• پنجشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۹:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94012710645
  • منبع : نمایندگی قم

امیرعبداللهیان:

اقدام نظامی عربستان علیه یمن تشدید کننده تروریسم در منطقه است

اقدام نظامی عربستان علیه یمن تشدید کننده تروریسم در منطقه است

معاون وزیر امور خارجه، اقدام نظامی عربستان علیه یمن را تشدید کننده افراطی گری و تروریسم در منطقه دانست.

معاون وزیر امور خارجه، اقدام نظامی عربستان علیه یمن را تشدید کننده افراطی گری و تروریسم در منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه در جریان سفر به قم و دیدار با شماری از مراجع تقلید در جمع خبرنگاران، افزود: مسوولان عربستانی باید با اتخاذ رویکرد صحیح مانع از جنگ افروزی در منطقه شوند و راهکار سیاسی را برای پیگیری مسائل انتخاب کنند.

وی با انتقاد از قطعنامه صادره از سوی شورای امنیت بر ضد یمن افزود: در این قطعنامه شورای امنیت هیچ توجهی به وضعیت تجاوز عربستان به یمن نشده است و از این نظر این بی توجهی و نادیده گرفته شدن تجاوز عربستان انتقاد جدی به این قطعنامه داریم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ایران هیچ دخالتی در مساله یمن ندارد و نیروی نظامی و حتی مستشار نظامی برای امور آموزشی در یمن ندارد و اینکه یمنی ها در مقابل حمله عربستان چه تاکتیک دفاعی اتخاذ می کنند موضوع کاملا داخلی است.

معاون وزیر امور خارجه در خصوص حمله اخیر عربستان سعودی به یمن تصریح کرد:عربستان سعودی در حمله به یمن هیچ گونه توجیهی ندارد و در این حمله بیشترین قربانیان را مردم بی دفاع و بی گناه یمن تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: حمله عربستان به این کشور یک خطای استراتژیک می باشد در این میان ما به بی توجهی شورای امنیت سازمان ملل به تجاوز عربستان انتقاد داریم.

معاون وزیر امور خارجه عنوان کرد:سفیر عربستان در سازمان ملل حرف نادرستی را مبنی بر اینکه ایران در آینده یمن هیچ نقشی نخواهد داشت مطرح کرده است چرا که باید گفت ایران دارای نقش مهم منطقه ای خود می باشد و از نفوذ خود برای برقراری صلح و امنیت استفاده می کند و ما بارها اعلام کرده ایم که امنیت منطقه را امنیت ایران می دانیم.

امیرعبداللهیان، تاکتیک حوثی ها در مقابل تجاوز عربستان را یک مساله داخلی در یمن برشمرد و گفت:ما از تمامیت ارضی یمن و حاکمیت آن حمایت می‌کنیم و با توجه به ارتباط با همه گروههای داخلی یمن اقدامات انصارالله در جهت روند سیاسی یمن و مبارزه با تروریسم مورد حمایت ما می باشد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: این مساله که گفته شده حفظ امنیت حرمین شریفین عامل اصلی حمله نظامی به یمن می باشد سخنی بدون منطق و بی اساس است زیرا مسلمان در جهان از جمله مردم یمن و انصارالله از مدافعان حفظ حرمین شریفین می باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود محاصره نظامی از دریا و هوا امکان ارسال کمک های انسان دوستانه ای از سوی جمهوری اسلامی، صلیب سرخ جهانی و هلال احمر به یمن وجود ندارد و حتی عربستان حاضر به آتش بس دو ساعته در جهت ارسال این کمک ها به یمن نشد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اهمیت تامین امنیت در منطقه افزود:همه کشورهای منطقه باید در این امر مشارکت داشته باشند هرچند ما هیچ گونه دخالتی در یمن نداریم و برخلاف اتهامات هیچ گونه نیروی نظامی در یمن از سوی ایران مستقر نمی باشد.

وی همچنین در خصوص مجازات خاطیان در جده، با بیان اینکه در مورد تعلیق حج عمره نیز گزارش مبسوطی خدمت مراجع ارائه شد افزود: این تصمیم به تبع توهین کارکنان فرودگاه جده نسبت به زائرین ایرانی انجام گرفت و تا مشخص شدن نهایی مجازات مجرمین این تصمیم پابرجا است.

امیرعبداللهیان از پیگیری مسوولان عالی رتبه عربستانی در مورد این پرونده خبر داد و افزود: در دیدار سفیر ایران در عربستان با وزیر امور خارجه این کشور از انتقال پرونده خاطیان به دستگاه قضایی و صدور اشد مجازات خبر داده شد.

وی در ادامه با اشاره به دیدار امروز خود با برخی از مراجع عظام گفت: جلسات خوبی با اندیشمندان حوزه داشتیم به طوری که در این دیدارها گزارشاتی در مورد وضعیت عراق، سوریه، یمن و بحرین مطرح شد.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه در این نشست درباره کنگره بین المللی مبارزه با تکفیری ها در قم عنوان کرد:مراجع عظام بر پیگیری مصوبات این کنگره و بیانیه پایانی در راستای مقابله با افراطی گری تاکید دارند.

وی گفت:همچنین مراجع توصیه هایی در جهت توقف جنگ در یمن دارند که در این زمینه دست یافتن به راهکاری فوری مورد بحث و بررسی قرار دارد از طرفی نظارت کشورهای اسلامی بر حرمین شریفین از دیگر توصیه های مراجع می باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha