• یکشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 93112613942
  • منبع : نمایندگی کرمان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اعلام کرد:

پیگیری آزادسازی سهام عدالت/نگران بحران اقتصادی در شرکت مس هستیم

پیگیری آزادسازی سهام عدالت/نگران بحران اقتصادی در شرکت مس هستیم

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از کارهایی که در دست اقدام داریم، آزادسازی سهام عدالت است و 95 هزار میلیارد تومان ارزش کل سهام عدالت است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از کارهایی که در دست اقدام داریم، آزادسازی سهام عدالت است و 95 هزار میلیارد تومان ارزش کل سهام عدالت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، محمدرضا پورابراهیمی در یک نشست خبری اظهار کرد: علی رغم خواست دشمنان در 35 سال گذشته، نظام اسلامی مسیر پیشرفت و تعالی خود را با عزت و اقتدار طی می‌کند.

وی افزود: باید نقاط قوت نظام اسلامی را شناسایی و نقاط ضعف، تهدید و فرصت‌های نظام را نیز بررسی نماییم تا بتوانیم آینده نظام را بهتر ترسیم کنیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی حوزه علم و فناوری است و امروز جایگاه توانمندی‌های علمی شرایط را به نحوی رقم زده که حرکت شتابنده علم در ایران مورد اذعان همه کشورها حتی کسانی است که با ما دشمنی دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیشرفت‌های علمی ایران در حوزه‌های نانوتکنولوژی، هوافضا و ... نشان از رشد علمی ایران است و اینکه جمهوری اسلامی امروز به قدرت غالب علم در منطقه تبدیل شده و توانسته کشورهای عربستان و ترکیه را پشت سر گذاشته و رتبه اول تولید علم را به خود اختصاص دهد.

وی اظهار کرد: از دیگر جایگاه‌های امروز ایران، اقتدار نظامی است که قابل قیاس با اول انقلاب نیست و ادر حال حاضر ایران به قدرت نظامی منطقه تبدیل شده و می‌تواند قدرت بازدارندگی داشته و هرگونه حرکتی را در نطفه خفه کند.

توان نظامی ایران در معادلات نظامی منطقه اثرگذار است

پورابراهیمی ادامه داد: توان نظامی ایران در معادلات نظامی منطقه اثرگذار بوده و در عراق، سوریه، لبنان و حتی در غزه با اقتدار ایران معادلات نظامی تغییر می‌کند.

نماینده کرمان و راور در مجلس با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از عراق، تصریح کرد: اخیرا 35 نماینده مجلس عراق در تهران جلسه مشترکی با نمایندگان مجلس داشتند و این نمایندگان اعلام کردند که "اگر جمهوری اسلامی نبود، کشور عراق توسط داعش نابود شده بود و آنچه که باعث پیروزی‌های عراق شده حاصل رشادت‌های سردار سلیمانی است".

وی بیان کرد: امروز جمهوری اسلامی قلب‌های مسلمانان را در دنیا تسخیر کرده و دفاع از حکومت سوریه دفاع از جبهه مقاومت است و جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران در مرزهای سویه است.

پورابراهیمی گفت: بشار اسد اعلام کرده اگر سردار سلیمانی کاندیدای ریاست جمهوری سوریه باشد، رای می‌آورد و در جریان شهادت شهیدان الله‌دادی و فرزند عماد مغنیه در قنیطره، نخستین گروهی که اعلام انتقام گیری از اسرائیل کرد، حماس بود و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی فراتر از مرزهاست و صدور انقلاب اسلامی از طریق تسخیر دل‌های مسلمانان و آزادی خواهان در دنیا به دست آمده است.

مشکلات اقتصادی از چالش‌های اساسی کشور است

وی در ادامه بیان کرد: باید در کنار نقاط قوت به اشکالات نیز بپردازیم و یکی از چالش‌های اساسی امروز نظام، مشکلات اقتصادی است و باید فعالیت‌های اقتصادی ساماندهی شود.

نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس اظهار کرد: یکی از اقداماتی که باید مورد توجه قرار گیرد، کاهش آسیب‌های فعالیت دشمن در خصوص تحریم‌هاست و باید مانند دوران دفاع مقدس آسیب‌های ناشی از اقدامات دشمن را به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌شود و معتقدیم باید ادامه داشته باشد و حمایت می‌کنیم، البته عزت نظام اسلامی را به هیچ چیز عوض نمی‌کنیم و نمیخواهیم با له کردن عزت مردم به تفاهم برسیم.

منویات رهبری مبنای تصمیمات در مذاکرات هسته‌ای بوده است

پورابراهیمی بیان کرد: تا امروز فرمایشات مقام معظم رهبری در مذاکرات مبنای تصمیمات بوده و وزیر خارجه اقدامات خوبی در بحث مذاکرات انجام داده و معتقدیم آنچه که موجب می‌شود دشمن به خواسته‌های قانونی ما تن بدهد، این است که ما از اقتدار و توانمندی‌های درونی برخوردار باشیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: بخشی از اقدامات در حوزه اقتصادی در داخل کشور آغاز شده و ابتکارات جوانان ما پاسخی به تحریم‌هاست و تحریم‌ها می‌تواند در بلند مدت آثار شکوفایی اقتصادی به دنبال داشته باشد.

وی افزود: بحث مهم دیگر در حوزه اقتصاد این است که اقتصاد مقاومتی را مورد نظر قرار داده و دولت اگرچه با تاخیر، حرکت خوبی آغاز کرده و می‌تواند مسیر اجرایی بندهای اقتصاد مقاومتی را فراهم کند.

پورابراهیمی تصریح کرد: یکی از چالش‌های بخش اقتصادی کشور حوزه مفاسد اقتصادی است که به دلیل وجود تحریم‌ها و برخی به بهانه تحریم‌ها، رویکرد اقتصادی غیرشفاف دارند و مواردی که طی چند ماه اخیر به ما منعکس شده، بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی از درخواست‌های بالای مردم بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مردم برای دریافت وام‌هایی با مبلغ پایین مراجعه می‌کنند و دچار مشکل هستند و در همین شرایط خبر فساد مالی 12 هزار میلیاردی اعلام می‌شود که باید برای این حوزه کار جدی صورت بگیرد.

قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی کامل اجرا نمی‌شود

وی تصریح کرد: یکی از ایرادات ما این است که قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی کامل اجرا نمی‌شود و از قوه قضائیه می‌خواهیم در این زمینه با جدیت و قاطع برخورد کند.

پورابراهیمی بیان کرد: این اخبار مردم را نسبت به نظام بی اعتماد می‌کند و جرم مفسد اقتصادی در شرایط کنونی هم ردیف کار دشمن در خارج از مرزهاست و امروز یک مجرم اقتصادی نقش یک دشمن را در عرصه عدم اعتماد به نظام دارد و مجازات وی باید به حوزه اعتماد عمومی جامعه برگردد که اعدام مفسد فی الارض است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سئوالات خبرنگاران اظهار کرد: تاکید ما در اختصاص منابع از محل ماده 180 برای آب روستایی، گاز، برق و جاده بوده و در بحث آب استان کرمان عدد خوبی اختصاص داده شده و اولویت با زیرساخت‌ها بوده است.

وی افزود: در بحث ماده 180 ما تقسیم کننده اعتبار نبوده‌ایم و این امر در شورای برنامه‌ریزی مصوب می‌شود و کار، مبتنی بر نگاه کارشناسی دو شهرستان راور و کرمان انجام شده است.

پورابراهیمی تصریح کرد: بحث اصلی ما مدیریت منابع آب در استان کرمان است که سالانه یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب در استان داریم و با توجه به تصویب طرح همیاران آب در استان، راه نجات استان صرفه جویی در بخش کشاورزی است.

وی بیان کرد: بحث 85 درصد بلاعوض در اجرای سیستم آبیاری نوین جواب نمی‌دهد و پیشنهاد کرده ایم، استان کرمان به عنوان پایلوت در نظر گرفته و کل سیستم آبیاری را صنعتی کرده و عدد مورد نیاز را براساس قانون، تامین، و 10 درصد از مصرف کنونی صرفه جویی شود که ده برابر آب انتقالی به استان است.

پورابراهیمی با بیان اینکه هیچ راهی جز اجبار و الزام در بحث منابع آب متصور نیست، گفت: در صورتی که طرح پیشنهادی اجرا شده و بعد از آن هرکس از آبیاری سنتی استفاده کند، مجرم شناخته شود، در ضمن باید اختصاص اعتبار به قیمت روز محاسبه شود.

وی در ادامه افزود: حرکت خوبی در انعقاد تفاهمنامه‌های سرمایه گذاری در استان انجام شده و روان سازی فعالیت‌ها را دنبال می‌کنیم و باید این 75 هزار میلیارد تفاهمنامه هر چه زودتر عملیاتی شود و اگر حتی 5 یا 10 درصد از این عدد عملی شود، کار خوبی است و در شرایط رکود جذب سرمایه گذار کار بسیار سختی است.

نماینده کرمان و راور در مجلس درباره عملکرد شورای شهر کرمان گفت: شورای شهر برای کمک به مردم باید وحدت و همدلی را حفظ کند و گلایه ما از شورای شهر این است که نباید اختلافی باشد که مردم ضرر کنند و از شورا انتظار داریم با وحدت و همدلی کار را مدیریت کنند.

وی افزود: مشکلات شهری ما بخشی مربوط به وحدت و همدلی و بخشی مربوط به کسری بودجه است. البته شورا اخیرا اقداماتی را آغاز کرده و استاندار نیز کمک می‌کند.

پورابراهیمی درباره انتقال منابع مالی شرکت‌های بزرگ کرمان به داخل استان اظهار کرد: انتقال منابع مالی مس به استان کرمان هنوز عملی نشده و ماندگاری بلندمدت منابع و اثرگذاری در حوزه اقتصاد استان نبوده است.

نگران بحران اقتصادی در شرکت مس هستیم

وی افزود: ما در دولت قبل با مدیرعامل مس در زمینه عدم شفافیت مشکل داشتیم و بحث پیگیری شد و مشکل امروز این است که شرکت ملی مس 2300 میلیارد تومان وام با سودهای بالای 25 درصد گرفته و سود سالانه بابت این استقراض 600 میلیارد تومان است و ما نگران بحران اقتصادی در این شرکت هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از زمینه‌های بروز فساد، مافیای سهام عدالت در کشور است و شرکت‌های بزرگ 40 درصد سهامشان سهام عدالت است.

وی افزود: 45 میلیون نفر دارنده سهام عدالت در کشور داریم و هیچ کس نمی‌داند که نماینده آنها سهامدار کجاست؟ هیئت مدیره‌های سهام عدالت در شرکت ملی مس دو نفر هستند که در حال حاضر کارمندان مدیرعامل می‌باشند و در این صورت نمی‌توان در شرکت نظارت کرد.

پورابراهیمی هشدار داد: این‌ها زمینه‌های بروز فساد است و اگر ریشه‌ها را نخشکانیم معلوم نیست دو سال آینده چه بحثی از این پرونده‌ها بیرون بیاید.

آزادسازی سهام عدالت را در دست اقدام داریم

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که در دست اقدام داریم، آزادسازی سهام عدالت است و 95 هزار میلیارد تومان ارزش کل سهام عدالت است که 35 هزار میلیارد تومان متعلق به دولت و 60 هزار میلیارد تومان متعلق به مردم است و پیشنهاد کرده ایم سهم مردم آزاد و سهم دولت داده شود که می‌تواند خرج بدهی‌ها و طرح‌های عمرانی بکند و سهم مردم ارزش گذاری و کاغذ ارزش دار به مردم می‌دهیم.

پورابراهیمی بیان کرد: بین یک تا یک و نیم میلیون تومان قیمت سهام عدالت هر نفر از مردم است و لایحه آزادسازی سهام عدالت به اتمام رسیده و در دستور کار هیئت وزیران است و در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار تسریع در تصویب این لایحه شده ایم.

وی در ادامه درباره تقسیم شدن استان کرمان گفت: علی رغم اینکه نتایج مثبتی در شمال و جنوب استان خواهد داشت، اما با توجه به بحث‌های قومی و شرایط امنیتی، فعلا تقسیم استان در دستور کار وزارت کشور نیست.

نماینده کرمان و راور در مجلس درباره استانی شدن انتخابات مجلس اظهار کرد: دو فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس رای آورده و بعد از بودجه در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد و پیشنهادی که مطرح شده و به امضا 185 نماینده رسیده، این است که نمایندگان در استان ثبت نام و رقابت می‌کنند و نماینده هر حوزه انتخابیه توسط تمام استان انتخاب می‌شود.

وی افزود: اگر این طرح قبل از تابستان 94 تصویب شود، انتخابات آینده به این صورت خواهد بود.

پورابراهیمی درباره اعلام دارایی مسوولان تصریح کرد: بسیاری از مسوولان موظف هستند صورت دارایی خود را اعلام کنند و به نظر می‌رسد که باید این طرح به سطوح بعدی تسری پیدا کند و در حال حاضر در سطوح بالاست و اجرا می‌شود.

از اقدامات استاندار در مقابله با حاشیه نشینی حمایت می‌کنیم

نماینده کرمان و راور در ادامه تصریح کرد: در بحث مقابله با حاشیه نشینی از اقدامات استاندار و فرماندار کرمان حمایت می‌کنیم و در صورت جمع شدن این معضل، کرمان قدرت می‌گیرد و می‌تواند بهتر پیشرفت کند.

وی افزود: دو بحث تغییر کاربری اراضی و تصرف اراضی دولتی در رابطه با حاشیه نشینی مطرح است و بخشی از مسائل مطرح شده منطقی بوده و در مواردی تخلف بخشدار و فرماندار وقت با مدرک وجود دارد و باید بررسی شود.

بودجه تملک دارایی سال 94 استان 20 درصد رشد دارد

پورابراهیمی درباره وضعیت بودجه استان کرمان بیان کرد: بودجه جاری استان در سال 94 تغییر چندانی نداشته اما در بحث تملک 20 درصد افزایش دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون تخصیص‌های بودجه استان دو برابر سال قبل بوده و پروژه‌های عمرانی در استان پیشرفت‌های خوبی داشته اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha