• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93081909229
  • خبرنگار : 71456

فضا پر از ستارگان یتیم است

فضا پر از ستارگان یتیم است

تیمی از دانشمندان امریکایی، کره‌ای و ژاپنی در جدیدترین مطالعاتشان دریافتند فضا پر از ستارگان یتیم و فاقد کهکشان است.

تیمی از دانشمندان امریکایی، کره‌ای و ژاپنی در جدیدترین مطالعاتشان دریافتند فضا پر از ستارگان یتیم و فاقد کهکشان است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برای میلیاردها سال، کهکشان‌ها ستاره‌هایی را در سراسر کیهان پخش کرده‌اند اما ستارگان یتیم‌ فقط نورشان را در تاریکی منتشر می‌کنند. به تازگی فیزیکدانان نجومی اعلام کرده‌اند تصادم‌های کیهانی شاید نیمی از ستارگان شناور در گیتی را بدون کهکشان گذاشته باشند.

تعدادی از ستارگان با یکدیگر برخورد می‌کنند و کهکشان‌های بزرگ‌تر را شکل می‌دهند اما تعداد دیگری از آن‌ها در فواصل بسیار دور شناور مانده‌اند. برخی از این ستارگان منزوی هاله‌های کم‌نوری را در اطراف کهکشان‌هایی شکل می‌دهند که زمانی در آن‌ها سکونت داشتند.

گرچه ستاره‌شناسان پیش‌تر درباره این هاله‌ها اطلاع داشتند، مطمئن نبودند چه تعداد از این ستارگان در جهان وجود دارند. دلیل این امر آن بود که نور ساطع‌شده از این ستارگان، در نور بسیار درخشانتر کهکشان‌های همسایه غرق می‌شود.

دانشمندانی از آمریکا، ژاپن و کره به عنوان بخشی از تحقیقاتشان درباره کهکشان‌های باستانی، موشکی مجهز به نوعی تلسکوپ را پرتاب کردند که تصویری بزرگ از فضا را تهیه می‌کرد. این آزمایش موسوم به «آزمایش پس‌زمینه مادون‌قرمز کیهانی» (CIBER) دارای میدان دیدی 20 برابر بزرگ‌تر از سطح ماه بود، بنابراین تصویری واحد از میلیون‌ها کهکشان را در اختیار محققان گذاشت.

هنگامی که تیم علمی داده‌های دریافتی از این تلسکوپ را تحلیل کرد، دو برابر نور مادون‌قرمز بیشتری را در مقایسه با آنچه انتظار داشت، مشاهده کرد. به منظور بررسی این تناقض، محققان نور حاصل از خوشه‌های ستارگان را در این تصویر حذف کردند و دریافتند بخش اعظم نور موجود در تصویر از فضای بین کهکشان‌ها ساطع می‌شود.

این تحقیق نشان می‌دهد تعداد بسیار بیشتری ستاره‌های تنها نسبت به آنچه تصور می‌شد در فضا وجود دارند. محققان مدعی‌اند چون این ستارگان یتیم می‌توانند مامن سیارات مدارگرد باشند، یافته‌های جدید دیدگاه بهتری درباره تعداد اجرام کیهانی سرگردان بر صفحه فضا ارائه می‌دهند.

جزئیات این پژوهش در نشریه Science قابل‌مشاهده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha