• چهارشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۳ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 93101709185

رییس کمیسیون نرم‌افزار نصر تهران مطرح کرد

اقتصاد مقاومتی و حمایت از شرکتهای فناوری

اقتصاد مقاومتی و حمایت از شرکتهای فناوری

حوزه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات در دنیا از بزرگترین منابع درآمدی است؛ در این میان صنعت نرم‌افزار ایران در مقایسه با کشورهای منطقه از قدرت بالاتری برخوردار است و حمایت از این صنعت می‌تواند در کسب درآمد و جذب سرمایه‌های خارجی تاثیرگذار باشد.

حوزه نرم‌افزار و فناوری اطلاعات در دنیا از بزرگترین منابع درآمدی است؛ در این میان صنعت نرم‌افزار ایران در مقایسه با کشورهای منطقه از قدرت بالاتری برخوردار است و حمایت از این صنعت می‌تواند در کسب درآمد و جذب سرمایه‌های خارجی تاثیرگذار باشد.

شاهین طبری - رییس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران (نصر) - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر این‌که از صنعت نرم‌افزار می‌توان در حوزه‌های مختلف چون بهداشت، درمان و صنایع نفتی استفاده کرد، گفت: برای آنکه این صنعت بتواند جایگاه خود را در بازار کشور‌های خارجی محکم کند، باید دولت نسبت به شرکت‌های ایرانی اعتماد‌سازی کند.

او ادامه داد: در بحث اقتصاد مقاومتی در کنار محدودیت‌های موجود باید به بحث اولویت‌های هر حوزه نیز توجه شود؛ اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی را در صنایع مختلف ایجاد کرده‌، اما تمام این محدودیت‌ها باعث به وجود آمدن فرصت‌هایی نیز در بازار فناوری در کشور شده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: وجود تحریم‌ها باعث شد بازار تولید نرم‌افزار خود را قوی کرده و بتوانیم در کشور نرم‌افزار‌های بومی‌سازی شده را متناسب با نیازهای داخلی طراحی کنیم.

رییس کمیسیون نرم‌افزار نصر تهران همچنین درباره‌ی تاثیر بازار فناوری برروی اشتغال تصریح کرد: ایجاد کسب‌وکارهای بزرگ در حوزه نرم‌افزار می‌تواند در نهایت به اشتغالزایی که یکی از اولویت‌های کشور است بینجامد.

طبری با بیان این‌که در حوزه اقتصاد مقاومتی راهکارهایی برای بخش‌های دولتی و خصوصی در نظر گرفته شده است، گفت: آنچه در قالب اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، بیشتر اقتصاد دانش‌بنیان است که باید از طریق آن از شرکت‌هایی که با فناوری ارتباط دارند، حمایت شود و این تعبیر به شکل عملی در کسب‌وکار نمود پیدا کند.

او در ادامه درباره‌ی پتانسیل موجود در بازار داخلی نرم‌افزار تصریح کرد: واقعیت این است که بازار نرم‌افزار در داخل کشور پتانسیل بالاتری نسبت به بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده دارد و لازم است دولت راهبردهای کلان خود را در این حوزه در نظر بگیرد.

طبری در این باره خاطر نشان کرد: حوزه نرم‌افزار در صورتی که دولت در سطح کلانی به آن توجه داشته باشد می‌تواند راهبردهای اصلی برای افزایش درآمد ناخالص ملی و حتی صادرات غیرنفتی باشد.

وی با تاکید بر این‌که دولت تاکنون سرمایه‌گذاری کلانی در حوزه صنعت نرم‌افزار نکرده است، اظهار کرد: ممکن است صنعت نرم‌افزار یکی از راهبردهای دولت تاکنون بوده باشد اما راهبرد اصلی نبوده است.

رییس کمیسیون نرم‌افزار نصر تهران با اشاره به پتانسیل بالای شرکت‌های خصوصی در حوزه IT تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های خصوصی توانایی تولید بالایی دارند و خدمات خود را به بخش‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌دهند، بنابراین تقویت بازار این شرکت‌ها باید از جمله برنامه‌های اصلی دولت باشد.

طبری همچنین با بیان این‌که شرکت‌های نرم‌افزاری داخلی با وجود تولیداتی که در این حوزه دارند نتوانستند جزو شرکت‌های برتر در کشور قرار گیرند، گفت: لازم است دولت با حمایت از این شرکت‌ها نام آنها را به لیست شرکت‌های برتر در کشور وارد کند و این شرکت‌ها به برند‌های اول ایران تبدیل شوند، زیرا در کنار اشتغالزایی می‌تواند برای کشور سودآور باشد.

وی با اشاره به این‌که حوزه نرم‌افزار می‌تواند یکی از حوزه‌های کلان برای سرمایه‌گذاری دولتی در ایران باشد، افزود: این حوزه می‌تواند در بخش‌های بهداشتی، درمانی و نفتی راه پیدا کند و با ارتقاء این حوزه‌ها درآمدزایی کند، بنابراین دولت باید با اتخاذ این نگاه به صورت راهبردی در این حوزه فعالیت و سرمایه‌گذاری کند.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات درباره سهم ایران در بازار IT کشور‌های منطقه گفت: تا به حال دولت در حوزه صادرات بخش نرم‌افزاری سرمایه‌گذاری نکرده است که بدون بازگشت باشد، زیرا ایران پتانسیل خوبی در بازار IT کشور‌های منطقه دارد.

طبری با اشاره به این‌که مشکل اصلی شرکت‌های ایرانی در کشور‌های همسایه، عدم اعتماد به برند‌های ایرانی است، گفت: دولت باید اقدامی در جهت ایجاد نام و اعتبار برای شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از کشور انجام دهد.

رییس کمیسیون نرم‌افزار نصر تهران همچنین خاطر نشان کرد: تجربه شخصی من به عنوان یک کارشناس حوزه نرم‌افزار نشان داده است که صنعت نرم‌افزار ایران حداقل 15 سال از منطقه‌ای مانند کردستان عراق جلوتر است، بنابراین این صنعت می‌تواند در کشور‌های منطقه جایگاه خوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: اما لازم است دولت برای شرکت‌های ایرانی در کشور‌های منطقه ایجاد نام و اعتماد‌سازی کند، زیرا با توجه به مشابهت‌های فرهنگی و زبانی صنعت نرم‌افزار ایران به سرعت می تواند به بازار کشور‌های منطقه نفوذ کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha