• شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94021910437
  • منبع : نمایندگی سمنان

از قشلاق تا ییلاق عشایر استان سمنان چند کیلومتر راه است؟

از قشلاق تا ییلاق عشایر استان سمنان چند کیلومتر راه است؟

ایسنا/سمنان مدیر امور عشایر استان سمنان با اشاره به تفاوت مسیر کوچ عشایر در این استان، گفت: عشایر استان سمنان از 60 تا 1500 کیلومتر کوچ می‌کنند.

مدیر امور عشایر استان سمنان با اشاره به تفاوت مسیر کوچ عشایر در این استان، گفت: عشایر استان سمنان از 60 تا 1500 کیلومتر کوچ می‌کنند.

«حشمت‌الله جدیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، اظهار کرد: فاصله بین قشلاق و ییلاق عشایر در استان سمنان متفاوت است و گاه این تفاوت به بیش از 1400کیلومتر نیز می‌رسد.

وی از مسیر کوچ عشایر «طرودی» در شهرستان شاهرود به‌عنوان کوتاه‌ترین مسیر کوچ در این استان یاد کرد و افزود: در حقیقت میان ییلاق و قشلاق این عشایر این منطقه فاصله زیادی نیست.

جدیدی هم‌چنین به یکی از طولانی‌ترین مسیرهای کوچ در این استان اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مسیرهای کوچ عشایر ایل سنگسر در شهرستان مهدیشهر به بیش از 1500 کیلومتر می‌رسد که از این مسیر به‌عنوان طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر در ایران و جهان یاد می‌شود.

مدیر امور عشایر استان سمنان ادامه داد: از این مسیر کوچ که از مناطق عشایری استان سمنان، آغاز و تا شهرستان طالقان ادامه دارد، عشایر استان‌هایی نظیر سمنان، تهران، خراسان‌شمالی و... استفاده می‌کنند.

وی با بیان این‌که کوچ در استان سمنان به دو صورت داخلی و منطقه‌ای انجام می‌شود، یادآوری کرد: در استان سمنان هر دو نوع کوچ عمودی و افقی وجود دارد اما عمده کوچ‌ها در این استان افقی است.

وی، ایل سنگسر را مهم‌ترین ایل عشایری استان دانست و گفت: این مسیر کوچ به نام ایل سنگسر استان سمنان ثبت شده است.

جدیدی با اشاره به جایگاه ویژه‌ی عشایر این استان در تولید و تأمین مواد گوشتی، لبنی و... اظهار کرد: گوشت تولیدی عشایر استان، بیش از نیاز بازارهای استان است و مازاد تولید به استان‌های گلستان، تهران، خراسان و مازندران و... صادر می‌شوند.

مدیر امور عشایر استان تصریح کرد: عشایر این استان سالانه افزون بر 16 هزار تن محصولات لبنی و حدود 6500 تن محصولات و فرآورده‌های گوشتی قرمز تولید می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha