• چهارشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 94020201246
  • خبرنگار : 71516

/تحلیل/

طوفان عربستان در یمن بی‌صدا خوابید!

طوفان عربستان در یمن بی‌صدا خوابید!

پس از گذشت حدودا چهار هفته از عملیات ائتلاف «طوفان قاطع»، عربستان نتوانست به اهداف خود در به زانو درآوردن انصارالله و بازگرداندن عبد ربه منصور هادی به قدرت جامه عمل بپوشاند و مجبور شد شکست خود را بپذیرد. در واقع به فضل رایزنی‌های متعدد و اقدامات مناسب ایران و روسیه برای حل مسالمت‌آمیز بحران یمن بود که عربستان حملاتش را به این کشور متوقف کرد.

پس از گذشت حدودا چهار هفته از عملیات ائتلاف «طوفان قاطع»، عربستان نتوانست به اهداف خود در به زانو درآوردن انصارالله و بازگرداندن عبد ربه منصور هادی به قدرت جامه عمل بپوشاند و مجبور شد شکست خود را بپذیرد. در واقع به فضل رایزنی‌های متعدد و اقدامات مناسب ایران و روسیه برای حل مسالمت‌آمیز بحران یمن بود که عربستان حملاتش را به این کشور متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه‌های لبنانی الاخبار و السفیر در تحلیل‌هایی با عنوان «عربستان در یمن شکست خورد» نوشتند: تجاوز عربستان به یمن مساله‌ای کاملاً واضح و روشن است و همگان این را قبول دارند که حملات ائتلاف «طوفان قاطع» جز یک تجاوز آشکار که به کشته و زخمی شدن صدها شهروند بی‌گناه انجامید چیز دیگری نبوده است و این حملات براساس ادعاها و خواسته‌های مسوولان ائتلاف نه مشروعیت در یمن را بازگرداند و نه جنبش انصارالله (شیعیان حوثی) را به زانو درآورد.

تجاوز عربستان به یمن پس از گذشت 27 روز با اعلام توقف عملیات به پایان رسید بدون اینکه به اهداف سیاسی خود برسد. نیروهای انصارالله نیز شکست نخوردند و نیروهایشان نیز عقب‌نشینی نکردند و حتی مبارزه خود علیه تروریست‌های القاعده را متوقف نکردند.

عربستان جنایت‌های جنگی را علیه یمنی‌ها مرتکب شد؛ زنان، کودکان و سالخوردگان را کشت، تاسیسات، پل‌ها و زیربناها را ویران کرد، زندگی روزمره یمنی‌ها را دچار تنش کرد اما نتوانست به هیچ‌کدام از اهداف آشکار خود در باز گرداندن عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت و اهداف پنهانش در کمک کردن به القاعده برای از بین بردن مردم شجاع یمن و ایجاد جنگ داخلی برسد.

یمنی‌ها با شجاعت و جسارت هرچه تمامتر، صبور و یکپارچه در مقابل این تجاوز ایستادند. کسانی که که این تجاوز را تایید کرده بودند از جمله اخوان‌المسلمین و برخی احزاب سیاسی به عنوان خائن کنار کشیدند.

شکست عربستان از همان آغاز حتمی بود. چراکه تنها دو گزینه بیشتر نداشت یا توقف حملات هوایی بدون تحقق هدف سیاسی و این یعنی شکست آشکار و دوم حمله زمینی که مطمئناً سیطره آل سعود بر کشوری که به چهار اقلیم تقسیم شده را تضعیف می‌کرد. در نهایت عربستان اعتراف به شکست سیاسی را برای نجات کشورش از سرنوشت نامعلوم برگزید در واقع این ایران و روسیه بودند که نردبان را به عربستان دادند و وی را مجبور کردند تا از درخت تجاوز و دشمنی پایین بیاید. مسکو و تهران تلاش کردند و ریاض را با طرحی مسالمت‌آمیز از جنونش بیرون کشیدند.

در حالی که مسکو به قطعنامه‌ای بین‌المللی برای حفظ آبروی ریاض رای ممتنع داد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه سیاست ممانعت از خودکشی عربستان را در پیش گرفت. به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نسبت به پیامدهای خطرناک این دشمنی هشدار داد و از وی خواست تا برای ایجاد تفاهم به کرملین بیاید؛ در واقع روسیه آمادگی خود را برای تضمین امنیت عربستان در مقابل توقف جنگش در یمن، سوریه و عراق اعلام کرد.

در همین راستا ایران نیز به سمت رسیدن به راه‌حلی گام برداشت که بتواند نه‌تنها به درگیری‌ها در یمن بلکه در تمامی منطقه پایان دهد. در واقع طی 24 ساعت گذشته سلسله تحولات میدانی و گفتگوهای بسیار دور از رسانه‌ها و حتی محافل دیپلماتیک عربستان را به توقف دشمنی علیه یمن ملزم کرد اما با این حال عربستان در را کاملاً به روی جنگ نبسته و این مساله باعث می‌شود تا توقف حملات بیشتر شبیه به آتش‌بسی باشد که باید از طریق اقدامات میدانی و سیاسی تثبیت شود.

تهران به بسیاری از مسوولان اروپایی اعلام کرده بود که در مقابل اقدامات عربستانی‌ها دست بسته باقی نمی‌ماند. اروپایی‌ها نیز به سرعت با مسوولان آمریکایی تماس برقرار کرده و پیام‌هایی را در اعتراض به استفاده شدید از زور که منجر به کشته شدن غیرنظامیان در یمن شده برای عربستان فرستادند.

برای همین آمریکا به سرعت در پی جست‌وجوی موضع ایران برآمد و جزئیات بیشتری را درخصوص تصمیم ایران برای ممانعت از رفتن شهروندانش به عربستان و به ویژه برای زیارت عمره دریافت کرد. به نظر می‌رسد که ایران اقدامی اتخاذ کرده که آمریکایی‌ها پیش از عربستانی‌ها آن را دریافت کرده بودند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران تماسی را از جان کری، وزیر خارجه آمریکا دریافت کرد.کری در این تماس اعلام کرد که کشورش هیچ منفعتی را در گسترش دامنه تنش‌ها در منطقه نمی‌بیند و به سرعت با عربستان برای توقف جنگ مقابل همکاری در روند سیاسی تماس خواهد گرفت.

پس از این مساله ایرانی‌ها تماس‌هایی را مبنی بر موافقت عربستان با توقف حملات هوایی ائتلاف البته بدون توقف کامل جنگ دریافت کردند. در واقع عربستان تصمیم دارد همچنان به عملیات بمباران کردن تجمع حوثی‌ها در جنوب ادامه بدهد.

حتی حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران چند ساعت پیش از پایان حملات اعلام کرده بود که امیدوار است پس از تلاش‌های زیادی که صورت گرفته طی ساعات آتی حملات در یمن متوقف شود و ایران اولین استقبال‌کننده از پایان حملات بود طوری که مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که توقف حملات اقدامی خوب است.

پیش از اعلام پایان حملات پادشاه عربستان به گارد ملی به ریاست متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز دستور شرکت در حمایت از مرزهای جنوبی عربستان را داده بود و متعب بن عبدالله اعلام کرد که وی به انجام این دستور افتخار می‌کند.

همچنان دلیل فراخواندن گارد ملی برای شرکت در عملیات ائتلاف روشن نشده است.

در واقع این نشان می‌دهد که جنگ عربستان در یمن به پایان نرسیده است. حوثی‌ها تاکید کرده‌اند که باید محاصره دریایی و هوایی به سرعت پایان یابد و تمامی حملات عربستان در جنوب متوقف شود و اینکه هیچ کسی حق ندارد ارتش یمن را از ادامه کنترل بر خاک یمن باز دارد. این مساله‌ای است که عربستان نگران آن است و طرحی جایگزین را با تحریک کردن و فریب دادن تعدادی از قبایل جنوب اجرا کرده است تا با این مساله مقابله کند. در واقع آتش‌بس به عربستان اجازه می‌دهد تا اقدامی اضافی را در این زمینه انجام دهد و زمینه‌ای را برای مخالفت با ارتش و حوثی‌ها در جنوب فراهم سازد.

در واقع عربستانی که در حملات هوایی خود علیه یمن شکست خورده است خیلی راحت شکست خود را قبول نمی‌کند و جنگ را به طور کامل به پایان نمی‌رساند. عربستانی‌هایی که از به رسمیت شناخته شدن ایران به عنوان یک قدرت اصلی منطقه‌ای از سوی غرب و از ائتلاف ایران و روسیه می‌ترسند تلاش کردند تا با ائتلاف «طوفان قاطع» با این مساله مقابله کنند.

پس از این شکست عربستان چاره‌ای جز به رسمیت شناختن قدرت‌های جدید در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ندارد.

پس از این شکست هدف بعدی «طوفان قاطع» جنگ علیه سوریه نیست بلکه باید برای ایجاد راهکاری برای حل درگیری‌ها با حضور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به مذاکره بپردازد.

پس از این شکست عربستان در مقابل حقیقتی قرار گرفته که همواره از مقابله با آن در عراق طفره رفته است و آن به رسمیت شناختن دولت جدید عراق و روابط منطقه‌ای آن است.

پس از این شکست سلمان بن عبدالعزیز به کمپ دیوید می‌رود تا این بار به دیکته‌های آمریکا در خصوص اولویت اصلاح سیاسی، فرهنگی و دینی داخلی گوش بسپارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha