• جمعه / ۲۵ مهر ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: فناوری

مشاهده قلب یک ستاره در حال انفجار توسط دانشمندان

تیمی بین‌المللی از دانشمندان با همکاری دانشگاه میشیگان موفق به مشاهده قلب ستاره‌ای در حال انفجار به نام V959 Mon در فاصله 6500 سال نوری شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان این کار را با ترکیب‌کردن داده‌های تلسکوپ‌هایی انجام دادند که صدها یا هزاران کیلومتر از یکدیگر فاصله داشتند.

تصاویر دقیق تولیدشده توسط تلسکوپ‌های رادیویی سراسر اروپا و امریکا، مکان‌هایی را کشف کرده‌اند که در آن، یک انفجار ستاره‌ای موسوم به نواختر، اشعه‌های گاما (تشعشع انرژی بی‌نهایت بالا) ساطع کرد.

این کشف نشان می‌دهد چگونه انتشارات اشعه گاما تولید می‌شوند، موضوعی که از زمان مشاهده آن‌ها برای نخستین بار در سال 2012 منجمان را سردرگم‌ کرده بود.

دانشمندان نه تنها منشا اشعه‌های گاما را دریافتند بلکه سناریویی ناشناخته را مشاهده کردند که شاید در انفجارات دیگر نواخترها نیز معمول باشد. یک نواختر زمانی رخ می‌دهد که گاز ستاره‌ای همراه بر روی سطح یک ستاره کوتوله سفید در یک سیستم دوگانه سقوط می‌کند.

این امر انفجار ترموهسته‌ای را روی سطح ستاره ایجاد می‌کند که به نوبه خود گاز را با سرعت‌های میلیون‌ها مایل در ساعت به فضا ساطع می‌کند. رخ‌دادن این انفجار عظیم و درخشان منجر به ظهور ستاره‌ای جدید در آسمان می‌شود که «نواختر» نام دارد.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.