• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 93091207443
  • خبرنگار : 71402

در نشست ناتو مطرح شد؛

تدابیر نظامی بیشتر ناتو علیه روسیه و کاهش تعهدات در قبال افغانستان

تدابیر نظامی بیشتر ناتو علیه روسیه و کاهش تعهدات در قبال افغانستان

کشورهای عضو ناتو بر سر تقویت مواضع نظامی خود در برابر تعرضات روسیه توافق کردند و پس از یک دهه عملیات نظامی در افغانستان، تعهدات خود را در قبال کابل کاهش دادند.

کشورهای عضو ناتو بر سر تقویت مواضع نظامی خود در برابر تعرضات روسیه توافق کردند و پس از یک دهه عملیات نظامی در افغانستان، تعهدات خود را در قبال کابل کاهش دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، 28 کشور عضو ناتو در نشست روز سه‌شنبه تشکیل نیروی نظامی واکنش سریع موقت را برای محافظت از خود در برابر روسیه و سایر تهدیدها تایید کردند و طبق گفته ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو یک یگان اولیه سال آتی تشکیل و آماده فعالیت می‌شود.

به گفته وی، نیروهای دائمی در سال 2011 جایگزین نیروهای موقت خواهند شد.

دبیر کل ناتو در جریان نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: ما از متحدان‌مان حفاظت کرده و از شرکایمان حمایت می‌کنیم.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز از دیپلمات‌های سایر کشورها درخواست کرد تا در ائتلاف ناتو مسئولیت‌پذیر باشند.

این احتمال وجود دارد که نشست مذکور آخرین نشست وزرای خارجه ناتو باشد که بر نیروهای ایساف (نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت) نظارت می‌کند و هدفش برقراری ثبات در افغانستان پس از حمله سال 2001 بود.

جان کری گفت: ما در حال آزمایش از سوی کسانی هستیم که می‌خواهند میانمان اختلاف‌افکنی کنند و یا اینکه باعث شوند ما از تعهدات اولیه خودمان در برابر یکدیگر عقب‌نشینی کنیم؛ خواه در داخل ناتو و یا خارج از آن. این آزمایش‌ها سخت است و در سال آتی سخت‌تر می‌شود اما تاریخ نشان داده است که ائتلاف کشورهای آزاد تا چه حد می‌تواند دشوار باشد.

وزرای ناتو همچنین راه‌اندازی هیات مشاوره به افغانستان را در اول ژانویه تایید کردند؛ این زمانی است که عملیات رزمی تحت حمایت ناتو در افغانستان به پایان می‌رسد. در جریان این نشست اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان نیز گفت: ما مصمم هستیم تا سرنوشت‌مان را خودمان تعیین کنیم و بر گذشته غلبه کنیم.

به گفته دبیر کل ناتو، وزرای خارجه کشورهای عضو همچنین تایید کردند که تدابیر محافظتی در طول سال 2015 در نظر گرفته شده تا کشورهای عضو ناتو که در نزدیکی روسیه هستند، احساس اطمینان کنند. چنین اقداماتی شامل افزایش گشت‌های هوایی بر فراز دریای بالتیک و حضور دوره‌ای یگان‌های نظامی ناتو در داخل و خارج از کشورهایی مانند لهستان و یا جمهوری‌های حوزه بالتیک می‌شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روز سه شنبه، رسماً آغاز ماموریت مشورتی خود برای افغانستان را اعلام کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در نشست وزیران خارجه عضو این سازمان گفت که ناتو نیاز دارد تا با چالش‌ها در شرق برخورد کند.

دبیرکل ناتو در حضور محمد اشرف غنی ، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان گفت: ماموریت جدید ناتو تحت نام حمایت قاطع از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز خواهد شد، روزی‌که ماموریت کنونی رزمی در افغانستان به پایان خواهد رسید.

شمار نیروهای ناتو در افغانستان از ۱۴۰ هزار در سه سال پیش، اکنون به حدود ۱۳ هزار سرباز کاهش یافته است.

مقام‌های ناتو گفته‌اند که برای ماموریت جدید در افغانستان، ایالات متحده آمریکا حدود ۱۰ هزار سرباز و شمار معدودی نیروهای ضد ترور تعهد کرده است که وظیفه اصلی شان آموزش و مشاوره به نیروهای امنیتی افغانستان است.

محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رهبران دولت وحدت ملی افغانستان، برای نخستین بار پس از آغاز به کار این دولت در ماه سپتامبر، در نشست وزیران خارجه ناتو شرکت کردند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که رابطه کشورش با ناتو وارد یک مرحله جدید می‌شود. او گفت نیروهای امنیتی افغانستان آماده اند تا مسئولیت دفاع از کشورشان را به عهده بگیرند.

اشرف غنی گفت: "ما مشتاقانه خواهان این بوده‌ایم که حضور ناتو در افغانستان موجب امنیت و مصونیت برای مردم ما شود و جامعه ما را قادر بسازد تا بر فقرزدایی و تقویت جایگاه زنان و جوانان متمرکز شود. متاسفانه امنیت همچنان مهمترین اولویت ماست. خوشبختانه افغان‌ها ماهیت جنگ تحمیلی بر کشورشان را درک می‌کنند و بی‌صبرانه منتظر برقراری صلح‌اند؛ به همین دلیل از نیروهای امنیتی شان به صورت کامل حمایت می‌کنند."

دبیرکل ناتو هم گفت که "حضور هر دو رهبر دولت وحدت ملی در اینجا بیانگر تعهد قوی متقابل میان ناتو و افغانستان در آینده است."

در روزهای اخیر هردو مجلس پارلمان افغانستان موافقت‌نامه امنیتی با آمریکا و موافقت‌نامه وضعیت نیروها با ناتو را تصویب کردند.

یک مقام نظامی ناتو نیز که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که نیروهای متشکل از سه تا چهار هزار نیرو از کشورهای آلمان، نروژ و هلند تشکیل شده‌اند و قرار است از اول ژانویه عملیات‌های خود را آغاز کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha