• سه‌شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 93102312603
  • منبع : نمایندگی لرستان

کشف بقایای از دوران پارینه سنگی در خرم‎آباد

کشف بقایای از دوران پارینه سنگی در خرم‎آباد

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: کاوش در غار کلدر در دره خرم‎آباد لرستان توسط تیم مشترک ایرانی - اسپانیایی منجر به کشف بقایایی از دوران پارینه سنگی جدید و میانی در این ناحیه از ایران شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: کاوش در غار کلدر در دره خرم‎آباد لرستان توسط تیم مشترک ایرانی - اسپانیایی منجر به کشف بقایایی از دوران پارینه سنگی جدید و میانی در این ناحیه از ایران شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه لرستان، عبدالرضا مهاجری‎نژاد در جمع خبرنگاران، افزود: پس از گذشت نزدیک به 40 روز از کاوش باستان شناختی غار کلدر، واقع در دره خرم‎آباد لرستان در دامنه سفیدکوه، شواهد ارزشمندی از فعالیت‌های انسان‌های جوامع شکارگر و گردآورنده غذا در دوران پارینه سنگی میانی و جدید به دست آمده است.

وی اظهارکرد: هیئت مشترک ایرانی-اسپانیایی در قالب بخشی از تفاهم‎نامه منعقد شده بین پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با موسسه دیرین بوم‌شناسی و تکامل اجتماعی بشر ایالت کاتالونیای اسپانیا اقدام به کاوش و مطالعه بقایای فرهنگی در غار کلدر کرده است.

این مقام مسئول تصریح‌کرد: این تیم به سرپرستی بهروز بازگیر و آندریو اویه (Andreu Olle) از موسسه دیرین بوم‎شناسی و تکامل اجتماعی بشر ایالت کاتالونیای اسپانیا و مژگان جایز از پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی با همکاری متخصصان دانشگاه ینا (Jena) آلمان و لیژ(Liege) بلژیک و دانشجویان دانشگاه‎های تربیت مدرس، مازندران، فردوسی مشهد و شوشتر، موفق شدند بقایای فعالیت‌های انسان عصر سنگ را در لایه‌های فرهنگی شامل دست‎افزارهای سنگی و بقایای جانوری کشف کنند.

مهاجری‎نژاد اضافه‌کرد: از دستاوردهای این تیم می‌توان به کشف کف-بسترهای دوران پارینه سنگی و لایه‌های برجا و غیرمضطرب از دوران پلیستوسین اشاره کرد.

وی گفت: دست‎افزارهای سنگی کشف شده شامل سرپیکان‌ها، خراشنده‌های جانبی و انتهایی و سنگ مادرهای منتسب به صنعت لوالوا و تیغه‌ها و ریزتیغه‌ها و سنگ مادرهای منتسب به صنعت اوریگناسی (یا برادوستی)، همراه سنگ چکش‌های استفاده شده در تولید این دست‎افزارها می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان افزود: صنعت لوالوا نوعی ازضربه به سنگ با روش خاص که مختص انسان‎های نئاندرتال بوده و صنعت اوریگناسی یا برادوستی روش ابزارسازی انسان همو ساپین بوده که از ویژگی‎های آن تاکید بیشتر بر روی تولیدتیغه و ریزتیغه است.

مهاجری‎نژاد اظهارکرد: مطالعه بقایای جانوری در دوران پارینه سنگی از اهمیت فراوانی برخوردار است، باستان جانورشناسی از شاخه‌های باستان زیست بوم‎شناسی است که نقش بسزایی در آگاهی یافتن از بقایای گونه‌های جانوری از نهشته‌های باستانی دارد.

وی تصریح کرد: این مطالعات منجر به بازسازی و شناخت چگونگی تعامل و ارتباط انسان با حیوانات مختلف و نقش این تعاملات در فرهنگ انسان و محیط پیرامونش در گذشته می‎شود، بقایای جانوری کشف شده از غار کلدر توسط جان وندر ماد (Jan Van der Made) از موزه ملی علوم طبیعی مادرید و خوانما لوپز گارسیا (Juanma Lopez Garcia) از دانشگاه فرارا ایتالیا مطالعه می‎شود.

وی اضافه کرد: مطالعه تافونومی که به منظور درک اتفاقاتی که روی استخوان‎های گونه‎های مختلف جانوری پس از نهشته شدن است توسط رویا خزائلی از آزمایشگاه باستان‌سنجی دانشگاه تهران صورت می‎گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: بخش دیگری از مطالعات دوران پارینه سنگی مبتنی بر نحوه کاربری دست‎افزارهای سنگی توسط انسان دوران سنگ است، در این مطالعات آثار برجای مانده روی دست‎افزارها از جمله خراش‌ها،‌ صیقل‌ها،‌ شکستگی لبه‌ها، و ریزبرجای مانده‌ها از مواد آلی و غیرآلی که دست‎افزارها در تماس با آن‎ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، آزمایش و شناسایی می‌شوند.

مهاجری‎نژاد با بیان اینکه مطالعه دست‎افزارهای سنگی به صورت مشترک توسط تیم ایرانی و اسپانیایی صورت می‌گیرد، افزود: آثار استفاده (Use Wear Analysis) و ریزبرجای مانده‌ها (Residue Analysis) در غار کلدر توسط سرپرستان هیئت در آزمایشگاه موسسه دیرین بوم‎شناسی و تکامل اجتماعی بشر ایالت کاتالونیای اسپانیا مطالعه می‌شوند.

وی اظهارکرد: گاهنگاری مطلق این محوطه از طریق روش‌های رادیوکربن، TL ،OSL و AMS در آزمایشگاه‌های پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، موسسه مکس پلنک (Max Planck) و موزه نئاندرتال آلمان صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: غار کلدر یکی از محوطه‌های مهم پارینه سنگی به لحاظ مطالعه انتقال از دوران پارینه سنگی میانی به جدید در ناحیه زاگرس مرکزی محسوب می‎شود که کاوش در آن با استفاده از روش‌های مدرن می‌تواند پاسخگوی برخی از ابهامات موجود در زمینه تطور فرهنگی و مهاجرت جوامع پارینه سنگی باشد.

مهاجری‎نژاد اضافه کرد: در میان دست‎افزارهای کشف شده از غار کلدر، تعداد فراوان سرپیکان‎های لوالوا و اوریگناسی نشان از فعالیت‎های گسترده شکارورزی در این محوطه دارند.

وی گفت: یکی از مهمترین اهداف در این کاوش فراهم آوردن زمینه‌های همکاری و تعامل میان متخصصان ایرانی و اسپانیایی است که به عنوان بخشی از اهداف تفاهم‎نامه منعقد شده به منظور تبادل علمی ‌و فرهنگی طولانی‌مدت و تربیت نیروهای متخصص در زمینه‌های گوناگون مطالعاتی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha