• چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93110100210
  • خبرنگار : 71456

کره زمین بر اساس بیماری‌ها چند بخش است؟

نخستین نقشه‌برداری از پاتوژن‌های بیماری‌زای انسانی

نخستین نقشه‌برداری از پاتوژن‌های بیماری‌زای انسانی

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی برای نخستین بار از پاتوژن‌های بیماری‌زای انسانی نقشه‌برداری ‌و کره زمین را بر اساس بیماری‌های مشابهی که در آنها رخ می‌دهند، تقسیم‌بندی کردند.

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی برای نخستین بار از پاتوژن‌های بیماری‌زای انسانی نقشه‌برداری ‌و کره زمین را بر اساس بیماری‌های مشابهی که در آنها رخ می‌دهند، تقسیم‌بندی کردند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این یافته‌ها نشان می‌دهد زمین را می‌توان با درنظرگرفتن بیماری‌های دارای ناقل انسانی به هفت بخش و برای بیماری‌هایی بدون ناقل مانند وبا که توسط حشرات ناقل منتقل نمی‌شوند، به پنج بخش تقسیم کرد.

بر اساس این نقشه، بریتانیا و بسیاری از مستعمره‌های سابق آن مانند استرالیا و آمریکا دارای بیماری‌های مشابهی بوده و در نواحی بیماری‌های دارای ناقل و بدون‌ناقل یکسان گروهبندی می‌شوند. اما مستعمره‌های سابق دیگر بریتانیا مانند افریقا و آسیا دارای بیماری‌های متفاوتی بوده و بنابراین در بخش‌های متفاوت این نقشه قرار گرفته‌اند.

این بدین معناست که استعمارگری نیز مانند آب‌و‌هوا و وضعیت اجتماعی- سیاسی، یکی از مولفه‌هایی است که بر شیوع بیماری در ناحیه‌ای خاص اثر می‌گذارد. همچنین مهاجرت مردم، تاریخ و جغرافیا همگی مولفه‌های مهم در چگونگی بقای بیماری و شیوع آن در سراسر دنیا هستند.

به گفته دانشمندان حاضر در این پروژه، درک این موضوع که تمامی پاتوژن ها همه‌جا نیستند، می‌تواند دارای نتایجی برای بهداشت عموم و انجمن جهانی در حالت کلی باشد. این محققان 229 کشور را برای وجود یا عدم‌وجود 301 بیماری (93 بیماری دارای ناقل و 208 بیماری بدون‌ناقل) بررسی کردند.

دانشمندان پیش‌تر از انسان‌ها، حیوانات و گیاهان و همچنین مهاجرت آن‌ها و تکاملشان در سراسر زمین نقشه‌برداری کرده بودند اما حشرات و موجودانی مانند پاتوژن‌ها و حشرات که با انسان‌ها زندگی می‌کنند، نادیده گرفته شده بودند.

بررسی جدید گام خوبی برای بررسی رابطه بین انسان و پاتوژن‌های آن‌ها به شمار می‌آید و دارای کارکردهای بهداشتی مهمی برای انسان‌ها خواهد بود.

انتهای پیام

نقشه‌برداری از پاتوژن‌های انسانی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha