• سه‌شنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۸:۲۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94012509592
  • خبرنگار : 71439

در جلسه امروز انجام شد

بررسی بیانیه سوئیس در کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس با حضور عراقچی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی ضرورت صیانت از دستاوردهای هسته‌ای در جلسه کمیسیون متبوعش خبر داد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی ضرورت صیانت از دستاوردهای هسته‌ای در جلسه کمیسیون متبوعش خبر داد.

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به جلسه امروز بعد از ظهر کمیسیون امنیت گفت: در جلسه امروز آقایان عراقچی، کمالوندی و بعیدی‌نژاد حضور داشتند که موضوع ضرورت صیانت از دستاوردهای هسته‌ای به بحث و بررسی گذاشته شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مسائل و تحولات یمن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین، سیدحسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس با اشاره به اینکه در نشست امروز، مذاکرات هسته‌ای و بیانیه سوئیس با حضور عراقچی معاون وزیر خارجه مورد بررسی قرار گرفت، گفت: جلسه امروز با بررسی طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران با حضور عراقچی از وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده، کمالوندی معاون سازمان انرژی هسته‌ای و همکارانشان شروع شد. از آنجایی که رئیس مجلس نیز تاکید کردند کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید به‌عنوان محور بررسی نظرات و دیدگاه‌ها و جمع‌بندی آنها در حوزه هسته‌ای باشد، رئیس جلسه درخواست کرد که ابتدا کلیات موضوع به بحث گذاشته شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم به توضیح است که طرح مذکور دارای یک ماده واحده با هفت بند است، در ماده واحده آمده است که نظر به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران انعطاف‌های فراوان و همکاری‌های گسترده و فراتر از تعهدات بین‌المللی را طی سال‌های گذشته و به ویژه یک‌ساله اخیر در چارچوب برنامه مشترک اقدام 93.9.3 در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای به‌عمل آورده است، در صورت تصویب یا اعمال هرگونه تحریم جدید یا افزایش تحریم‌ها توسط آمریکا اعم از قوه مجریه (دستگاه‌های اجرایی، دولت یا رئیس‌جمهور آمریکا)، قوه مقننه (کنگره یا مجلس سنا) یا قوه قضائیه، دولت موظف است بلافاصله برنامه مشترک اقدام را کان‌لم‌یکن تلقی نموده و در چارچوب NPT اقداماتی را در راستای تحقق حقوق هسته‌ای ملت ایران به‌عمل آورد که شامل فعال‌سازی کامل مراکز غنی‌سازی بدون هرگونه محدودیت، اقدام به تولید و تامین سوخت هسته‌ای، تسریع در راه‌اندازی و بهره‌برداری از رآکتور تحقیقاتی چهل مگاواتی آب سنگین اراک، اقدام به غنی‌سازی 20 درصد، گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه غنی‌سازی، منع هرگونه بازرسی، نظارت و همکاری با آژانس فراتر از توافق‌نامه NPT و منع خروج هرگونه مواد غنی شده از کشور است.

وی ادامه داد: همچنین در این طرح تبصره‌ای آورده شده که لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا شرط آغاز به اجرای توافق جامع هسته‌ای است، طرح مذکور با امضای 225 نفر از نمایندگان مطرح و یک فوریت آن در صحن علنی به تصویب رسیده است.

نقوی حسینی گفت: کمالوندی در نشست با اشاره به شرایط زمانی و روند مذاکرات گفت در بررسی طرح باید چند نکته حتما لحاظ شود، نکته اول اینکه در توافق حق عمل متقابل وجود دارد، اگر طرف مقابل به تعهد خود عمل نکند، ما هم اقدام را قطع می‌کنیم. بنابراین به طرح جدیدی شاید نیاز نداشته باشیم.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه عنوان طرح باید اصلاح شود و سوم اینکه از نظر سازمان باید مشکلات فنی که طرح در پی دارد مورد بررسی قرار گیرد، و بالاخره اینکه همکاری‌های ما با آژانس باید تقویت شود. همکاری‌های بهتر، اعتماد بیشتری را در پی دارد. در این جلسه آصفری، کریمی قدوسی، کوثری، شوهانی، آقامحمدی،‌ کامران، بخشایش اردستانی و جوکار اظهارنظر کردند.

این نماینده مجلس گفت: در ادامه عراقچی گفت بنده آمادگی دارم که در هر جلسه‌ای مفصل درباره همه امور مذاکره، بیانیه، فکت‌شیت و... صحبت کنم و همه اعضای تیم این آمادگی را دارند، همچنین با منتقدین نیز آمادگی داریم به هر اندازه که لازم باشد، نشست داشته باشیم، از طرف دیگر با سردبیر رسانه‌های منتقد از جمله شریعتمداری و بذرپاش هم جلسه‌ای در حال برنامه‌ریزی است،‌ همچنین در محیط‌های دانشگاهی، حوزوی، سیاسیون تاکنون حاضر شدیم و باز هم آمادگی داریم حاضر شویم.

وی افزود: عراقچی در ادامه تأکید کرد که فکت‌شیت در واقع روایت هر طرف از مذاکرات است و ما فکر می‌کردیم که ما شفاهی ارائه کنیم بهتر است. اما پس از نظر حضرت آقا، فکت‌شیت را آماده کردیم و روایت خودمان را از مذاکرات مکتوب کرده‌ایم. عراقچی در مورد طرح یک فوریتی هم گفت که ما با این طرح موافقیم ولی چند نکته وجود دارد. اولا محتوای طرح عملا در موافقت‌نامه وجود دارد و ثانیاً چون کنگره می‌خواست تحریم جدید تصویب کند، این طرح تهیه شد ولی وقتی که کنگره سه بار تصمیم به تهیه طرح تحریم جدید گرفت و اوباما جلوی کنگره را گرفت، اخیراً هم کنگره تصمیم گرفته طرحی را تصویب کنند که توافق در کنگره شود و این بار هم اوباما جلوی کنگره ایستاده است. در عین حال که عمر این طرح اگر هم تصویب شود، دو الی سه ماه دیگر مصرف آن تمام می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس ادامه داد: عراقچی همچنین اشاره کرد که تیم مذاکره‌کننده در چارچوب خطوط قرمز نظام حرکت خواهد کرد و آنچه که رهبری تعیین فرمایند دقیقاً رعایت خواهد شد. در ادامه جلسه نیز شرایط تحولات آخرین اقدامات تجاوزگرایانه نظامی عربستان در یمن با حضور کارشناسان مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در پایان به خانه ملت گفت: در بررسی مذکور، اهداف تجاوز عربستان سعودی به یمن مورد بحث قرار گرفت و تجزیه و تحلیل دقیقی از مقابله انقلابی ملت با تجاوزات و دخالت‌های عربستان، تکفیری‌ها و القاعده ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha