• جمعه / ۲ آبان ۱۳۹۳ / ۰۰:۱۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93080200291

تشخیص زودهنگام سرطان ریه با نشانگر زیستی خون

تشخیص زودهنگام سرطان ریه با نشانگر زیستی خون

با دستاورد دانشمندان کلینیک کلیولند، پزشکان بزودی خواهند توانست سرطان ریه را با کمک یک نشانگر زیستی خون در مراحل اولیه شناسایی کنند.

با دستاورد دانشمندان کلینیک کلیولند، پزشکان بزودی خواهند توانست سرطان ریه را با کمک یک نشانگر زیستی خون در مراحل اولیه شناسایی کنند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا یک پژوهش جدید نشان داد که بیماران مبتلا به درمان سرطان ریه سلول غیرکوچک مرحله یک تا سه نسبت به بیماران در معرض خطری که هنوز به آن مبتلا نشده‌اند، از نمایه‌های متابولیکی متفاوتی در خونشان برخوردارند.

محققان به بررسی سرم خون 248 فرد پرداختند که 48 درصد آن زن و با میانگین سنی 68 سال بودند. این افراد به سرطان آدنوکارسینوم یا سرطان ریه سنگفرشی مبتلا بودند. 44 درصد از آنها در مرحله اول، 17 درصد در مرحله دوم و 39 درصد در مرحله سوم قرار داشتند.

همچنین یک گروه کنترل از 194 بیمار نیز که از لحاظ سن، جنسیت، سابقه استعمال دخانیات، بیماری مزمن انسدادی ریه، دیابت و لیپیدهای خون با بیماران سرطانی مشابهت داشتند، در این پژوهش حضور داشت. این افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار داشتند اما هنوز به آن مبتلا نشده بودند.

534 متابولیت شناسایی شد، در حالیکه 149 متابولیت بطور چشمگیری بین مبتلایان به سرطان و گروه کنترل متفاوت بودند.

دکتر پیتر مازون،‌ رئیس برنامه سرطان ریه موسسه تنفسی کلینیک کلیولند اظهار کرد، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به سرطان ریه از فرآیندهای متابولیکی دگرسان شده برخوردارند. این اطلاعات می‌تواند به تولید یک نشانگر زیستی تشخیصی برای شناسایی زودهنگام سرطان ریه منجر شود.

این پژوهش در مجله CHEST منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha