• پنجشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 93092716122

نقش مهم پاپ فرانسیس و واتیکان در بهبود روابط آمریکا- کوبا

نقش مهم پاپ فرانسیس و واتیکان در بهبود روابط آمریکا- کوبا

با اعلام شکسته شدن یخ روابط میان کوبا و آمریکا ابعاد تازه‌ای از میانجی‌گران اصلی این رخداد تاریخی نمایان شد. اعلام شده که پاپ فرانسیس نقشی جدی و اصولی در این میان داشته است.

با اعلام شکسته شدن یخ روابط میان کوبا و آمریکا ابعاد تازه‌ای از میانجی‌گران اصلی این رخداد تاریخی نمایان شد. اعلام شده که پاپ فرانسیس نقشی جدی و اصولی در این میان داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاپ تابستان گذشته نامه‌ای برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا فرستاد و از سران دو کشور خواست تا مسائل بشردوستانه از جمله وضعیت زندانیان را برای رسیدن به فصل جدیدی از روابط حل و فصل نمایند.

پس از آن هر دو رئیس‌جمهور در بیانیه‌هایی بر اهمیت و تاثیر نامه پاپ بر روند رابطه تاکید کردند.

واتیکان در ادامه تلاش‌های خود برای بهبود این روابط، همچنین میزبانی یکسری از گفت‌وگوها بین مقامات آمریکایی و کوبایی را بر عهده گرفت. در همین حال یکی از مقامات ارشد آمریکایی اذعان کرد: حمایت پاپ و واتیکان برای ما بسیار مهم بود و بر روابط بسیار تاثیر داشت.

آغاز مجدد گفت‌وگوها بین این دو کشور تمایل قلبی مقامات واتیکان بوده است. با این حال این مساله سال گذشته و پس از انتخاب رهبر کلیسای کاتولیک آمریکای لاتین اهمیت بیشتری پیدا کرد.

خبرگزاری آلمان به نقل از یک مقام آمریکایی خبر داد٬ در مارس ۲۰۱۴ ٬ گفت و گوهای باراک اوباما و پاپ فرانسیس که اولین دیدار آن‌ها با یکدیگر بود٬ بیش از هر چیزی بر مساله کوبا متمرکز بود.

واتیکان در طول ماه‌های اخیر یکی از دیگر میزبانان هیات‌های آمریکا و کوبا برای مذاکرات بوده است. در آن نشست‌ها دو طرف درباره تعهدات متقابل از جمله مهیا ساختن مقدمات آزادی زندانیان یکدیگر تبادل نظر می‌کردند. در نهایت روز گذشته پس از ۴۵ دقیقه تماس تلفنی باراک اوباما و رائول کاستر٬ که اولین تماس رهبران دو کشور با یکدیگر در پنج دهه گذشته بود٬ خبر آغاز عادی‌سازی روابط دو کشور اعلام شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha