• سه‌شنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94031207288
  • خبرنگار : 71443

فابیوس دستیابی به توافق هسته‌ای را ممکن دانست

فابیوس دستیابی به توافق هسته‌ای را ممکن دانست

وزیر امور خارجه فرانسه دستیابی به توافق هسته‌ای را ممکن دانست و گفت: فرصت خوبی وجود دارد که قدرت‌های جهانی به یک توافق با ایران دست پیدا کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه دستیابی به توافق هسته‌ای را ممکن دانست و گفت: فرصت خوبی وجود دارد که قدرت‌های جهانی به یک توافق با ایران دست پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز دوشنبه گفت که مذاکرات هسته‌ای فرصت خوبی است که قدرت‌های جهانی به یک توافق هسته‌ای با ایران دست پیدا کنند اما اگر این توافق به اندازه کافی قابل راستی آزمایی نباشد توافقی انجام نخواهد شد.

وزیر امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد: اگر ایران بخواهد در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به سلاح دست پیدا کند به طور قطع این کار را در یک سایت نظامی یا تاسیساتی محرمانه انجام خواهد داد بنابراین توافقی خوب است که شامل دسترسی به مراکز خارج از تاسیسات هسته‌ای ایران باشد.

وی تاکید کرد: قابلیت بازرسی از چنین تاسیساتی باید بخشی از یک توافق نهایی با ایران باشد تا این اطمینان حاصل شود که تهران به طور محرمانه برای ساخت سلاح هسته‌ای تلاش نمی‌کند.

فابیوس ادامه داد: حتی در صورت حصول بهترین توافق اگر نتوانیم آن را راستی آزمایی کنیم بی فایده است.

وزیر امور خارجه فرانسه تصریح کرد: برخی از کشورهای منطقه ممکن است این توافق را در کلام بپذیرند اما بگویند که از نظر ما به اندازه کافی قوی نیست و بنابراین ما نیز باید هسته‌ای شویم.

وی که به منظور شرکت در مراسم سوگند رییس‌جمهور جدید نیجریه به این کشور سفر کرده است همواره بیش از دیگر اعضای گروه 1+5 علیه برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرده و اتخاذ مواضع سخت‌تر در یک توافق هسته‌ای احتمالی را خواستار شده است.

فابیوس پیش از این نیز حتی از مقامات واشنگتن لحن سخت‌تری اتخاذ کرده و در سال 2013 هشدار داد غرب در معرض خطر گیر افتادن در یک بازی احمقانه قرار دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین گفت: یک توافق هسته‌ای با ایران باید به اندازه کافی قوی باشد بنابراین اگر شما (ایرانی‌ها) می‌گویید که نمی‌توانید اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی را بدهید توافقی حاصل نخواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: یک توافق نهایی باید به طور دقیق مشخص کند که چه مدت زمان فاصله‌ای میان درخواست بازرسی از یک سایت و دسترسی واقعی بازرسان به آن باید وجود داشته باشد چون اگر این فاصله بسیار زیاد باشد آنها (ایرانی‌ها) زمان کافی برای تغییر همه چیز را خواهند داشت.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، این اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه نشان می‌دهد که مذاکره‌کنندگان هنوز اختلافات زیادی تا دستیابی به یک توافق نهایی دارند. این در حالی است که تنها یک ماه تا پایان ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن برای رسیدن به این نتیجه فرصت دارند.

فابیوس همچنین گفت: ما با یک توافق موافقیم اما نه توافقی که به ایران اجازه دستیابی به بمب اتم را بدهد. این موضع فرانسه است که مستقل و صلح‌آمیز است.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه فرانسه در حالی این اظهارات خصمانه خود را مطرح می‌کند که ایران همواره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای‌اش همکاری کرده است اما غرب با تکیه بر این ادعا که ایران در برنامه هسته‌ای‌اش به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است از تهران می‌خواهد تا اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی‌اش را بدهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب این درخواست را رد کردند و فرمودند: ایران اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی‌اش را نخواهد داد و دشمنان ما و کسانی که منتظر چنین تصمیمی از سوی جمهوری اسلامی هستند باید این را بدانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha