه و دو استراتژی متفاوت در اداره کشور می‌باشد.

اگرچه نیروهای سیاسی فعال در درون نظام عمدتاً حول دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب گردآمده‌اند، اما فارغ از پایگاه‌های مردمی و حاکمیتی انتخابی و انتصابی ایشان، امروز یک بخش کوچک و افراطی در جریان اصولگرایی بدون توجه به بزرگان خردمند و معتدل این جریان میدان داری می‌کند. جریانی که خود نقش اساسی در به وجود آمدن وضعیت بحرانی و نابسامان امروز کشور دارد و در حال حاضر ناراحت و عصبانی از شکست در انتخابات ریاست جمهوری پیشین تمام تلاش خود را بکار گرفته تا بتواند در وهله اول مجلس و در گام بعدی قوه مجریه را در اختیار بگیرد و دولت دکتر روحانی را در اولین دوره از عرصه اجرایی کنار بزند. جریان افراطی به‌شدت نگران هماهنگی مجلس با بنیه قوی اصلاح‌طلبی و دولتی خردمند است.

سؤال: اخیراً و در آستانه پایان مهلت دوماهه در خصوص مذاکرات هسته‌ای شاهد حملات تند به دولت هستیم این موضوع را در سالی که انتخابات مجلس را پیش رو داریم، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همان‌گونه که گفتم این جریان که در نهادهای مختلف حاکمیتی و رسانه‌ای و متأسفانه حتی رسانه ملی حضور جدی و بعضاً تصمیم گیر دارد، تلاش می‌کند با بحران سازی و به شکست کشاندن دولت روحانی زمینه‌های لازم برای در اختیار گرفتن مجلس را فراهم نماید. تمام اقدامات این گروه در بهانه‌تراشی برای مذاکرات هسته‌ای و تلاش برای به شکست کشاندن این مذاکرات است. تجمع‌های سیاسی غیر قانونی، امنیتی کردن فضای عمومی کشور و به رخ کشیدن تهدید نظامی و... و درنتیجه آن با ایجاد بحران‌های حاد اقتصادی، سیاسی، امنیتی، هدفی صرفاً انتخاباتی داشته و دارد. با توجه به اینکه این جریان به‌خوبی واقف است فاقد پایگاه مردمی فراگیر است، تلاش می‌کند با ایجاد بحران‌های ساختگی و درگیر کردن کشور در درگیری‌های گفته شده، فضای داخلی را تحت تأثیر قرار داده، دولت و جریان‌های فعال اصلاح‌طلبی، مستقلین و حتی اصولگرایان معتدل و جامعه مدنی را منفعل و امید به وجود آمده در مردم را به نامیدی تبدیل کنند و با کمک نهادهای تحت کنترل و فضاسازی‌های رسانه‌ای در مرحله اول مجلس و در گام بعدی ریاست جمهوری را در اختیار بگیرد.

سؤال: به‌عنوان یک حزب اصلاح‌طلب چه نقدی بر دو مجلس گذشته و چه انتظاری از مجلس دهم دارید؟

متأسفانه به دلایلی کاملاً مشخص در دو مجلس گذشته اصلاح‌طلبان در حد یک اقلیت بسیار کوچک حضور داشته‌اند و عملاً نقشی تعیین کننده در جریان اداره کشور و قانون گذاری نداشته‌اند. اگر یک آسیب‌شناسی صورت بگیرد مشخص می‌شود چه زیان‌هایی از این عدم حضور متوجه کشور و منافع ملی شده است و آقایان باید پاسخ دهند این‌همه تلاش برای یکدست شدن مجلس چه دستاوردی برای کشور داشته؟ بدون تردید بخش بزرگی از فساد حاکم در دولت احمدی‌نژاد متوجه مجالس اصولگرای گذشته است. بسیاری از آقایانی که وکیل الدوله بودند، آیا اگر اجازه می‌دادند مجلسی متکثر شکل می‌گرفت بازهم فساد تا بالاترین مقامات اجرایی کشور ریشه می دواند؟ اگرچه دامنه این بحث بسیار گسترده است، اما نباید تلاش‌های هرچند عقیم و کوچک را که از طرف اقلیتی دلسوز در این مجالس صورت گرفته نیز نادیده گرفت. اما انتظار می‌رود مجلس دهم با ترکیبی متفاوت بتواند وظیفه تقنینی و نظارتی خود را به انجام رساند و با حرکت در مسیر اصلاحی فضای مناسب برای رشد و توسعه را فراهم نماید و برای وحدت ملی و تقویت بنیان‌های مردم‌سالاری و حاکمیت قانون از هیچ کوششی دریغ نکند. همچنین نسبت به تأمین آرامش، امنیت و رفاه اقتصادی و اجتماعی اهتمام جدی ورزیده و سرمایه اجتماعی به ‌شدت آسیب‌دیده این جامعه را در مسیر صحیح برگرداند. مجلس آینده می بایست سیاست خارجی بحران‌آفرین و توهم‌زای گذشته را اصلاح و استراتژی سیاست خارجی خود را مبتنی بر منافع ملی، صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی قرار داده و به دولت برای حل معضلات خارجی کمک نماید.

سؤال: با توجه به طرح استانی شدن انتخابات و اصلاح قانون انتخابات، موضع حاما در این زمینه ها چیست؟

حزب اراده ملت ایران از هر اقدامی در راستای نهادینه شدن دمکراسی و مردم‌سالاری و تقویت نهادهای مستقل مدنی استقبال کرده و برای آن تلاش می‌کند و هر حرکتی را که سبب تقویت تحزب در ساختار تصمیم‌گیری و اداره امور کشور شود، فعالیتی قابل‌تقدیر و روبه‌جلو می‌داند و از آن حمایت می‌کند. به همین دلیل این‌ یک معیار برای ارزیابی و بررسی مواضع حزب در این‌گونه مباحث است. استانی شدن انتخابات نیز با معیاری که گفته شد باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.

سؤال: حزب اراده ملت ایران در انتخابات آتی چه برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است؟

پس برگزاری موفق کنگره هفتم حزب و انتخاب شورای سیاست‌گذاری جدید از طرف کنگره و متعاقب آن تشکیل هیات اجرایی، کمیته انتخابات حزب در ادامه فعالیت دوستان در دوره گذشته با حضور کلیه اعضاء، فعال گردیده و با تشکیل جلسات مستمر و هماهنگی و رایزنی با سایر کمیته‌ها و حوزه‌ها بویژه دبیر کل محترم، برنامه جامع انتخاباتی حزب را تدوین و به‌طور مستمر پیگیری می‌نماید.

سؤال: لطفاً مهم‌ترین محورهای فعالیت این کمیته را توضیح دهید.

با توجه به زمان باقی‌مانده به برگزاری انتخابات این کمیته با تقسیم این دوره زمانی به دو مرحله برای هرکدام از این مراحل برنامه‌ها و دستورالعمل‌های خاص خود را دارد. اولین مرحله، دوره قبل از ورود رسمی به انتخابات است که این مقطع بیشتر دوره بحث و بررسی و تحلیل و نقد و نظر و برنامه‌ریزی می‌باشد. دوم مرحله‌ای که از آغاز ثبت‌نام‌ها و شروع مرحله اجرایی انتخابات چه در وزارت کشور به‌ عنوان مجری و چه در شورای نگهبان به‌عنوان ناظر رقم می‌خورد.

در دوره‌ای که در آن قرار داریم رصد و تحلیل واقع‌گرایانه وضعیت عمومی کشور در حوزه‌های مختلف، مخصوصاً با تمرکز به موضوع انتخابات و همچنین نقد و بررسی اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و نظارتی و اقدامات و برنامه‌های جریان‌های سیاسی رقیب و سیر موضوعات مورد توجه است. در مواقع لزوم نیز حزب با اعلام دیدگاه‌ها و روشنگری و آگاهی بخشی و دادن هشدارهای دلسوزانه و صادقانه تلاش می‌کند زمینه یک انتخابات قانونمند و فراگیر با مشارکت حداکثری را فراهم نماید.

اقدام بعدی تبیین ضرورت‌ها و ویژگی‌های یک انتخابات سالم و حداکثری است که در این بخش عملکرد نهادها و دستگاه‌های ناظر و مجری بسیار اهمیت دارد. این احتمال وجود دارد برخی افراد و جریان‌های افراطی که نگران مشارکت حداکثری هستند، با فضاسازی‌های کاذب و تحت تأثیر قرار دادن نهادهای تصمیم گیر و در نتیجه اعمال رفتارهای سلیقه‌ای وخارج از عرف و قانون دست به اقداماتی زده و به تعبیری مهندسی انتخابات نمایند. اگرچه باید گفت مهندسی انتخابات اگر به معنای برنامه‌ریزی قانونمند برای انتخابات باشد نه‌تنها مذموم نیست که پسندیده است اما مهندسی انتخاباتی مذموم و ناپسند است که خارج از چهارچوب‌های قانونی باشد که نمونه بارز آن را در رد صلاحیت‌های گسترده دوره‌های قبلی و حتی در آخرین دوره ریاست جمهوری شاهد بودیم.

سؤال: در این دوره از برگزاری انتخابات چه توقع و انتظاری از دولت تدبیر و امید وجود دارد؟

نکته مهم و سؤال بسیار اساسی را مطرح نمودید. در جمع فعالان سیاسی، اصلاح‌طلبان و مستقلین برخی نگرانی‌ها به ترکیب کنونی وزارت کشور وجود دارد و هرروز هم این دغدغه‌ها بیشتر می‌شود. سؤال اساسی این است در شرایطی که وزارت کشور قادر به حفظ امنیت برگزاری جلسات معمولی پرسش و پاسخ از طرف نیروهای اصلاح‌طلب و دانشگاهی نیست و جریان افراطی بدون هیچ مجوزی تجمع‌های سیاسی خیابانی برگزار می‌کند، آیا نباید برای استقلال این وزارت خانه جهت برگزاری انتخابات در این موقعیت حساس نگران بود؟ کار به‌جایی رسیده که فریاد برخی از نیروهای معتدل اصول‌گرا نیز درآمده. بدون تردید ریاست محترم جمهوری به این موضوع آگاهی و اشراف دارند و انتظار می‌رود در این زمینه چاره‌اندیشی کنند. اما از دولت و شخص ریاست محترم جمهور که خود حقوقدان است و وظیفه اجرا قانون اساسی را بر عهده دارد انتظار می رود زمینه حضور حداکثری و قانونمند مردم در انتخابات را فراهم کرده و از حقوق همه ایرانیان در حق انتخاب کردن و انتخاب شدن دفاع نماید. پس از یک دوره پرتنش افراطی‌گری که متأسفانه هزینه‌های سنگینی برای نظام و کشور در برداشت و نتیجه آن ایجاد یک جامعه دوقطبی و حذف انبوهی از نیروهای شایسته و توانمند و از دست رفتن بسیاری از فرصت‌ها و منابع بود انتظار می‌رود انتخابات این دوره مجلس فرصتی باشد برای ایجاد وحدت ملی و شکل‌گیری مجلسی کارآمد و کارشناس در این فضای پرآشوب منطقه‌ای و بین‌المللی.

سؤال: حاما چه برنامه‌هایی برای مرحله دومی که از زمان ثبت‌نام‌ها شروع می شود و تا مرحله برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه ادامه پیدا می‌کند، دارد؟

کمیته انتخابات با هماهنگی دبیر کل محترم و سایر حوزه‌های حزبی تلاش می‌کند تا برای کلیه حوزه‌های انتخاباتی نامزد داشته باشد. دفاتر استانی حزب نیز با شناخت شرایط ملی و تحلیل مباحث استانی و بومی، شناسایی نامزدها و ارزیابی صحیح و واقع‌گرایانه پایگاه مردمی و میزان رأی آوری ایشان و از طرف دیگر هماهنگی با سایر گروهای اصلاح‌طلب و همسو زمینه‌های لازم برای تصمیم‌گیری در سطح کلان و ملی را فراهم می‌نمایند.

همچنین کمیته انتخابات به کمک کمیته امور استان‌ها و دبیران استانی با برگزاری جلسات منطقه‌ای و کارگاه‌های آموزشی نیروهای حزبی را در استان‌ها و شهرستان‌ها به‌صورت هرچه علمی‌تر با انتخابات و مباحث مربوطه آشنا نموده تا ایشان بتوانند به‌صورت فعال وارد عرصه انتخابات شوند تا از این طریق بتواند در حد مقدورات نامزدهای حزبی و همفکر را روانه نهاد قانون‌گذاری نماید. در یک تعامل همه‌جانبه با حوزه‌های حزبی در سراسر کشور مباحث مربوط به انتخابات را چه در سطح ملی و چه استانی پیگیری می‌نماییم و با شروع انتخابات، ستاد انتخابات حزب در تهران و استان‌ها فعال می‌گردد و برنامه‌های انتخاباتی حاما را پیش خواهد برد.

سؤال: با توجه به ضرورت‌هایی که ذکر شد و اقدامات گروه‌های افراطی برای تحت کنترل گرفتن مجلس، چنانچه در این دوره نیز با رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح‌طلب مواجه شوید، حاما چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

البته این نگرانی در همه دوره‌ها وجود داشته و در این دوره هم وجود دارد و امیدواریم که درک شرایط دشوار کشور، همه را به این نتیجه رسانده باشد که تنها راه عبور از بحران فقط و فقط وحدت ملی مبتنی بر مردم‌سالاری و صندوق رأی می‌باشد.

سؤال: حزب اراده ملت رابطه خودش را با سایر گروهای اصلاح‌طلب چگونه تعریف می‌کند و نحوه هماهنگی این احزاب در انتخابات چگونه خواهد بود؟

تکثر مهم‌ترین شاخصه جریان اصلاح‌طلب و از عوامل ماندگاری آن است. در فضای بحث و گفتگو و کثرت است که اندیشه‌ها بارور و افکار صیقل می‌خورد و بهترین تصمیمات اتخاذ می‌گردد. خوشبختانه گروه ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب امروز به رسالت تاریخی خود در این مقطع زمانی برای کشور واقف‌اند. این جریان در همه ادوار با وجود نامهربانی‌ها و محدودیت‌ها تمام تلاش خود را متوجه حفظ صلح و ثبات و منافع ملی کشور کرده است. حزب اراده ملت ایران ضمن احترام به‌تمامی گروه‌های اصلاح‌طلب و شخصیت‌ها و بزرگان جریان اصلاح‌طلبی، تلاش می‌کند بر اساس مکانیسمی منطبق با شرایط عمومی جامعه و در نظر گرفتن فرصت‌ها و تهدیدات و اصولی واقع‌گرایانه و قابل‌پذیرش برای اجماع حداکثری تلاش نماید. حاما با حفظ شخصیت مستقل خود در جریان اصلاح‌طلبی همیشه مدافع وحدت اصلاح‌طلبان بوده و بدون تردید این روند را همچنان ادامه خواهد داد.

سؤال: نامزدهای موردحمایت حزب اراده ملت باید چه ویژگی‌هایی را داشته باشند؟

حاما در وهله اول نامزدهای حزبی را مدنظر دارد و توان خود را برای موفقیت ایشان بکار می‌گیرد. اما در مورد این سؤال باید عرض کنم متأسفانه بودند افرادی که از نردبان اصلاح‌طلبی بالا رفتند و فرصت‌طلب شدند. در همین راستا کمیته انتخابات اقدام به تبیین شاخصه‌های اصلاح‌طلبی نموده که انشاءالله در زمان مناسب ارائه می‌گردد و مطمئنیم که یاران ما در سایر تشکل‌ها نیز این موضوع را مورد نظر دارند. امیدواریم بر این اساس لیست جامعی به مردم ارائه گردد.

سؤال: معمولاً احزاب به فراخور توان در زمان انتخابات فعال می‌شوند و پس ‌ازآن مجددا تا انتخابات بعدی چندان تحرکی از خود نشان نمی‌دهند،حزب اراده ملت ایران و کمیته انتخابات آن چه برنامه‌ای در این خصوص دارد؟

اگرچه این برداشت از فعالیت حزبی قابل‌تأمل و شرح و بسط است، اما در بررسی آن نباید از بسترهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، و کارکرده نظام سیاسی غفلت کرد. با این ‌وجود حزب اراده ملت و تا جایی که به کمیته سیاسی مربوط است بنا دارد پس از تشکیل مجلس در تعاملی سازنده با نمایندگان حزبی و جریان اصلاح‌طلبی راه‌یافته به مجلس همت خود را بکار گیرد تا به وعده‌ها و برنامه‌های ارائه‌شده به مردم جامع عمل بپوشاند. ارائه لیست مشترک اقدامی دوسویه است، یعنی هم اصلاح‌طلبان باید مسئولیت فهرستشان را در نزد مردم بپذیرند و هم نامزدها و راه‌یافتگان به مجلس وعده‌ها و تعهد خود با مردم را از یاد نبرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha