مسئول واحد ایمنی و بهداشت شهرداری ساوه گفت: کارشناسان، استفاده نکردن از کلاه ایمنی را یکی از مهمترین و اصلیترین علت افزایش میزان تلفات در تصادفات موتورسواران میدانند و معتقدند که با توجه به اینکه صدمات وارد شده به سر و گردن، عامل عمده فوت یا ناتوانیهای جسمی برای موتورسواران است، با استفاده صحیح از کلاه ایمنی میتوان میزان این مرگ و میرها را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه مرکزی، دوره آموزشی موتورسیکلتسواران شهرداری ساوه به منظور افزایش ایمنی، فرهنگسازی و ارتقای دانش ایمنی راکبان موتور با همکاری اداره راهنمایی و رانندگی در شهرداری ساوه برگزار شد و تجهیزات ایمنی لازم در اختیار موتورسیکلتسواران قرار گرفت.
نرگس کلانتری هدف از برگزاری این دوره آموزشی را کاستن تلفات جانی و مالی حوادث رانندگی موتورسواران در شهر و حین انجام ماموریت عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه بخشی از فوتیهای ناشی از حوادث رانندگی را موتورسواران تشکیل میدهند، گفت: آشنا کردن موتورسواران با نحوه تردد ایمن در جادهها، آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی به موتورسواران، تاکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در هنگام موتورسواری و تردد در جادهها، افزایش اطلاعات ترافیکی و پیشگیری از وقوع تصادفات از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
وی افزود: حقیقت این است که عمر هر انسانی در اختیار خداوند است، ولی سلامت و کیفیتبخشی زندگی بر عهده انسان است، بنابراین در این راستا باید تمام تلاش و کوشش خود را بکار بگیریم.
کلانتری بیان کرد: روند استفاده از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه برای رفت و آمدهای درونشهری و انجام امور روزانه در کشور ما افزایش چشمگیری دارد، اما با توجه به ماهیت غیر ایمن و رعایت نکردن برخی اصول صحیح، استفاده از این وسیله از سوی بسیاری از موتورسواران بخصوص قشر نوجوان و جوان، همواره در اخبار و حوادث مربوط به ترافیکی خبرساز است، به طوری که بیش از ۲۴ درصد از کل تلفات رانندگی در کشور مربوط به موتورسواران است.
وی ادامه داد: در این مرحله از طرح ارتقای ایمنی موتورسیکلتسواران که با همکاری راهنمایی و رانندگی ساوه برگزار شد، موتورسواران علاوه بر فراگیری موارد آموزشی این دوره، به لوازم و تجهیزات ایمنی از جمله کلاه ایمنی، حمایل شبرنگ و برچسب شبرنگ قابل نصب روی موتورسیکلت به منظور بهتر دیده شدن به ویژه در شب مجهز شدند.
به گفته کلانتری، در مراحل بعدی این طرح در سازمانهای وابسته و جهت کلیه رانندگان وسایط نقلیه سبک وسنگین نیز اجرا خواهد شد.
وی اظهار کرد: براساس گزارشهای اعلام شده از سازمان پزشکی قانونی تعداد کشتهشدگان حوادث ترافیکی موتورسواران تا تیرماه امسال هزار و 163 نفر است که از این میزان هزار و 110 نفر را مردان و ۵۳ نفر را زنان تشکیل میدهند.
به گفته وی، براساس همین گزارش در سه ماهه نخست امسال به ترتیب استانهای خراسان رضوی با ۱۳۰، تهران با ۱۰۹ و فارس با ۹۹ فوتی بیشترین تلفات حوادث موتورسیکلت سواران را داشتهاند و نسبت تلفات حوادث موتورسیکلتسواران به کل حوادث رانندگی در استانهای بوشهر با 8.46 درصد، گلستان با 1.42 درصد و خراسان رضوی با 6.36 درصد بیش از سایر استانها بوده است.
کلانتری افزود: کارشناسان، استفاده نکردن از کلاه ایمنی را یکی از مهمترین و اصلیترین علت افزایش میزان تلفات در تصادفات موتورسواران میدانند و معتقدند که با توجه به اینکه صدمات وارد شده به سر و گردن، عامل عمده فوت یا ناتوانیهای جسمی برای موتورسواران است، با استفاده صحیح از کلاه ایمنی میتوان میزان این مرگ و میرها را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داد.
وی بیان کرد: در واقع سر، عضو بسیار آسیبپذیری از بدن است و هرگونه صدمه به بافت مغز یا جمجمه میتواند خطرناک باشد و علاوه بر خطرات جسمی باعث صدمات روانی مختلفی نیز خواهد شد.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی میتوان به نقش بسیار مهم استفاده از کلاه ایمنی به عنوان سادهترین، راحتترین و ارزانترین وسیله برای حفظ جان موتورسواران و محافظت در برابر ضربات ناشی از تصادفات پی برد که استفاده از این وسیله، زندگی آنها را در بسیاری از مواقع تا مرز بیش از ۹۰ درصد نجات میدهد یا به نوعی تنها راه برای کاهش خطرات تهدیدکننده جان موتورسواران همین کلاه ایمنی است.
وی گفت: البته استفاده نکردن از کلاه ایمنی در حین موتورسواری تخلف محسوب میشود و پلیس راهنمایی و رانندگی جرایم سنگینی برای متخلفان در نظر گرفته است، به طوری که این جریمهها و برخوردها از سوی نیروهای راهنمایی و رانندگی در سالهای اخیر شدت بیشتری یافته است، اما به نظر می رسد تشدید این برخوردها نتوانسته راهکار مناسبی در پایبندی موتورسواران در استفاده از کلاه ایمنی در حین موتورسواری باشد.
وی افزود: با اعمال این جرایم هنوز موتورسواران بیشترین تلفات را در میان حوادث ترافیکی کشور به خود اختصاص دادهاند و بر این اساس، به نظر میآید مسئولان راهنمایی و رانندگی، به جای اعمال جریمه های سنگین، باید در پی فرهنگسازی از طریق رسانههای عمومی و ارائه آموزشهای کافی به موتورسواران اقدام کنند.
انتهای پیام
نظرات