ناسا در تلاش برای کاهش هزینههای هوانوردی تجاری به آزمایش روشهای گوناگونی پرداخته که از آن جمله میتوان به دو پروژه نویدبخش پوشش ضد حشره و فناوری جدیدی برای دم عمودی هواپیما اشاره کرد که آماده آزمایش در دنیای واقعی هستند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، اگرچه ممکن است پراکنده کردن حشرات در سطح یک جت تجاری بنظر ناچیز بیاید، اما به گفته محققان ناسا، آنها میتوانند مصرف سوخت را تا شش درصد کاهش دهند.
زمانی که این حشرات مرده در اجزای حساس ایرودینامیکی مانند لبه بالها جمع میشوند، در جریان هوا در سطح اختلال ایجاد میکنند که این کار باعث ایجاد تلاطم هوا و در نتیجه کاهش مصرف سوخت میشود.
اکنون ناسا قصد دارد پنج پوشش نچسب را بر روی هواپیمای 757 ecoDemonstrator بوئینگ در 15 پرواز مختلف در یک فرودگاه خاص دارای حشره در لوئیزیانا آزمایش کند. محققان در این پروژه نه تنها تعداد حشره کمتری را که به سطح میچسبند، بررسی خواهند کرد، بلکه همچنین به آزمایش مقاومت پوششها در برابر لرزشهای هوانوردی تجاری خواهند پرداخت.
ناسا همچنین در حال آزمایش یک روش بدیع برای کاهش اندازه دم عمودی هواپیمای تجاری است که وزن هواپیما و مصرف سوخت را کاهش خواهد داد. به گفته این سازمان، تنها دلیل بزرگ بودن دم هواپیما، کمک به ثابت نگهداشتن آن در سرعتهای پایین در زمان فرود و برخاست است.
همچنین این ویژگی به عنوان یک مورد ایمنی محسوب میشود که میتواند در خرابی موتور نقش داشته باشد. اما دمهای بزرگ تنها وزن هواپیماها را در زمان سفر افزایش میدهند. از این رو ناسا با همکاری بوئینگ قصد دارد دمهای کوچکتر و سبکتری بسازد که از عملکردی مشابه دمهای بزرگ قدیمی در زمان نیاز برخوردار باشند.
راهحل جدید شامل نصب 31 جت کوچ بر روی دم عمودی هواپیما یا باله پشتی آن است. این جتها میتوانند جریان هوا را در سطح دم دستکاری کرده و نیروی کافی را برای ثابت نگهداشتن هواپیما در طول فرود و برخاست با دم 17 درصد کوچکتر از نمونههای رایج تولید کنند.
این فناوری قرار است در سال جاری در 9 پرواز با هواپیمای آزمایشی بوئینگ 757 مورد آزمایش قرار بگیرد. این آزمایش شامل خرابی شبیهسازی شده موتور خواهد بود و محققان امیدوارند تولید دم کوچکتر هواپیما منجر به کاهش نیم درصدی سوخت شود.
ناسا در حال حاضر این فناوری را در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار داده، اما آنها باید تحت آزمایشات میدانی قرار بگیرند تا مقاومتشان در برابر محیطهای سختی که هواپیماها در معرض آنها قرار دارند، ارزیابی شود. این فناوریها تنها دو مورد از هشت پروژهای هستند که تحت برنامه «هوانوردی مسئول محیط زیست (ERA)» در حال طراحی هستند.
انتهای پیام
نظرات