• شنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93101306643
  • منبع : نمایندگی سمنان

‌خشکسالی در کمین طلای سفید سمنان

‌خشکسالی در کمین طلای سفید سمنان

ایسنا/سمنان ‌دو شهرستان گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان، این استان را به یکی از قطب‌های طلای سفید در کشور تبدیل کرده است.

‌دو شهرستان گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان، این استان را به یکی از قطب‌های طلای سفید در کشور تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، استان سمنان در سطح ملی از لحاظ میزان تولید، مقام چهارم را بعد از استانهای فارس، خراسان و گلستان دارد.

سالانه سطحی بالغ بر 4000 هکتار از اراضی دو شهرستان گرمسار و آرادان به کشت پنبه اختصاص می‌یابد، اما بحران آب و خشکسالی‌های مداوم سطح زیر کشت این محصول مهم را نیز تحت تأثیر خود قرار داده و هر ساله با زیاد شدن اثرات ناشی از خشکسالی‌های پی در پی ،سطح زیر کشت طلای سفید نیز کاهش می‌یابد و در این میان نیز عدم حمایت کافی مسئولان از این محصول مهم و صنعتی سبب شده کشاورزان رغبتی برای کاشت این محصول نداشته باشند و همین می‌تواند تهدیدی برای از دست دادن جایگاه طلای سفید استان سمنان در کشور محسوب شود.

آنچه در ادامه می‌آید تلاش خبرنگار ایسنا برای بیان مشکلات و مسائل کشاورزان پنبه کار استان و پاسخگویی مسئولان در این خصوص است.

نارضایتی کشاورزان از قیمت پایین خرید پنبه

علی قندالی یکی از پنبه کاران شهرستان گرمسار از قیمت بسیار پایین خرید پنبه گله می‌کند و می‌گوید: همه نهاده‌های این محصول از کود گرفته تا سم و حق الزحمه کارگران پنبه چین، گران شده اما متاسفانه دلالان با قیمت بسیار پایین این محصول را از ما کشاورزان خریداری می‌کنند و این سبب شده که پنبه کاران از کشت این محصول رضایت لازم را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه برای تأمین هزینه‌های تولید مجبوریم پیشاپیش محصول را به دلالان با قیمت بسیار پایین بفروشیم، تصریح کرد: در این زمینه دولت هیچ کمکی به کشاورز نمی‌کند و کشاورز متاسفانه به علت نداشتن هزینه‌های تولید مجبور می‌شود محصول خود را با قیمت بسیار پایین به دلالان عرضه کند.

این کشاورز پنبه کار خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی هیچ کمکی به ما نمی‌کند و ما همه مواد و امکانات لازم برای کشت نظیر کود، سم و... را به صورت آزاد خریداری می‌کنیم و به این مواد هیچگونه یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد.

قندالی با بیان اینکه خشکسالی‌های مداوم نیز تأثیر بدی بر میزان سطح زیرکشت و همچنین میزان محصول ما داشته است، تصریح کرد: متاسفانه چندسالی است میزان بارش‌ها در استان سمنان کم شده است و هر سال نیز بر میزان و شدت این خشکسالی افزوده می‌شود و این به صورت صد در صد بر نحوه کار کشاورزان و از جمله ما پنبه کاران تأثیر گذاشته و سبب کاهش محصول شده است.

این کشاورز پنبه کار خاطرنشان کرد: کم آبی علاوه بر کمیت محصول بر کیفیت محصول نیز اثر گذاشته است.

ضرورت خرید تضمینی پنبه

علیرضا شبیری یکی دیگر از کشاورزان پنبه کار شهرستان گرمسار است که در همان ابتدای سؤالات از مسئولان جهاد کشاورزی می‌خواهد که از کشاورزان خصوصا پنبه کاران استان حمایت بیشتری شود، چرا که شهرستان گرمسار یکی از قطب‌های تولید پنبه بوده و در صورت عدم حمایت ممکن است این جایگاه را از دست بدهد.

وی نیز به وجود دلال‌ها در مسیر تولید محصول تا فروش آن اشاره کرد و گفت: ما گاه برای تأمین نهاده‌های خود مجبوریم محصول را پیشاپیش به دلالان بفروشیم‌ و این سبب شده که ما از کشت محصول و زحمت زیادی که می‌کشیم، سود چندانی عایدمان نشود.

شبیری اظهار کرد: اگر مسئولان در این زمینه حمایت بیشتری کرده و پنبه را با قیمت تضمینی از ما خریداری کنند، ما دیگر مجبور نیستیم برای تأمین کود، سم ‌یا هزینه‌های کارگر محصول خود را به دلالان عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه کاشت پنبه و به صورت کلی این محصول برای ما سود چندانی ندارد، به عنوان مثال اگر محصول ما 20 میلیون تومان فروش داشته باشد، بالغ بر 10 میلیون تومان آن صرف نهاده‌های این محصول و همچنین هزینه‌های برداشت آن شده است.

این کشاورز پنبه کار به عدم حمایت مسئولان جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: برای کشت محصول از کود مرغ و کود شیمیایی استفاده می‌کنیم و قیمت این کودها بسیار گران است و جهاد کشاورزی در این خصوص سهمیه کمی در اختیار ما گذاشته است و ما مجبوریم بیشتر به صورت آزاد این کودها را خریداری کنیم.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان: کشاورزان مزارع خود را بیمه کنند

همچنین امیر رضوی مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان سمنان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان به اثرات نامطلوب خشکسالی بر محصولات کشاورزی استان اشاره و بر بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: عدم بیمه مزارع در شرایط اقلیمی که عمدتا با حوادث طبیعی نظیر خشکسالی و سیل و.. روبرو است، نامناسب بوده و در حال حاضر تنها یک سوم مزارع پنبه استان سمنان بیمه‌اند.

رضوی‌، با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از 2هزار و 830 هکتار از اراضی این استان زیر کشت پنبه است، اظهار کرد: از این مجموع تنها 982هکتار تحت پوشش بیمه‌اند.

وی‌ به انواع پنبه کشت شده در استان اشاره کرد و گفت: ارقام پنبه ورامینی، ساحل، خرداد، و چند رقم پنبه خارجی از جمله ارقام کشت شده پنبه در کشورند.

مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان با بیان اینکه پنبه کاران شهرستان‌های گرمسار و آرادان از بذور مختلف استفاده می کنند، یادآور شد: عمده پنبه کشت شده در مزارع این استان از نوع "ورامینی" است.

رضوی، با بیان اینکه کار برداشت پنبه از مزارع استان از آبان ماه آغاز و در آذرماه به پایان می رسد. افزود: امسال پیش بینی می‌شود از هر هکتار سطح زیرکشت پنبه در استان، 2 تا 2.5 تن پنبه برداشت شود.

‌با انباشت کود مواجه‌ایم‌

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه چرا جهاد کشاورزی از کشاورزان پنبه کار در خصوص ارائه کودهای شیمیایی و... حمایتی چندانی انجام نمی‌دهد، به خدامات ارایه شده از سوی جهادکشاورزی استان به پنبه کاران اشاره کرد و گفت: امسال نزدیک به 60تن بذور پنبه در بین کشاورزان استان توزیع شده است و در حال حاضر نیز ما با انیاشت کود مواجه هستیم، اما کسی برای دریافت کود مراجعه نمی‌کند.

رضوی تصریح کرد: جهادکشاورزی استان در طول سال زراعی، بذور مورد نیاز کشاورزان را در اختیار آنها قرار داده، ضمن اینکه در همین ارتباط با 1548 پیمانکار قرارداد منعقد شده است.

خشکسالی باعث کاهش تولید پنبه در استان سمنان شده است

مدیر امور زراعت جهادکشاورزی استان سمنان، با اشاره به وقوع خشکسالی‌های متوالی در استان سمنان و کاهش منابع آبی، اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی‌های پی در پی در تولید پنبه نیز تاثیر داشته، لذا طی یکی دو سال اخیر تولید پنبه در استان با کاهش محصول روبرو بوده است.

این مسئول جهاد کشاورزی استان به سختی برداشت محصول پنبه اشاره کرد و گفت: در راستای رفاه حال پنبه‌کاران و همچنین کاهش هزینه‌های تولید برای نخستین بار در استان، یک دستگاه پنبه چین نیز خریداری شده است.

به هر روی سال زراعی امسال نیز برای پنبه کاران غرب استان سمنان رو به پایان است. آنها همچنان چشم انتظارند تا با حمایت‌های دولت خدمت گذار، کشت پنبه در دو شهرستان گرمسار و آرادان رونقی دوباره بگیرد. آنها چشم براه هستند که سال زراعی آتی سال دوباره درخشش طلای سفید در سرزمین آفتاب باشد، چرا که گرمسار و آرادان همواره یکی از قطب‌های پنبه کشور بوده و می‌خواهد همچنان قطب طلای سفید بماند.

گزارش از: آذر پژمان، خبرنگار ایسنا، استان سمنان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha