• شنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۹:۲۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93112513249
  • خبرنگار : 71467

دریافت چک‌های بالای 10 میلیون تومان یک بانک ممنوع شد

دریافت چک‌های بالای 10 میلیون تومان یک بانک ممنوع شد

به فاصله اندکی از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانکها مبنی بر عدم پذیرش چک های بیش از 100 میلیون تومان سه بانک، دستور برای رد چک های با مبلغ بالاتر از 10 میلیون تومان یکی از آن سه بانک صادر شد.

به فاصله اندکی از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانکها مبنی بر عدم پذیرش چک های بیش از 100 میلیون تومان سه بانک، دستور برای رد چک های با مبلغ بالاتر از 10 میلیون تومان یکی از آن سه بانک صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، با تشدید سخت گیریهای نظارتی بانک مرکزی در راستای به نظم کشیدن بانکها و انطباق فعالیت آنها با چارچوب و مقررات تعیین شده، در یکی از اقدامات اخیر نظارتی این بانک وصول چک های چند بانک از سوی بانکهای دیگر با محدودیت مواجه شد.

براین اساس، طبق دستورالعمل بانک مرکزی بانکها موظف شدند که از 9 بهمن ماه سال جاری تا اطلاع ثانوی از پذیرفتن چکهای با ارزش بیش از 100 میلیون تومان اعم از چک عادی، رمزدار و بین بانکی دو بانک تحت نظارت و یک بانک بدون مجوز بانک مرکزی جهت واگذاری در سامانه چکاوک و یا تحویل به اتاق پایاپای اسناد بانکی خودداری کنند.

در عین حال تاکید شده بود که در صورت تخطی بانک‌ها از این دستور ضمن اینکه بانک مرکزی هیچ ضمانتی درمقابل عواقب آن ندارد، در صورت مشاهده از طریق سامانه چکاوک و پایش گزارش های دریافتی از اتاق پایاپای اسناد بانکی نسبت به برخورد انضباطی نیز اقدام می‌کند.

اما حدود 12 روز بعد از محدودیت اعمال شده برای مبادلات چکی این سه بانک، روز 21 بهمن ماه (سه شنبه هفته گذشته) بانکها با دستور برای محدود تر شدن دریافت چک های بانک بدون مجوزی که در بخشنامه قبلی نیز مورد توجه قرار گرفته بود مواجه شدند و این بار 90 میلیون تومان دیگر از قدرت مانور این بانک در چک کمتر شد.

این دستور که از سوی اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در سامانه چکاوک (سامانه مبادلات الکترونیکی چک) خطاب به بانکها صادر شده است حاوی این موضوع است که باید شعب بانکها از دریافت و واگذاری چک های عادی و رمزدار با مبلغ بالای 100 میلیون ریال (10 میلیون تومان) برای بانک... در سامانه چکاوک و مبادلات اتاق پایاپای اسناد بانکی خودداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۰:۱۴

خوب اسامي اين بانكها رو ميذاشتيد كه مردم اگاه باشند و مراقب

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۰:۲۰

چرا سانسور مي کنيد بنويسيد تا مردم بدونن که کدوم بانکه فردا هم مشکل پيش مياد بعدا اطلاع رساني ميشه که قبلا اعلام شده غافل از اينکه طبق روال قبلي مثل م.د يا ز.ط

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۰:۴۹

معما طرح مي کنيد؟! مردم حق ندارند آگاه شوند؟ کدام بانک؟

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۰:۵۹

اسم بانک ها را وقتی ما ندانيم براي کی مطلب منتشر ميکني؟

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۱:۱۵

چرا اسم بانکها را اعلام نکرده ايد؟ مردم را بدبين ميکنيد

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۱:۴۰

قربان !!!!!!!! معما مطرح فرمودين ؟؟؟؟ اگه گفتن اسم بانکها منع قانوني دارد چه لزومي به انتشار چنين خبري هست؟

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۱:۴۹

چرا اسم بانكها رو نميگيد؟ خيلي مسخره هست اين كارتون

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۱:۵۶

واقعا خبر خوبي بود چقدر اطلاعات بدست اورديم. افرين بر تو خبرنگار محترم باز هم از اين اخبار نشر دهيد تا مردم هوشيار شوند راستي اين خبر را هم نشر دهيد سه شرکت جنس تقلبي در بازار تغذيه وارد کردند مردم ازشون نخرن

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۲:۰۴

اين چه مدل اطلاع رساني نام بانك را نمي نويسيد؟

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۲:۱۹

وقتي اسم بانک را نمينويسيد امنيت فکري همه دارندگان حساب در کشور را ببازي ميگيريد ...اين چه جور اطلاع رساني است ؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۲:۳۳

1 چرا نام بانکها را نمياوريد چرا که عده اي داراي حساب درون اين بانکها هستند . 2 چرا بانک مرکزي این بانک بدون مجوز را نمي بندد؟

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۵:۳۹

ممنون از سايت ... و بانک مرکزي ... که اطلاع ... دادن تا مردم ... بشن! اين نوع اطلاعيه را بانک مرکزي داده يا از خودتونه!؟ خوب نمينوشتين که بهتر بود . يعني چه؟

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۵:۴۴

و خيلي چراهاي ديگر...............

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۵ ۱۶:۱۴

قابل توجه مخاطبان محترم با توجه به اينکه نام بردن از اسامي بانکها در شرايطي که بانک مرکزي نسبت به اعلام رسمي موضوع اقدام نکرده است نمي تواند در يک رسانه کار درستي باشد و هدف از انتشار خبر ايجاد جو نامناسب براي بانک خاطي نيست. اما در گزارش به صراحت اعلام شده که اين بانک از جمله دو بانکي است که مجوز فعاليت خود را از بانک مرکزي هنوز دريافت نکرده است. ضمن اينکه در خبر 7000 موسسه غير مجاز... که به اين خبر لينک شده اسامي تمامي بانکهاي مجاز آورده شده و خواننده با مروري بر آن متوجه بانک مورد نظري که نامش در بين آنها نيست خواهد شد. در عين حال پرس و جو از هر شعبه بانکي مخاطب را به پاسخ مدنظر مي رساند.

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۶ ۰۰:۵۴

واقعا مسخرس!

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۲۶ ۱۱:۱۲

دوستان عزيز مثل اينکه آبروي بانکها براتون مهم نيست! چند شب پيش تلويزيون مستند دستگيري يک جاني (عنواني که خود برنامه بکار برد) رو نشون دادن طرف هم اعدام شده اما چهرشو نشون ندادن تا آبروش نره!!!!!!