• دوشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94020703672
  • خبرنگار : 71186

یک کارشناس هشدار داد

انحصارطلبی دو خودروساز بزرگ داخلی

انحصارطلبی دو خودروساز بزرگ داخلی

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مشکلات صنعت خودروی ایران ناشی از تحریم‌های خارجی نیست بلکه این دو خودروساز بزرگ داخلی هستند که مصرف‌کنندگان را تحریم کرده‌اند.

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مشکلات صنعت خودروی ایران ناشی از تحریم‌های خارجی نیست بلکه این دو خودروساز بزرگ داخلی هستند که مصرف‌کنندگان را تحریم کرده‌اند.

علی خاکساری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: متاسفانه مدت مدیدی است که ایران خودرو و سایپا خودروهای فعلی را با قیمت دلخواه تولید کرده و بدون توجه به خواست، نیاز و حقوق مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در تمام حوزه‌های تولید، واردات، قیمت‌گذاری و توزیع خودروهای داخلی و خارجی انحصار شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: انحصار در تولید خود کم بود که چند وقتی است که به بهانه حفظ حقوق مصرف‌کننده اما با هدف‌های دیگری، واردات را نیز انحصاری کرده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: هدف از انحصاری شدن واردات، افزایش قیمت خودروهای وارداتی است تا خودروسازان داخلی نیز بتوانند محصولات خود را با قیمت‌های فعلی و البته قیمت‌های بالاتر، عرضه کنند.

وی افزود: هم‌اکنون تعرفه واقعی واردات خودرو نه 40 درصد بلکه بیش از صد درصد است در غیر این صورت چرا خودروی تویوتا کمری که قیمت جهانی تک فروشی آن بین 22 تا 25 هزار دلار است باید به قیمت حدود 180 میلیون تومان در ایران عرضه شود در حالیکه قیمت این خودرو با تعرفه 40 درصدی، حدود 110 میلیون تومان خواهد بود.

خاکساری با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید بررسی کنند که مابه‌التفاوت تعرفه اسمی 40 درصدی با تعرفه واقعی بیش از صد درصدی به جیب چه کسانی می‌رود، تصریح کرد: متاسفانه در این شرایط به جای رفع مشکلات موضوعاتی چون تحریم را بهانه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر وضعیت فعلی و انحصار در روند تولید، واردات، قیمت‌گذاری و توزیع خودروهای داخلی و خارجی ادامه داشته باشد، رفع تحریم‌ها نیز تاثیری در بهبود این وضعیت نخواهد داشت زیرا مشکل نه تحریم خارجی بلکه انحصارطلبی دو خودروساز بزرگ داخلی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید دو خودروساز بزرگ را وادار کنند که از تحریم مصرف‌کنندگان دست برداشته و به انحصار در این صنعت پایان دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۷ ۱۵:۳۳

ايول دکتر خاکساري عزيز جانا سخن از زبان مردم مي گويي

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۷ ۱۶:۵۸

ابتداي سال 93 يک خوروي صفر کيلومتر از محصولات ايران خودرو خريداري کردم و تا الان فقط 5 دفعه به دليل نقص فني با جرثقيل ماشينم از خيابانها جمع شده. هيچ اعتمادي به اين خودرو ندارم و ميترسم به يک مسافرت حتي کوتاه بروم. به نظر من مافيائي وجود دارد که اين دو شرکت محصولات بي کيفيت و مسخره خودشون رو با هر قيمتي که ميخوان به مردم قالب ميکنن.و در ضمن در نمايندگي هاي ايران خودرو يکسري افراد بي تجربه و ناوارد که حتي نحوه برخورد هاي اوليه اجتماعي رو هم بلد نيستن مشغولن که نه تنها دردي از مردم دوا نميکنن بلکه خودشون مسئله سازن.

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۷ ۱۷:۵۵

حرف دلمان را گفتيد دکتر.

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۷ ۱۸:۱۰

اين بزرگترين ظلم به مصرف کننده و مردم است که مجبورند با قيمتي بالاتر از همه جاي دنيا ماشين بخرند و آنهم بدون کيفيت . اينکه بگوييم بخاطر حمايت از توليد داخلي است ظلم و اجحاف در حق مردم را توجيه نمي کند.

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۷ ۲۱:۰۱

واسه من جالبه کسي اين خبرها رو نمي دونه يا خودشون رو به ندونستن مي زنن؟ نام اين خودروسازها چيه؟ کي هستن؟ اين افراد کي هستند که کسي جرات تو گفتن به اونها را نداره؟

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۰۰:۵۴

ما از روز اول ميدانستيم که انحصاره ولي يک تريبون ازاد نداريم که حرف دلمان را بزنيم . همه چيز انحصاره ....

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۸:۱۳

جانا سخن از زبان ما مي‌گويي

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۸:۱۴

اميدوارم مسوولان فکري اساسي براي نجات صنعت خودرو از وضع فعلي بکنند. وضع فعلي اين صنعت شايسته مردم ايران نيست.

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۸:۱۶

لطفا شوراي محترم رقابت براساس وظايف ذاتي خود در جهت رقابتي شدن بازار خودرو اقدام کند. انحصار حاصلي جز رانت و فساد ندارد.

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۸ ۱۸:۱۷

مرسي آقاي دکتر. هر کسي جرات نمي‌کنه اين حرفا رو بزنه.

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۱۲:۱۷

تا کي بايد مردم ايران تاوان انحصاري بودن صنعت خودرو را بدهند؟

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۰ ۰۸:۱۴

چند ماه پيش يک ماشين از ايران خودرو خريدم که متأسفانه موقع حرکت صداي تراکتور ازش مي آمد و آبروم توي خيابون ميرفت. بازم به غيرت سايپا.

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۰ ۱۰:۰۹

خودرو سازها ميگن همه چيز واس ماس. راست هم ميگن .

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۰ ۲۳:۴۲

مردم با اینکه می دونن بازم ميرن همين ماشيناي بي کيفيتو مي‌خرن اگه يه مدت اينا رو تحريم مي‌کرديم وضعمون الان اين نبود

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۱ ۱۰:۵۹

پيغام دو خودروساز بزرگ به ملت: آقايون داداشا اين صنعت واس ماس کلش واس ماس

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۲ ۱۰:۱۵

آخه مگه قرار نبود اين دولت که همه ي وزارش کار بلد هستند(بويِژه وزير صنعت) همه چيز رو درست کنند پس چي شد آقاي روحاني

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۴ ۱۲:۵۰

من نميفهمم اين حرفهايي که شما ميزنيد يعني چي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آقايون داداشا ميدونيد اگر خداي نکرده صنعت خودرو داخلي با مشکل مواجه بشه چندهزار نفر بيکار ميشند ؟؟؟ پس خواهشاً خودروي ايراني سوار بشيد تا چرخ صنعت بچرخه!

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۴ ۱۳:۰۲

اگه راست ميگين و به فکر مردمين واردات خودرو رو ازاد کنيد با تعرفه پايين، ببينيد چه کسي اين محصولات به درد نخوره سايپا و ايران خودرو رو ميخره ، بعد اونا ميرن سراغ اينکه هم قيمت و پايين بيارن هم کيفيت و ببرن بالا تا بتونن رقابت کنن!

avatar
۱۳۹۴-۰۲-۱۶ ۱۷:۳۹

يعني زور دولت تدبير و اميد به اين‌ها ميرسه؟ خدا کنه