• چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93110804401

مخالفت پاکستان با توافق جدید اتمی هند و آمریکا

مخالفت پاکستان با توافق جدید اتمی هند و آمریکا

دولت پاکستان ضمن ابراز مخالفت با توافق اتمی جدید بین هند و آمریکا که طی سفر اخیر اوباما به دهلی به امضا رسید، آن را برای ثبات جنوب آسیا زیانبار توصیف کرد.

دولت پاکستان ضمن ابراز مخالفت با توافق اتمی جدید بین هند و آمریکا که طی سفر اخیر اوباما به دهلی به امضا رسید، آن را برای ثبات جنوب آسیا زیانبار توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا و هند طی سفر اخیر باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا به دهلی روز یکشبه با رسیدن به توافقی اتمی به بن بست توافقات اتمی غیر نظامی خاتمه دادند.

آمریکا و هند در سال 2008 توافقی را تهیه کردند که به موجب آن هند حق دسترسی به تکنولوژی هسته‌ای غیرنظامی را به دست آورد اما این توافق در پی نگرانی‌های آمریکا بر سر قوانین دقیق و روشن هند جهت آمادگی برای پذیرش مسئولیت ناشی از یک واقعه اتمی، متوقف شد.

در همین حال سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان طی بیانیه‌ای درباره توافق جدید هند و آمریکا گفت: عملی کردن توافق اتمی هند - ‌آمریکا برای اهداف اقتصادی و سیاسی، تاثیری زیانبار بر ثبات جنوب آسیا خواهد داشت.

عزیز همچنین این توافق را "معاف کردن کشوری دیگر از قوانین گروه تامین کنندگان اتمی" توصیف کرد که اعتبار این گروه به عنوان یک مرکز دیده‌بان را زیر سوال برده و توافق منع گسترش سلاح‌های اتمی را تضعیف می‌کند. وی همچنین متذکر شد که این توافق جدید ثبات استراتژیک شکننده‌ منطقه جنوب آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عزیز در این باره افزود: پاکستان با این سیاست‌های تبعیض آمیز و گزینشی مخالفت می‌کند.

مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان در ادامه بیانیه‌اش بر تداوم همکاری و پایبندی کشورش با گروه تامین کنندگان اتمی و سایر قوانین کنترل بین‌المللی تاکید کرد.

عزیز با اشاره به سیاست آمریکا درباره اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل نیز ادامه داد: پاکستان خواهان یک اصلاحات جامع در شورای امنیت است که این ارگان اساسی سازمان ملل به نهادی دموکراتیک‌تر، موثرتر، شفاف‌تر و مسئول‌تر تبدیل شود.

وی در این باره عنوان کرد: کشوری که قطعنامه‌های شورای امنیت در صلح و امنیت بین‌المللی را نقض می‌کند مانند مناقشات منطقه جامو و کشمیر به هیچ وجه ویژگی این را ندارد تا جایگاهی ویژه در شورای امنیت داشته باشد. پاکستان و هند تاکنون بر سر منطقه مسلمان نشین کشمیر دو جنگ را از سر گذرانده‌اند. هر دو این کشورها ادعا می‌کنند که تمامی این منطقه به آنها تعلق دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha