پس از تاکید ویژه رییس جمهوری بر لزوم سرعت گرفتن طرحهای دولت در نوسازی و بهسازی پایانههای مرزی حالا مقدمات لازم برای افزایش توان دسترسی این پایانهها در کشور در دستور کار قرار گرفته و در این بین ساخت آزادراه مرز بازرگان در اولویت قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در طول ماههای گذشته بحث بر روی بهبود شاخص دسترسی مرزهای زمینی اصلی ایران به مناطق مختلف شهری بارها از سوی مقامات وزارت راه و شهرسازی مطرح شده و بحث رساندن راههای اصلی و آزادراهها به این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.
رساندن آزادراهها به مناطق مرزی مهم مانند بازرگان که از یک سو میتواند بحث مسافرتها و عبور و مرور مناطق نزدیک به مرز به عنوان یکی از کارگاههای اصلی اقتصادی کشور را دگرگون کند و از یک سو سرعت ترانزیت کالا از پایانههای مرزی و ورود آن ها به مرزهای داخلی کشور را سرعت بخشد در حالی پیش ازاین بارها مطرح شده که به دلیل محدودیت منابع اعتباری و البته نیاز راههای داخلی کشور به بهبود شرایط به تعویق افتاده است.
اما به منظور رساندن مرز بازرگان به همسایگان خارجی خود دولت این بار تصمیم گرفته به شکلی خاص این مرز مهم اقتصادی در کشور را به آزادراه بزرگ تبریز متصل کند تا به این ترتیب فرآیند بازسازی و بهسازی پایانههای مرزی در ایران سرعت و شدت بیشتری پیدا کند.
در جلسه اخیر هیات وزیران رسما طرح قرارداد مشارکت ساخت آزادراه تبریز – مرند-بازرگان به تصویب رسیده تا وزارت راه و شهرسازی بتواند با پیگیری وسایل مربوط به این طرح اجرای مشارکتی آن را در دستور کار قرار دهد.
طبق این مصوبه کلیه مراحل طراحی، مطالعه، احداث، تاسیسات جانبی، نگهداری و بهره برداری این آزادراه از طریق مشارکت انجام شده و وزارت راه و شهرسازی میتواند با استفاده از توان و ظرفیت سرمایهگذاران خارجی و داخلی نسبت به ساخت و پیگیری این طرح مهم اقدام کند.
طبق اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ساخت این آزادراه 253 کیلومتری در دو قطعه اصلی تبریز – مرند به طول 63 کیلومتر و مرند – بازرگانی به طول 190 کیلومتر ساخته خواهد شد تا به این ترتیب آزادراه بزرگ تهران – زنجان – تبریز با طولی 253 کیلومتری به مرز بازرگان متصل شود تا به این ترتیب یکی از اهداف کلان کشور در اتصال پایتخت به پایانههای مرزی مهم از طریق راههای مدرن و بزرگ اجرایی شود.
انتهای پیام
نظرات