• شنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94021206667
  • خبرنگار : 71121

در ماه آوریل رخ داد

افزایش روزانه 500 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران

صادرات نفت ایران در ماه آوریل پس از کمی کاهش در ماه مارس، در پی تفاهم هسته‌ای لوزان و احتمال لغو تحریم های غرب علیه تهران افزایش یافت.

صادرات نفت ایران در ماه آوریل پس از کمی کاهش در ماه مارس، در پی تفاهم هسته‌ای لوزان و احتمال لغو تحریم های غرب علیه تهران افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، ایران که قبل از تشدید تحریم‌ها پس از عربستان دومین تولید‌کننده بزرگ نفت اوپک بود، امیدوار است که صادرات نفت خود را در صورت امضای توافق هسته‌ای جامع تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. طرفین در تاریخ 31 مارس بر سر چارچوب مذاکرات به توافق رسیدند.

یک منبع آگاه که تردد نفت‌کش‌ها را رصد می‌کند، گفت: صادرات نفت ایران در ماه آوریل روزانه با 500 هزار بشکه افزایش به یک میلیون و 180 هزار بشکه در روز رسیده که ناشی از افزایش واردات هند است که ماه گذشته از ایران نفت نخرید.

این منبع آگاه افزود: افزایش صادرات ایران به ژاپن و هند باعث افزایش صادرات نفت ایران در ماه آوریل شده اگرچه واردات چین از تهران در این ماه قدری کاهش یافت.

ماه گذشته هند تحت فشار آمریکا مبنی بر نگهداشتن واردات نفت خود از ایران در محدوده تعیین شده توسط تحریمها نفتی از ایران وارد نکرد.

این منبع آگاه گفت: هند به عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین گمان می‌رود که در ماه آوریل چهار محموله و در کل حدود چهار میلیون و 700 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. ژاپن نیز در ماه آوریل سه محموله نفتی وارد کرده که نسبت به ماه مارس که دو محموله وارد کرده بود، افزایش نشان می‌دهد.

یک منبع آگاه دیگر می‌گوید صادرات نفت ایران در ماه آوریل روزانه 450 هزار بشکه نسبت به آمار غیرعادی مارس افزایش یافته و به یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده است.

مارک دوبویتس از بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت: تفاهم هسته‌ای به افزایش صادرات نفت ایران منجر شده است، زیرا خریداران از مزیت فضای کاهش اعمال تحریم‌ها علیه ایران استفاده کرده‌اند.

دوبویتس که از حفظ تحریم‌ها علیه ایران برای تقویت هرگونه توافق با ایران حمایت می‌کند، افزود: اگرچه تحریم‌ها علیه ایران پابرجا هستند و بسیاری از بانک‌های بزرگ فعال نیستند، اما یک پذیرش ملموس وجود دارد که صادرات نفت ایران افزایش خواهد یافت.

براساس توافق هسته‌ای موقت که در نوامبر سال 2013 به امضا رسید و تا 30 ژوئن منقضی خواهد شد صادرات نفت ایران باید تا 30 ژوئن به طور متوسط روزانه یک میلیون بشکه باشد، اما از سال 2013 صادرات نفت ایران اغلب بالای این سطح بوده است.

ایران می‌گوید افزایش تولید نفت ایران باعث کاهش قیمت‌ها نخواهد شد و انتظار دارد که دیگر اعضای اوپک فضا را برای افزایش صادرات ایران باز کنند. این در حالی است که تاکنون هیچ‌گونه‌ نشانه‌ای مبنی بر تمایل دیگر اعضای اوپک برای کاهش عرضه دیده نمی‌شود. نشست بعدی وزرای نفت اوپک پنجم ژوئن برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha