• چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93080703876
  • خبرنگار : 90062

قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

خیلی‌ها علاقه‌ای به شفاف‌سازی بودجه پژوهش ندارند/معرفی دانشگاه‌های تیپ یک علوم پزشکی کشور

خیلی‌ها علاقه‌ای به شفاف‌سازی بودجه پژوهش ندارند/معرفی دانشگاه‌های تیپ یک علوم پزشکی کشور

قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عدم دریافت هزینه‌های پژوهشی از سوی معاونین پژوهشی را از مشکلات عمده در معاونتهای تحقیقات و فناوری عنوان کرد.

قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عدم دریافت هزینه‌های پژوهشی از سوی معاونین پژوهشی را از مشکلات عمده در معاونتهای تحقیقات و فناوری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر آخوندزاده، قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در همایش سراسری معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: در صورتی که بودجه پژوهش پرداخت شود، کارهای زیادی می‌توان انجام داد درحالی که منابع مالی پژوهش در خارج از اختیار دو وزارتخانه علوم و بهداشت قرار دارد. همچنین حدود 40 درصد از اعتبارات در یکجا قرار گرفته به‌طوری که این اعتبارات بسیار غیرشفاف و غیررقابتی است.

وی افزود: مشکل در اعتبارات به حدی است که فردی با لابی‌های خاص اعتبار دو سه میلیاردی می‌گیرد، در حالی که یک محقق دانشگاه 20 میلیون تومان آن را با تلاش‌های زیاد دریافت می‌کند.

آخوندزاده افزود: بسیاری از افراد علاقه‌ ندارند که پول پژوهش شفاف باشد، به همین علت است که «نیماد» هنوز شکل نگرفته است.

قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: تا سال 2011 به لحاظ تولیدات علمی فاصله کمی با ترکیه داشتیم، اما به دلیل نامهربانی‌هایی که در بودجه پژوهش صورت گرفت، از سال 2012 نه تنها رشد نداشتیم، بلکه با افت مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: همچنین در چند سال گذشته بودجه پژوهشی به دانشگاه‌ها تزریق نشده و امکانات و تجهیزات لازم برای به روز‌کردن وجود ندارد. از سوی دیگر کاهش ارتباطات بین‌المللی صدمات بسیاری به ما وارد کرده است. به همین دلیل درصد زیادی از فارغ‌التحصیلان خوب کشور را از دست می‌دهیم.

قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: چنانچه «نیماد» تاسیس شود، می‌توانیم اعتبارت پژوهشی را صرف تحقیقات کنیم، به‌طوری که در این «نیماد» هفت کمیته علمی در نظر گرفته شده و افراد برجسته از اقصی نقاط ایران انتخاب می‌شوند. همچنین ردیف‌های اعتبار پژوهشی برای نیماد در نظر گرفته شده است.

آخوندزاده ،همچنین به یکی از مشکلات عمده در معاونت تحقیقات اشاره کرد و گفت: گاهی ما به دانشگاه‌ها پول ارسال می‌کنیم، اما به دست معاون پژوهشی نمی‌رسد و گاهی نیز این اعتبار به دست معاون پژوهشی می‌رسد، اما به دست مقصد نمی‌رسد. بنابراین اعتبارات پژوهشی در سال 1393 در ستاد معاونت تحقیقات از دو ردیف و تعدادی برنامه تشکیل شده و فعالیت‌هایی که برای این ردیف‌ها در نظر گرفته شده، توسعه همکاری‌های بین‌المللی، حمایت از دانشگاه‌های پیشرو و دانشگاه‌هایی با عملکرد مناسب است.

وی افزود: تقریبا حدود 45 درصد از این اعتبارات تخصیص داده شده و در آذرماه، 70 درصد این اعتبارات نیز اختصاص داده خواهد شد و می‌توانیم کمک قابل توجهی برای آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌ها داشته باشیم.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین به نتایج حاصل از ارزشیابی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه تیپ یک اشاره کرد و گفت: به ترتیب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و شیراز، مشهد، تبریز، اهواز، دانشگاه علوم پزشکی ایران، کرمان به ترتیب دارای بالاترین امتیاز بین دانشگاه‌های تیپ یک بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha