• چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93082110654
  • خبرنگار : 71456

تشخیص بیماری آب‌سیاه با حرکات چشم

تشخیص بیماری آب‌سیاه با حرکات چشم

دانشمندان دانشگاه سیتی لندن شیوه جدیدی برای تشخیص آب‌سیاه با استفاده از حرکات چشم ارائه داده‌اند.

دانشمندان دانشگاه سیتی لندن شیوه جدیدی برای تشخیص آب‌سیاه با استفاده از حرکات چشم ارائه داده‌اند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، این محققان با اسکن‌گرفتن و تحلیل حرکات چشم توانستند مواردی از این بیماری شایع را با دقت نزدیک به 80 درصد شناسایی کنند.

آب‌ سیاه در اثر آسیب پیشروی‌کننده به عصب بینایی ایجاد می‌شود و منجر به از دست‌رفتن بینایی و در نهایت نابینایی می‌شود. تصور می‌شود 65 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا باشند اما بسیاری از این موارد تشخیص داده نشده‌اند.

دانشمندان امیدوارند آزمایش حرکت چشم در آینده به پزشکان امکان شناسایی و درمان زودهنگام این بیماری را بدهد.

در بررسی انجام‌شده، 44 بیمار بزرگسال مبتلا به آب‌سیاه و 32 فرد سالم حضور داشتند. شیوه آزمایش حرکت چشم دانشمندان، 79 درصد افرادی که مبتلا به این بیماری بودند، را با موفقیت شناسایی کرد، این در حالی بود که میزان تشخیص اشتباه افراد سالم یک نفر از 10 نفر بود.

شرکت‌کنندگان دارای سن متوسط 69 سال بودند و از آن‌ها خواسته شده تلویزیون و کلیپ‌های فیلم را بر روی رایانه تماشا کنند. همزمان حرکات چشم آن‌ها رهگیری شدند و اطلاعات حاصله در رایانه وارد شد.

نرم‌افزار این رایانه، الگوهای saccade (حرکات سریع چشم) را بر روی یک شبکه طرح‌بندی کرد و توانست تفاوت‌های ظریف بین آن‌ها را شناسایی کند. در نهایت مشخص شد تعدادی از الگوهای خاص که فقط توسط رایانه به وضوح قابل تشخیص‌اند، مبتلا به آب‌سیاه بودند. حرکات چشم از ضربان قلب سریع‌ترند و فقط رایانه می‌تواند تفاوت‌های ظریف بین آن‌ها را تشخیص دهد.

دانشمندان معتقدند اصلاح این شیوه می‌تواند به تشخیص بیماری‌های دیگر چشم مانند دژنراسیون ماکولا بیانجامد که در آن بینایی مرکزی چشم از بین می‌رود. گفته می‌شود بیماری‌های ناتوان‌کننده اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون نیز بر حرکات چشم اثر می‌گذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha