• یکشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93121005870
  • منبع : نمایندگی سمنان

یوزها به دامغان برمی گردند؟

یوزها به دامغان برمی گردند؟

ایسنا/سمنان رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دامغان از بسترسازی برای بازگشت یوزها به دامغان خبر داد و گفت: دامغان که دارای ذخایر حیات وحش بسیاری است، از لحاظ وضعیت اکوسیستم حیات وحش، یکی از مهمترین مناطق و زیست بوم‌های کشور محسوب می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دامغان از بسترسازی برای بازگشت یوزها به دامغان خبر داد و گفت: دامغان که دارای ذخایر حیات وحش بسیاری است، از لحاظ وضعیت اکوسیستم حیات وحش، یکی از مهمترین مناطق و زیست بوم‌های کشور محسوب می‌شود.

فرامرز اسفندیاری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با بیان اینکه دامغان هم به مناطق کویری نزدیک است و هم به مناطق کوهستانی و جنگلی شمالی تصریح کرد: این موقعیت ویژه و همچنین نزدیکی این شهرستان به مناطق شکار ممنوع و حفاظت شده خوش ییلاق و پرور و همچنین نزدیکی به دو پارک ملی کویر و گلستان سبب شده این شهرستان از لحاظ ذخایر حیات وحش، بسیار غنی باشد.

وی اظهار کرد: شهرستان دامغان از گذشته منطقه آهو خیزی بوده و بهترین زیستگاه برای این گونه محسوب می‌شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دامغان از برنامه ها و اقدامات محیط زیست به منظور احیا‌ و افزایش جمعیت آهوان در این منطقه خبر داد و گفت: در راستای ایجاد تعادل و بر هم نخوردن زنجیره غذایی، احیای جمعیت آهو در زیستگاه‌های دامغان دستور کار قرار گرفته است، چرا که زیستگاه‌های شهرستان دامغان شاهد حضور یوزپلنگ بوده، اما اخیرا به علت نداشتن طعمه احتمال بر هم خوردن زنجیره غذایی در این زیست بوم‌ها‌ وجود دارد، لذا برای افزایش ذخیره غذایی یوز‌، احیا‌ و ازدیاد جمعیت آهو در دستور کار قرار گرفته است.

اسفندیاری با اشاره به تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان یگان حفاظت دامغان و تمهیدات لازم از جمله احداث واحدهای حفاظتی، آبرسانی به مناطق دشتی، نصب آبشخور مصنوعی، توزیع به موقع علوفه در فصل سرما و حفاظت و پایش مداوم گونه جانوری آهو در شهرستان دامغان، خاطر نشان کرد: خوشبختانه جمعیت آهوان در دامغان روبه افزایش است و با انجام این اقدامات احتمال بازگشت یوز پلنگ به زیستگاه وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha