وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در نشستی خبری به ارائه توضیحاتی درباره ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد پرداخت و اعلام کرد: افراد زیر 18 سال مجاز به خرید سیمکارت نیستند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، در نشست خبری امروز (شنبه) محمود واعظی که تاکید شده بود "در این جلسه وزیر ارتباطات تنها به ارائه توضیحاتی درباره موضوع سلامت اداری و مبارزه با فساد خواهد پرداخت و درباره مسائل مربوط به ارتباطات و فن آوری اطلاعات توضیحی نمی دهد و سوالات مرتبط با موضوع سلامت اداری را پاسخگو خواهد بود"، در قالب همین موضوع خبرنگاران سوالات متعددی از سرعت اینترنت گرفته تا اختلالات موبایلی، قاچاق ترافیک، مزاحمت های تلفنی، سیم کارت های فعال موجود در بازار، واگذاری مخابرات و مسائل مختلفی از این دست مطرح کردند که وزیر ارتباطات با وجود مقاومتی که در ابتدا نسبت به برخی از این سوالات نشان داد، در نهایت به تمام آنها پاسخ داد.
کاربر اینترنت بدون هویت نخواهیم داشت
وی اظهار کرد: با تلاش هایی که صورت گرفته، در آینده شرایط به گونه ای خواهد شد که در حوزه اینترنت افراد حتما پیش از ورود به فضای مجازی احراز هویت میشوند و کاربری با هویت نامشخص در این شبکه نخواهیم داشت.
واعظی ادامه داد: متاسفانه گاه ممکن است در حوزه جعل و سوء استفاده در فضای مجازی مشکلاتی پیش آید که با احراز هویت امکان پیگیری در برای تمام این موضوعات وجود خواهد داشت.
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در پاسخ به اینکه آیا این موضوع به معنای آن خواهد بود که تمام فعالیتهای افراد در فضای اینترنت رصد خواهد شد، تصریح کرد: ما به حریم خصوصی افراد کاری نخواهیم داشت. بلکه تلاش بر آن است که تمام افرادی که از اینترنت استفاده می کنند با هویت مشخص وارد این فضا شوند. ما به هیچ عنوان بیش از این نمی خواهیم و در دولتی که شعار آن حقوق شهروندی است قرار باشد ارتباط مردم رصد شود عمل خلاف این حقوق صورت گرفته است. علاوه بر این قصد داشتیم چنین کاری کنیم لزومی به اعلام آن وجود نداشت.
وی ادامه داد: اکنون افراد وقتی که از تلفن استفاده می کنند با یک شماره مشخص این کار را می کنند که آن شماره معین و مشخص است و طرح ما این است که در فضای اینترنت نیز وضعیت به همین شکل باشد.
فروش فلهای سیم کارت تعطیل می شود
واعظی در خصوص سیم کارت های فعالی که گاه در بازار ارائه می شوند و برای خرید آن ها کاربر ملزم به احراز هویت نیست، توضیح داد: تمام سیم کارت های موجود در بازار لازم است هویت داشته باشند و افراد پیش از خرید آنها مشخصات خود را به طور کامل وارد کنند. البته در گذشته تمام اپراتورها دردوره ای خاص شروع به فروش فله ای سیم کارت کرده اند. البته این مشکل بیشتر مربوط به سیم کارتهای اعتباری این موضوع کمتر شده و در آینده این مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات یادآور شد: در دوره ای نیز سیم کارتها بسیار زیاد و حتی می شد هر دکهای بدون ارائه مشخصات و احراز هویت به راحتی سیمکارت خرید اما اکنون این روند کاهش پیدا کرده است. البته نمی خواهیم به گونه ای اقدام کنیم که مردم اذیت شوند اما با این حال جلوی این مشکل گرفته خواهد شد.
نیمی از مکالمات بین الملل قاچاق می شد
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سوالی که درباره قاچاق مکالمه پرسیده شده بود، توضیح داد: در حال حاضر بیش از 700 شرکت آی اس پی در حال فعالیت هستند که البته اکثر این شرکت ها شرکت هایی هستند که سالم کار می کنند و ما هم ارتباط خوبی با آن ها داریم و حتی در تلاش هستیم که در پروانه های جدید آن ها را تقویت کنیم. اما به هر حال در میان این شرکت ها برخی هم به جای ارائه خدمات به مردم کار قاچاق ترافیک انجام می دهند که ما در تلاش هستیم که ابتدا از طریق خود صنف این موضوع را پیگیری کنیم و اگر این شرکت ها تغییر رویه ندادند با توجه به آن که شناسایی هم شده اند پروانه آن ها را ابطال کنیم.
واعظی درعین حال یادآور شد: در دوره ای حجم فعالیتهای این شرکت ها به گونه ای بود که به اندازه ای که تماس های مجاز برقرار می شد به همان اندازه هم ترافیک قاچاق می شد اما اکنون با پیگیریهای صورت گرفته این رقم کمتر شده و از 50 – 50 به 65 - 35 رسیده است.
احتمالا بودجه 94 حداقل یک سوم کمتر از پیش بینیهاست
وی در بخش دیگری در این نشست در پاسخ به سوالی که در خصوص بودجه 94 مطرح شده بود، اظهار کرد: امسال به دلیل برخی کمبودها دولت در بودجه نتوانستیم برنامه ریزی های خود را در حوزه بودجه عملیاتی کنیم و اکنون فکر می کنم تا به حال یک سوم آنچه ما برای بودجه سال 1394 برنامه ریزی کرده ایم، زده شده است. البته هنوز بودجه 1394 برای مجلس فرستاده نشده و این مباحث در زمان اجرایی شدن جای بحث بیشتر دارد.
برای شفافسازی نمایشگاهها باید با وزیر صنعت صحبت کنیم
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات پیش از برگزاری نمایشگاه الکامپ در پاسخ به سوالی که در خصوص بی نظمی ها و مشکلات صورت گرفته در برگزاری این نمایشگاه مطرح شده بود، اظهار کرد: وزارت ارتباطات متولی برگزاری این نمایشگاه نیست، چرا که تلاش ما این است که تا جایی که می شود امور به بخش خصوصی سپرده شود و ما در آن ها دخالت نکنیم. از سوی دیگر متولی اصلی کل نمایشگاههای کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ما از نظر محتوایی بر روی کاری که انجام می شود نظارت داریم.
وی ادامه داد: متاسفانه الکامپ امسال با مشکلاتی همراه شد و قرار است فردا - 16 آذر - این نمایشگاه افتتاح شود که امید داریم نمایشگاه خوبی برگزار شود. اما در خصوص مباحث ارزی، ریالی و هزینههای مربوط به غرفهها یکی از معاونین ما موضوع را دنبال می کرد و دغدغه ما این بود که متولیان نمایشگاه باید ارتباط شفافی با غرفه داران داشته باشند. چرا که این درست نیست که رقمی برای غرفهها اعلام شود و در نهایت با عناوین مختلفی هزینه های دیگری از غرفه داران گرفته شود.
واعظی افزود: نمی خواهیم زحماتی که در الکامپ کشیده شده نادیده بگیریم اما در نهایت باید در این زمینه با وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کنیم تا در خصوص برگزاری نمایشگاهها شفاف سازی بیشتری وجود داشته باشد.
جریمه در انتظار کمفروشان اینترنت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوالی که در خصوص کم فروشی های اینترنت مطرح شده بود، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی تنظیم مقررات این است که به حقوق مردم رسیدگی کرده و جلوی این موارد را بگیرد.
وی ادامه داد: اکنون در خصوص اینترنت موبایل بسته های متعددی ارائه می شوند که این بسته ها شرایط را به گونه ای می کند افراد می توانند با هزینه های کمتر از اینترنت استفاده کنند و در این حوزه نه تنها اپراتورها کم فروشی نمی کنند. بلکه برای جذب مشترک تلاش های متعددی را نیز دارند. اما درخصوص اینترنت پرسرعت خانگی من نیز موافقم در برخی شرکت های کم فروشی هایی صورت می گیرد.
واعظی ادامه داد: در همین راستا روز پنجشنبه جلسه ای با شرکت های PAP و مخابراتی داشتیم و در آن جلسه بخشی از صحبت ما این بود که اگر شرکتی به اندازه 100 هزار کاربر پهنای باند دارد چرا 150 هزار مشترک جذب کرده است. برهمین اساس قول و قرارهایی گذاشتیم و برخی امور را شرکت ها دنبال کنند و برخی اقدامات را هم ما انجام دادیم تا اوضاع بهتر شود.
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات یادآور شد: به هر حال از این پس حتما به شرکت های متخلف کم فروش تذکراتی خواهیم داد و حتی در صورت عدم توجه به این تذکرات بحث جریمه هم پیش خواهد آمد.
وی از مردم خواست در صورتی که اعتراضی نسبت به سرویس دریافتی خود دارند موضوع را از طریق سامانه 195 اعلام کنند.
واعظی یادآور شد: به هر حال تمام شرکت های PAP متقلب نیستند و ممکن است برخی از آن ها در برخی موارد مشکلاتی داشته باشند به همین دلیل لازم است اگر مواردی از این دست وجود داشته باشند خود کاربران به ما اعلام کنند.
به برگرداندن مخابرات فکر نکردهام
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در ادامه در پاسخ به این سوال ایسنا که با توجه به بحث اهمیت شفافسازی در سلامت نظام اداری و در عین حال انتقاداتی که نسبت به واگذاری مخابرات صورت گرفته، این وزارتخانه چه تصمیمی گرفته است، اظهار کرد: همان طور که پیش از این بارها تاکید کردهام اعتقادی به تصدیگری وزارت ارتباطات ندارم و از سوی دیگر هم هیچ وقت به دنبال این نبودهام که مخابرات به وزارت ارتباطات بازگردانده شود و حتی یک لحظه هم به چنین موضوعی فکر نکردهام.
وی درعین حال عنوان کرد: البته با این وجود به این موضوع اعتقاد دارم که مخابرات اگرچه خصوصی است اما باید کیفیت خدمات خود را افزایش داده و فضای آن شفاف و به دور از هرگونه فساد باشد، این موضوعی است که باید صورت بگیرد و من نیز در این مدت تلاشهای بسیاری کرده و از این پس هم این تلاشها را ادامه خواهم داد.
* تعداد سیم کارتهای اعتباری کمتر شود
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که در حال حاضر شفافسازی در حوزه ارتباطات کشور به قدری اندک است که دارندگان سیم کارتهای اعتباری با وجود این که بخش عمدهای از مشترکان موبایل کشور را تشکیل میدهند، حتی موفق به دریافت پرینت صورت حساب نمیشوند، اظهار کرد: در تمام دنیا این گونه است که مشترکان سیمکارتهای اعتباری هزینه بیشتری پرداخت کرده و خدمات کمتری میگیرند به همین دلیل ما بر این باور هستیم که اگر تعداد مشترکان سیمکارتهای اعتباری کمتر شود بهتر است.
واعظی ادامه داد: اکنون براساس پروانه اپراتورها تعرفه خدمات سیمکارتهای اعتباری 50 درصد بیش از تعرفه خدمات سیمکارتهای دائمی محسوب میشود، اکنون در تمام دنیا مرسوم است که سیمکارتهای اعتباری استفاده شوند اما معمولا افراد این سیمکارتها را زمانی میخواهند به شهر یا کشور دیگری سفر کنند خریداری میکنند اما در ایران تعداد سیمکارتهای اعتباری بسیار زیاد است و حال اگر چنین امکانی برای مشترکان وجود ندارد این موضوع بستگی به قرارداد آنها با اپراتور دارد.
وی ادامه داد: به شخصه تاکنون با چنین موضوعی مواجه نشده بودم اما به هر حال کسی که از این سیمکارتها استفاده میکند حق دارد بداند که هزینههایش به چه شکل بوده است بر همین اساس در این حوزه پیگیریهایی را انجام خواهیم داد.
* اپراتور حق ندارد خدماتش را گران کند
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که طی ماه های گذشته رقم قبض های موبایل به شکل نجومی افزایش پیدا کرده اظهار کرد: طی هشت یا 9 ماه گذشته هیچ اتفاق خاصی در تعرفههای موبایل صورت نگرفته و پس از افزایشی که اپراتورها چند ماه گذشته داشتند اتفاق دیگری در این حوزه نیفتاده است.
وی ادامه داد: حال اگر هزینه قبض برخی کاربران یکباره افزایش پیدا کرده به این دلیل است که برخی افراد با به روی کار آمدن 3G بدون آن که بدانند اینترنت تلفن همراه خود را در حالت روشن قرار دادهاند و بر همین اساس هزینه استفاده از اینترنت موبایل را پرداخت کردهاند.
وی ادامه داد: قطعا زمانی که فردی از گوشیهای هوشمند استفاده میکند، نرمافزارهای مختلفی که بر روی تلفن همراه خود دارد از طریق اینترنت به روز رسانی میشوند و زمانی که اپراتور اینترنت 3G ارائه میکند، میزان استفاده از اینترنت با حجم بالاتری دنبال میشود و در صورتی که فرد بسته اینترنتی فعال نکرده باشد هزینههای مختلفی برای او محاسبه خواهد شد که من فکر میکنم این موضوع به همین بحث برمی گردد.
واعظی همچنین یادآور شد: تا پیش از این اپراتورها هزینه اتصال به 3G هم مانند GPRS محاسبه میکردند و بر همین اساس یکی از اپراتورها در طول روز تعرفه پنج ریلی و یکی دیگر از آن ها تعرفه چهار ریالی را برای استفاده از هر کیلوبایت اینترنت اعمال می کردند که اکنون این رقم به نیم ریال رسیده است و با فعال کردن بستههای اینترنتی تا یک پنجم کاهش پیدا می کند. لذا رقم نجومی قبضهای به احتمال زیاد مربوط به دیتایی است که به طور آزاد استفاده شده است.
وی در عین حال یادآور شد: با این وجود اگر نمونههای دیگری وجود دارد که هزینههای بالا برای کاربر محاسبه شده و این هزینهها مربوط به اینترنت نبوده می توان این موضوع را از طریق سامانه 195 پیگیری کرد.
* موافق نیستم ذهن مشترک درگیر پیامک تبلیغاتی شود
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پیامکهایی که گاهی اپراتورها ناخواسته برای مشترکان خود فرستاده و در قبال آنها هزینهای برای کاربر در نظر میگیرند اظهار کرد: هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای او فرستاده و از کاربر هزینه دریافت کند، به طور معمول اپراتورها پیامکی را برای کاربران خود ارسال می کنند و در قالب آن به مشترک اطلاع می دهند که اگر مایل به استفاده از خدمات خاص در قالب پیامک است این موضوع را اطلاع دهد و این موضوع هم اعلام میشود که برای به ازای دریافت هر پیامک چه رقمی از حساب کاربر کسر می شود.
او ادامه داد: تاکنون هم غیر از این موضوع نداشتهایم و این گونه اعلام نشده است که اپراتوری بدون اجازه مشترک نسبت به ارسال پیامکهای دارای هزینه اقدام کند. بر همین اساس به طور کلی کاربران برای پیامک های تبلیغاتی هیچ پولی نمی پردازند.
واعظی ادامه داد: با این وجود این پیامکها وقت و ذهن مردم را درگیر میکند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامکهای شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامکهای شخصی خود برسد.
*فروش سیمکارت به زیر 18 سال ممنوع
وی درباره تاثیرات سویی که ممکن است برای از این پیامکها بر روی نوجوانان داشته باشد توضیح داد: براساس قوانین فروش سیمکارت به افراد کمتر از 18 سال ممنوع است و اکنون اگر فردی با سنی کمتر از این دسترسی به تلفن همراه دارد قاعدتا این تلفن از سوی خانواده برای او تهیه شده است و لازم است خانوادههایی که برای فرزندان تلفن همراه خریداری می کنند مشکلات مختلف مربوط به آن مدنظر داشته باشند.
وی درعین حال از تدوین آیین نامه ای برای موبایل نوجوانان در سازمان تنظیم مقررات خبر داد.
* مزاحمتهای تلفنی برای وزیر
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبتهای خود به ارائه توضیحاتی درباره مزاحمتهای تلفنی پرداخت و در پاسخ به سوالی مبنی بر آمار مزاحمتها عنوان کرد: مزاحمتهای تلفنی زیاد رخ می دهد اما در بسیاری از موارد پیگیری آنها درخواست نشده و موضوع به ما منعکس نمیشود، بر همین اساس نمیتوان آماری در این زمینه منتشر کرد.
وی ادامه داد: خود من نیز شمارهای را از 20 سال پیش تاکنون دارم اما با این وجود گاهی مزاحمتهایی دارم؛ به عبارت دیگر مزاحمتهای تلفنی برای من هم وجود دارد اما با این حال آنچه ثبت میشود رقم بالایی نیست هرچند که در کل میزان مزاحمتها زیاد است.
* وارث یک شبکه وصله پینهای هستیم
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به سوالی که مبنی بر نمرهای که وی به دولت الکترونیک می دهد اظهار کرد: نمره دادن مربوط به دولت قبل بود، هنوز دولت الکترونیک عملیاتی نشده و در حال حاضر ما درحال فراهم کردن بسترهای مربوط به آن هستیم.
واعظی در ادامه در پاسخ به سوالی که درباره اختلالات اینترنت و موبایل مطرح شده بود توضیح داد: سال گذشته به غیر از کاربران موبایلی 3.5 میلیون نفر کاربر در خانهها و محل کار خود به ADSL دسترسی داشتهاند؛ زمانی که ما کار را شروع کردیم بسیاری از مردم مدتها در نوبت ADSL بودند و نسبت به این که نمی توانند این خدمات را دریافت کنند اعتراضهایی داشتند و اکنون تعداد کاربران اینترنت دو برابر شده و با ورود نسلهای سه و چهار این رقم همچنان افزایش پیدا خواهد کرد اما درباره کیفیت اینترنت و خدماتی که به مردم ارائه میشود.
وی ادامه داد: من هم با شما هم عقیده هستم که مردم چه از نظر هزینهای که پرداخت میکنند و چه از نظر کیفیت خدمات لایق دریافت خدمات بهتری هستند. اما همه ما وارث یک شبکه وصله پینهای هستیم و به طور مرتب این شبکه با مشکلاتی مواجه می شود.
وی ادامه داد: ما اکنون یک گروه را گذاشتهایم تا شبکه جدیدی را طراحی کنند اما به طور همزمان لازم است مشکلات شبکه را هم برطرف کرده و توسعه شبکه نیز مدنظر داشته باشیم. بر همین اساس من نمی توانم به مردم قول بدهم که از فردا تمام مشکلات حل میشود، حل به یکباره مشکلات برای زمانی است که یک بودجه هنگفت آماده باشد تا ما بتوانیم شبکه را به طور کامل تعویض کنیم اما به هر حال طی ماه های گذشته وضعیت کمی بهتر شده است البته با این حال اگر مردم هم اعتراضی دارند حق با آنهاست چرا که حتی خود من وزیر هستم زمانی که اینترنتم به یکباره قطع میشود، اعصابم خرد میشود البته اکنون چند ماهی است که مشکلات کمی کمتر شده است.
وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات در بخش ابتدایی صحبتهای خود به ارائه توضیحاتی درباره سلامت اداری و مبارزه با فساد پرداخت و این موضوع را یکی از اولویتهای دولت و مردم برشمرد.
انتهای پیام
نظرات