• پنجشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 93102514028
  • منبع : نمایندگی قم

اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد

آیت‌الله سبحانی: امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات فقه اسلامی است

یکی از مراجع عظام تقلید، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات فقه اسلامی است.

یکی از مراجع عظام تقلید، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات فقه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، آیت الله جعفر سبحانی عصر پنج‌شنبه در اختتامیه نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد افزود: قرآن بیان می‌کند که کسانی که صاحب قدرت و نفوذ می‌شوند باید امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ برخی از افراد سعی دارند در ضروریات دین نیز تشکیک ایجاد کنند.

سبحانی خاطرنشان کرد: نباید از برخی آیات قرآن این‌گونه استنباط کرد که ما تنها وظیفه داریم خود را حفظ کرده و از دیگران غفلت کنیم.

این مرجع تقلید گفت: شبهه افکنان می‌خواهند بگویند که امر به معروف و نهی از منکر با آزادی مخالف است؛ در حالی که دو نوع آزادی وجود دارد که اولین آن بدون قانون و دوم آزادی در حدود قوانین مصوب در مجتمع است که آزادی انسان در حدود قوانین صورت می‌گیرد.

سبحانی بیان کرد: برخی مستشرقان به اشتباه می‌گویند که اسلام برای احکام خود ضمانت اجرا ندارد؛ ولی این افراد یا غافل هستند یا خود را به غفلت زده‌اند؛ قوه مجریه در اسلام آمرین به معروف و ناهین از منکر است.

وی افزود: جنبه‌های فردی و اجتماعی در امر به معروف و نهی از منکر مشخص است و ما باید به این جنبه‌ها به خوبی توجه داشته باشیم.

سبحانی خاطرنشان کرد: وظیفه فرد و قوه قاهره در امر به معروف بسیار مهم است؛ اگر فرد ضعیفی که مورد حمله چاقوکش قرار می‌گیرد نباید بی حمایت باشد و دولت باید از او حمایت کند.

این مرجع تقلید گفت: جنبه اول که جنبه فردی است نیازمند بیان و سخن و منبر است ولی جنبه دوم باید در این گونه مجالس تقویت شود.

سبحانی بیان کرد: کسانی که در مقابل گناهکار سکوت می‌کنند باید بدانند که انسان ساکت با انسان گناهکار در یک ردیف هستند.

او افزود: در حال حاضر ماهواره‌ها یک شگردی دارند که تلاش می‌کنند، ارزش‌ها را ضد ارزش معرفی کنند و ضد ارزش‌ها را نیز ارزش معرفی کنند.

سبحانی خاطرنشان کرد: راهکارها برای جلوگیری از گناه باید در این کمسیون‌های علمی بررسی شود ولی نباید از برخی مسایل دیگر چون رسانه‌ها غافل شد؛ اگر یک بازیگر و نویسنده و مجری ظاهری داشته باشد که خود ظاهر غیراسلامی باشد عملا اشاعه گناه می‌کند.

این مرجع تقلید گفت: اگر منابر و مساجد جاذبه داشتند باشند از آن‌ها می‌توان برای رسیدن به جامعه مهذب استفاده کرد.

سبحانی بیان کرد: امروزه امر به معروف در دایره کسانی است که می‌خواهد اخلاق جامعه را اصلاح کند ولی برخی افراد هستند که مراقب آموزش برخی از کتاب‌ها نیستند؛ نباید کتاب‌هایی با گرایش‌های وهابی در مراکز علمی ما آموزش داده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha