• شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93091509141
  • خبرنگار : 71452

نخستین حراج مدال نوبل در زمان حیات برنده آن

مدال نوبل کاشف دی‌ان‌ای 4.75 میلیون دلار فروخته شد

مدال نوبل کاشف دی‌ان‌ای 4.75 میلیون دلار فروخته شد

مدال نوبل پزشکی 1962 متعلق به پروفسور «جیمز واتسون» یکی از کاشفان ساختار مارپیچی دی‌ان‌ای به قیمت 4.75 میلیون دلار در حراجی کریستی فروخته شد.

مدال نوبل پزشکی 1962 متعلق به پروفسور «جیمز واتسون» یکی از کاشفان ساختار مارپیچی دی‌ان‌ای به قیمت 4.75 میلیون دلار در حراجی کریستی فروخته شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، برای نخستین‌بار، یک دانشمند دریافت‌کننده جایزه نوبل، در زمان حیات خود این جایزه را به حراج گذاشت.

پروفسور «واتسون» قصد دارد بخشی از این پول را در اختیار چند مرکز علمی که پیش از این از وی حمایت کرده بودند، قرار دهد.

پروفسور «جیمز واتسون» به همراه «موریس ویلکینز» و «فرانسیس کریک» بدلیل کشف ساختار مارپیچی دی‌ان‌ای موفق به دریافت جایزه نوبل (فیزیولوژی) پزشکی 1962 شدند و به هرکدام از این دانشمندان یک مدال طلا اعطا شد.

«واتسون» بدلیل مشکلات شدید اقتصادی، این مدال را برای فروش به حراجی کریستی سپرد.

درحالیکه قیمت 2.5 تا 3.5 میلیون دلار برای فروش این مدال پیش‌بینی شده بود، در حراج روز پنجشنبه گذشته (چهارم دسامبر) مدال نوبل «واتسون» به قیمت 4.75 میلیون دلار فروخته شد.

علاوه بر حراج مدال طلای نوبل، مجموعه‌ای از دست‌نوشته‌های پروفسور «واتسون» برای سخنرانی در مراسم دریافت این جایزه نیز به قیمت 365 هزار دلار فروخته شد؛ مقاله سخنرانی وی درخصوص کشف ساختار دی‌ان‌ای نیز به قیمت 245 هزار دلار فروخته شد.

این مدال به قطر 66 میلی‌متر از طلای 23 عیار ساخته شده و درون جعبه مخصوصی که نام «جیمز واتسون» روی آن درج شده است، قرار دارد.

مشکل اقتصادی پروفسور «واتسون» تحت تأثیر سخنرانی وی در سال 2007 درخصوص نقش ژنتیک و نژاد در هوش است؛ وی در این سخنرانی عنوان کرد که به آینده آفریقا خوش‌بین نبوده و سفیدپوستان باهوش‌تر از سیاه‌پوستان هستند.

سال 2013 مدال نوبل «فرانسیس کریک» یکی دیگر از کاشفان ساختار دی‌ان‌ای حدود یک دهه پس از مرگ وی، به قیمت 2.2 میلیون دلار فروخته شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha