وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تدوین استانداردها و دستورالعمل فنی برای نگهداری از راهها، از پیشبینی بیمه مسئولیت راهداران در قانون خبر داد و اظهار امیدواری کرد که پس از تصویب در مجلس، همه راهداران بیمه مسئولیت داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس آخوندی امروز در نشست تخصصی مدیران راهداری سراسر کشور با اشاره به لزوم وضع استاندارد و دستورالعمل فنی برای راهداری تاکید کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، در این زمینه دستورالعمل روشنی ندارد و از تجربیات گذشته استفاده می کند، بنابراین انتظار دارم که سازمان دستورالعملی را در این خصوص تدوین کند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شبکه حمل و نقل جادهای کشور نقش بسیار مهمی را در توسعه کشور دارد اما این شبکه رو به فرسودگی است و در برخی از محورها ظرفیت اشباع رسیده و سطح خدمات در جادهها به شدت روبه کاهش است. از این رو از سازمان راهداری بارها درخواست کردهام تا اندیشهای برای کیفیت و افزایش سطح خدمات جادهها داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه نمی توانیم سطح سرویس جادهها را فقط از طریق بودجه عمومی کشور حفظ کنیم، ادامه داد: مجبوریم به یک نوع صندوق توسعه ملی راهها بیندیشیم و منابع را از طریق مالیات بر جاده و یا مالیات بر سوخت تامین کنیم که در حال حاضر پیگیر ایجاد این صندوق هستیم و لوایحی را در این خصوص به مجلس ارائه خواهیم کرد.
آخوندی گفت: کل راههای شریانی کشور 34 هزار کیلومتر است که عمده راهداری در این بخش انجام می شود. در حالی که ما 45 هزار کیلومتر راه اصلی و 100 هزار کیلومتر راه روستایی داریم که عملا در آن راهداری صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: سطح راهداری راه های شریانی با دیگر راه ها متفاوت است و باید توجه جدیتری شود اما نمی توان به این دلیل راهداری را در دیگر راهها کنار گذاشت.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: به قیمت روز برای نگهداری از راهها به حدود 8000 میلیارد تومان نیاز داریم در حالی که کمتر از 2 هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که این نشاندهنده نیاز به رویکرد مجدد در راهداری است.
آخوندی با اشاره به اینکه باید ارتقاء کیفیت را در بحث راهداری مدنظر داشته باشید و به تامین نشانهها، ابنیه فنی و گاردریلها توجه شود؛ گفت: ارزش راه های کشور بیش از 200 هزار میلیارد تومان است که حفاظت از آن باید توسط سازمان راهداری صورت گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت ایمنی تردد در جادهها برای دولت و لزوم توجه جدی به آن توضیح داد: در کمیسیون ایمنی راهها با شرکت اعضا در یکسال گذشته 14 جلسه برگزار شده است.
آخوندی اضافه کرد: موضوع جدی دیگر این است که ایمنی به شرطی ارتقاء می یابد که مردم را با خودمان همراه کنیم زیرا نحوه رفتار 20 میلیون راننده بسیار اهمیت دارد و باید در رفتار آنها تغییر ایجاد شود. همچنین آموزشهای ایمنی باید از زمان دانش آموزی شروع شود و قصد داریم تا با آموزش و پرورش هم گفتگوی مفصلی در این باره داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استفاده از فناوریهای نوین در جادهها گفت: چندین سال است که حرف جدیدی راجع به تکنولوژیهای نوین نزدهایم و به تازگی صحبتهایی در مورد بتن غلتکی شده است، اما باید تکنولوژیهای روز در راهسازی مورد توجه قرار گیرد. ارزان بودن قیر موجب شده تا تمام کسری بخش راهسازی با ضخامت قیر جبران شود و الان که قیمت قیر افزایش پیدا کرده، باید به فکر تکنولوژی ساخت باشیم.
آخوندی با اشاره به اینکه باید راه را به عنوان کریدور توسعه بدانیم، بیان کرد: معتقدم سازمان راهداری باید مورد نوسازی و مدرن سازی قرار گیرد و تحولی در نیروی انسانی و تجهیزات این سازمان ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه این سازمان جزو قدیمی ترین سازمانهای کشور است، اظهار کرد: این موضوع موجب شده که سازمان راهداری بسیار سنتی باشد و در مقابل تغییر مقاومت کند.
عابران پیاده و موتورسواران حادثهسازان در راههای روستایی
در نشست تخصصی مدیران راهداری سراسر کشور که امروز (چهارشنبه) در مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان برگزار شد، معاون راه روستایی تصریح کرد: آمار نشان می دهد در ماههای اخیر میزان تلفات رانندگی در راه های روستایی کاهش یافته است و بیشترین تلفات در راه های روستایی به عابران پیاده و موتورسواران اختصاص دارد.
سید حسین میرشفیع ابراز کرد: آشکارسازی ادوات کشاورزی به هنگام عبور از راهها در کاهش حوادث رانندگی در راههای روستایی اهمیت زیادی دارد و راهداران می توانند با کمک بهیاری ها در این مساله مهم نیز تاثیرگذار باشند.
معاون وزیر یادآور شد: راهداران در کمک به رانندگان در راههای روستایی باید به همکاری خود به دهیاریها نیز توجه جدی داشته باشند تا حوادث و خسارات آن در راههای روستایی کشور به حداقل برسد.
میرشفیع گفت: ایجاد خط کشی در راههای روستایی و انجام روکش آسفالت راههای روستایی نیازمند همکاری دهیاریهاست و این همکاریها در افزایش ایمنی راه های روستایی بسیار تاثیرگذار است.
وی افزود: بدون شک با افزایش نزولات آسمانی وظیفه راهداران و راهسازان بسیار خطیر است به طوری که دولت برای کمک به این مساله هفته گذشته 200 میلیارد تومان به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اختصاص داد.
معاون وزیر خاطر نشان کرد: حضور پیمانکاران توانمند در احداث راههای روستایی بسیار ضروری است زیرا فعالیت این پیمانکاران سبب خواهد شد که پروژههای راههای روستایی در زمان مقرر تحویل سازمان راهداری شود.
نشست تخصصی مدیران راهداری کشور روز چهارشنبه به منظور ایجاد هماهنگیهای لازم در ارائه خدمات راهداری به رانندگان در فصل زمستان برگزار شد.
انتهای پیام
نظرات