• سه‌شنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93122615355

وزیر نفت:

برداشت پارس‌جنوبی تا پایان دولت با قطر برابر می‌شود/ 20 میلیارد دلار دیگر می‌خواهیم

برداشت پارس‌جنوبی تا پایان دولت با قطر برابر می‌شود/ 20 میلیارد دلار دیگر می‌خواهیم

وزیر نفت در مراسم بهره برداری رسمی از فاز 12 پارس جنوبی اظهار کرد: اجرای این فاز حتی اگر در شرایط تحریم نبودیم هم کار بسیار بزرگی بود.

وزیر نفت در مراسم بهره برداری رسمی از فاز 12 پارس جنوبی اظهار کرد: اجرای این فاز حتی اگر در شرایط تحریم نبودیم هم کار بسیار بزرگی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیژن زنگنه در ادامه گفت: فاز 12 با تولید بیش از 75 میلیون متر مکعب و فازهای 15 و 16 با تولید 38 میلیون متر مکعب و فاز 17 با تولید 15میلیون متر مکمعب در مجموع منجر به افزایش 125 میلیون متر مکعبی تولید گاز در کشور شده است.

زنگنه با اشاره به این که در سال جاری 12 ترین و شش فاز پارس جنوبی را وارد مدار کردیم خاطرنشان کرد: این پروژه در شرایط تحریم به بهره برداری رسیده است و حتی اگر شرایط تحریم نبود و خارجی‌ها اجرای این پروژه را انجام می دادند کاری بود کارستان. چه برسد به این که تحریم بوده ایم و همه کار توسط ایرانی‌ها و در شرایط بی پولی انجام شده است.

وزیر نفت گفت: زمانی که برنامه ریزی برای افزایش تولید گاز به میزان صد میلیون متر مکعب در سال 93 صورت گرفت نه تنها ناظران خارجی بلکه بسیاری از دوستان داخلی نیز چنین موضوعی را باور نمی کردند اما با تلاش صورت گرفته و با استفاده از توان داخلی چنین هدفی محقق شد.

وی با تاکید بر این‌که برای این که ثابت کنیم مرد شکستن تحریم هستیم تلاش کردیم خاطرنشان کرد: دوستان و همکاران ما این موضوع را در حد حرف و شعار باقی نگذاشته و در عمل ثابت کردند می توانند تحریم ها را بشکنند و مرد مدیریت جهادی برای پیشرفت کشور هستند و می توانند نماد خودباوری باشند.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بهره برداری رسمی از فاز 12 را به ملت ایران هدیه می کنم، خاطرنشان کرد: دو عرشه فازهای 15 و 16 آماده است و چهار ردیف پالایشی این فازها که اکنون در حال فعالیت است در بهار 94 به بهره برداری می رسد.

وزیر نفت همچنین به بهره برداری رسمی از فازهای 17 و 18 در تابستان سال 94 اشاره و خاطرنشان کرد: تکمیل فازهای باقیمانده پارس جنوبی به20 میلیارد دلار هزینه مستقیم نیاز دارد و صنعت نفت نشان داده که اراده و توان مدیریت جهادی در شرایط تحریم را دارد و در صورتی که منابع مالی تامین شود می تواند سایر فازهای پارس جنوبی را با استفاده از توان داخل توسعه دهد.

وی در ادامه با بیان این‌که هر فاز پارس جنوبی بین 0.7 تا 0.8 درصد به تولید ناخالص داخلی اضافه می کند، اظهار کرد: اگر سایر فازهای پارس جنوبی به موقع به بهره برداری برسد در پایان دولت یازدهم میزان برداشت با قطر برابر خواهد شد.

زنگنه در ادامه با تاکید بر این‌که هیچ کس نمی تواند و حق ندارد اجرای این پروژه را به نام خود تمام کند تصریح کرد: هزاران کارشناس برای به ثمر رسیدن این پروژه زحمت کشیده اند.

وزیر نفت در ادامه از سیدکاظم وزیری هامانه ، نوذری، میرکاظمی و رستم قاسمی به عنوان وزرای نفت پیشین که در اجرای این پروژه نقش داشته‌اند و از مدیران عامل سابق شرکت ملی نفت و شرکت پتروپارس تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha