• چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93110804271
  • خبرنگار : 71186

یک کارشناس هشدار داد

رانت‌خواری و افزایش قیمت در انتظار خودروهای وارداتی

رانت‌خواری و افزایش قیمت در انتظار خودروهای وارداتی

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: انحصارگر تنها منافع خود را دنبال می‌کند. چگونه می‌توان انتظار داشت یک خانواده که اختیار 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را در دست گرفته، به فکر 80 میلیون ایرانی بوده و منافع ملی را فدای منافع خانواده خود نکند.

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: انحصارگر تنها منافع خود را دنبال می‌کند. چگونه می‌توان انتظار داشت یک خانواده که اختیار 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را در دست گرفته، به فکر 80 میلیون ایرانی بوده و منافع ملی را فدای منافع خانواده خود نکند.

امرالله امینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد:‌ اصولا اجرای هر قانونی برای انحصاری شدن هر بازاری برخلاف اصول علم اقتصاد و برخلاف منافع مصرف‌کنندگان است.

وی با بیان اینکه انحصاری کردن هر بازاری معلول ارتباطات و رانت‌خواری‌های پشت پرده است، خاطرنشان کرد:‌ انحصاری شدن واردات خودرو نیز مطمئنا باعث ایجاد زمینه برای سودجویی تعدادی شرکت خاص خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: براساس اصول علم اقتصاد، رقابتی شدن یک بازار افزایش سطح کیفیت خدمات و کاهش قیمت‌ها را به دنبال دارد. در مقابل نیز انحصاری شدن باعث در اولویت قرار گرفتن منافع انحصارگر نسبت به منافع عمومی می‌شود.

وی افزود: انحصارگر تنها منافع خود را دنبال می‌کند و چگونه می‌توان انتظار داشت یک خانواده که اختیار 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور را در دست گرفته، به فکر 80 میلیون نفر ایرانی بوده و منافع ملی را فدای منافع خانواده خود نکند.

امینی با بیان اینکه طرح انحصاری شدن واردات خودرو با توجیه جلوگیری از واردات خودروهای دست دوم به عنوان خودروی نو صورت گرفته است، تصریح کرد: اگر چنین تخلفاتی در واردات خودرو صورت می‌گرفت باید با تشدید بازرسی جلوی آن را می‌گرفتند نه آنکه این موضوع را به بهانه‌ای برای رسیدن به امیال و منافع خود تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: همواره رانت‌خواران و صاحبان منافع تلاش می‌کنند با سوءاستفاده از برخی اتفاقات، منافع نامشروع خود را تامین کنند. در مورد اخیر و انحصاری شدن واردات خودرو به بهانه تامین حقوق مصرف‌کنندگان نیز، همین اتفاق افتاده است. تاسف‌بار است که موضوع تامین حقوق مصرف‌کننده دستمایه‌ای برای تضییع همین حقوق و پر کردن جیب برخی افراد قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۰۹:۱۹

کدام خانواده ؟

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۱۱:۱۱

واقعا متاسفم. ما واقعا کجا زندگي مي‌کنيم.

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۱۱:۱۴

مشخصه که تو اين قضيه فساد وجود داره. اميدوارم سازمان‌هاي نظارت کننده مانع از ايجاد چنين انحصار وحشتناکي بشن

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۱۱:۱۵

"تاسف‌بار است که موضوع تامين حقوق مصرف‌کننده دستمايه‌اي براي تضييع همين حقوق و پر کردن جيب برخي افراد قرار مي‌گيرد". آفرين آقاي دکتر. لپ کلام را شما گفتي

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۱۱:۱۶

چرا بايد پولدارا هر روز پولدارتر بشن. چرا بايد حقوق مصرف کننده بهانه اي براي پر کردن جيب بعضيها باشد؟!

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۱۱:۱۷

آقا بوي يه چيزايي مياد. بوي فساددددددددد

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۱۱:۱۸

از شوراي محترم رقابت ميخوايم اقدام کنه و مانع از افتادن بازار خودرو دست يک خانواده بشه.

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۱۱:۲۰

من شش ماهه از نگين خودرو ماشين خريدم اما هنوز تحويل ندادن. اين شرکتها امتحان خود را به بدترين شکل ممکن پس دادن.

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۱۱:۲۰

چگونه مي‌توان انتظار داشت يک خانواده که اختيار 70 درصد بازار خودروهاي وارداتي را در دست گرفته، به فکر 80 ميليون ايراني بوده و منافع ملي را فداي منافع خانواده خود نکند؟

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۱۱:۲۱

هر دم از اين باغ بري مي‌رسد... خدايا، خودت به فريادمون برس

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۸ ۱۱:۲۴

تنها راهکار براي حل اين مشکل تشديد نظارت بر عملکرد واردکنندگان خودرو است. انحصاري کردن بازار حاصلي جز رانت و فساد ندارد.