• شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94012911396

با آماده سازی خط لوله صادرات گاز

مشعل گاز در مرز ایران و عراق روشن می‌شود

مشعل گاز در مرز ایران و عراق روشن می‌شود

کمتر از یک ماه آینده اولین جریان گاز از ایران به عراق از طریق خط لوله آغاز می‌شود و در این راستا عملیات نهایی به منظور آماده سازی خط لوله صادراتی در خاک ایران کلید خورده است.

کمتر از یک ماه آینده اولین جریان گاز از ایران به عراق از طریق خط لوله آغاز می‌شود و در این راستا عملیات نهایی به منظور آماده سازی خط لوله صادراتی در خاک ایران کلید خورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در پی فعالیت گروه تروریستی داعش در عراق، تابستان سال گذشته وزیر نفت از به تعویق افتادن صادرات گاز به عراق خبر داد اما با بروز تحولات در این کشور، بهمن ماه سال گذشته مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد که صادرات گاز به عراق از اوایل سال جاری آغاز خواهد شد.

در این راستا اواخر سال گذشته نیز یک هیات ایرانی به عراق سفر کرد تا درباره نحوه اجرایی کردن جزییات قرارداد صادرات گاز به بغداد و برطرف کردن مشکلاتی که گروه تروریستی داعش برای تاسیسات صادرات گاز ایران به استان دیاله در بغداد ایجاد کرده، مذاکراتی را با مقامات عراقی انجام دهد.

در پی مذاکرات صورت گرفته، دو طرف به تفاهماتی دست یافتند وعلیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، از آمادگی ایران برای صادرات گاز به بغداد خبر داد و گفت که تا پایان اردیبهشت ماه گاز ایران به عراق می رود.

بنا شده صادرات گاز به بغداد با حجم روزانه چهار میلیون مترمکعب آغاز شده و تا ٣٥ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

با توجه به این که اولین جریان گاز ایران طی حداکثر یک ماه آینده به عراق صادر می شود،تست ٥٠ کیلومتر از خط لوله صادرات گاز به عراق آغاز شده و در مرحله بعد، تست ٤٧ کیلومتر باقیمانده این خط نیز انجام می شود.

گفته می‌شود برای تست خط لوله صادرات گاز به عراق، عملیات «پیگرانی تمیزکننده» و «پیگ اندازه گیر» انجام شده و در پایان نیز با استفاده از آب، این خط لوله تست می شود.

در این زمینه،علیرضا غریبی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفته که به دلیل شرایط منطقه، برای تست این خط لوله با کمبود آب مواجه بودیم و در ایام نوروز توانستیم مقدار محدودی آب تامین و تست ٥٠ کیلومتر از خط لوله را آغاز کنیم.

بر اساس این گزارش خط لوله ٩٧ کیلومتری صادرات گاز به عراق، از چارمله در استان ایلام آغاز و در نفتشهر (مرز ایران و عراق) به پایان می رسد و در مرحله نخست، امکان صادرات چهار تا هفت میلیون مترمکعب گاز به عراق فراهم می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha