• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۳ / ۰۱:۱۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93072211929
  • خبرنگار : 71456

پنگوئن‌ها با شخصیت‌شان به جنگ تغییرات آب‌وهوا می‌روند!

پنگوئن‌ها با شخصیت‌شان به جنگ تغییرات آب‌وهوا می‌روند!

بر اساس مطالعه یک دانشمند نیوزیلندی، پنگوئن‌ها از شخصیت‌های فردی برای آماده‌شدن جهت مقابله با تغییر آب‌و‌هوایی زمین استفاده می‌کنند.

بر اساس مطالعه یک دانشمند نیوزیلندی، پنگوئن‌ها از شخصیت‌های فردی برای آماده‌شدن جهت مقابله با تغییر آب‌و‌هوایی زمین استفاده می‌کنند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با ادامه تغییر آب‌و‌هوای جهانی، توانایی بسیاری از گونه‌های حیوانات برای سازگارشدن با این تغییر، در مطالعه‌ای جدید آزمایش شد.

در این میان جوامع پرندگان به ویژه در معرض خطر هستند و بر اساس اعلام انجمن ملی Audubon آمریکا، تقریبا نیمی از گونه‌های پرندگان آمریکای شمالی به شدت در معرض خطرات ناشی از تغییر آب‌و‌هوا هستند. این تهدید به فراتر از آمریکای شمالی می‌رسد و می‌تواند اثرات مشابهی روی جمعیت‌های سراسر پرندگان داشته باشد.

«جان کاکرم» از «موسسه علوم زیست‌پزشکی، حیوانات و دامپزشکی» دانشگاه Massey در نیوزیلند معتقد است شخصیت فردی یک پرنده می‌تواند در میان مولفه‌هایی باشد که شانس سازگاری موفق آن با مولفه‌های استرس‌آور محیطی را ارتقا می‌دهد.

این محقق تفاوت‌های موجود در سطح هورمون استرس کورتیکوسترون را مطالعه کرد که پنگوئن‌های کوچک بومی (Eudyptula minor) هنگامی که در معرض محرک‌های استرس‌زا قرار می‌گیرند، ترشح می‌کنند.

کاکرم بر این باور است تغییرپذیری فردی قابل‌توجهی در واکنش‌های کورتیکوسترون وجود دارد و محرکی که واکنش بزرگی را در یک پرنده ایجاد می‌کند، شاید در پرنده‌ای دیگر واکنش کوچکی ایجاد کند. وی ادامه داد که واکنش‌های کورتیکوسترون و همچنین واکنش‌های رفتاری به محرک‌های محیطی توسط مشخصه فردی به نام «شخصیت» تعیین می‌شوند.

به نظر می‌رسد پرندگان دارای واکنش‌های کورتیکوسترون پایین و شخصیت‌های بیش‌فعال، در شرایط ثابت و قابل‌پیش‌بینی موفق‌ترند در حالی که پرندگان دارای شخصیت‌های واکنشی و پاسخ‌های کورتیکوستورن بالا در شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی یا در حال‌تغییر موفق‌ترند.

این یافته‌ها می‌تواند به پیش‌بینی سازگاری گونه‌های پرندگان در رویارویی با شرایط جدید کمک کند.

کاکرم نتایج یافته‌هایش را در نشست «رویکردهای مقایسه‌ای در قبال چالش‌های بزرگ در فیزیولوژی» و در انجمن فیزیولوژی امریکا ارائه داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha