• چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 93071609286
  • خبرنگار : 71496

/تحلیل- العهد/

ائتلاف ضد داعش یا ائتلاف تسهیل ماموریت داعش؟

ائتلاف ضد داعش یا ائتلاف تسهیل ماموریت داعش؟

پیشروی میدانی که داعش هر روزه با وجود حملات به پایگاه‌هایش تحقق می‌بخشد و اظهارات مسئولان داعش درباره افتتاح قریب‌الوقوع کنسولگری این گروه تروریستی در استانبول و موارد دیگر برای ما این موضوع را مشخص‌تر می‌کند که جنگی که به رهبری آمریکا علیه داعش آغاز شده در درجه اول عملیاتی برای حمایت از داعش در چارچوبی جدید از انواع مختلف جنگ علیه سوریه و به دنبال آن علیه عراق و همزمان علیه دیگر کشورهای عربی و اسلامی منطقه است.

پیشروی میدانی که داعش هر روزه با وجود حملات به پایگاه‌هایش تحقق می‌بخشد و اظهارات مسئولان داعش درباره افتتاح قریب‌الوقوع کنسولگری این گروه تروریستی در استانبول و موارد دیگر برای ما این موضوع را مشخص‌تر می‌کند که جنگی که به رهبری آمریکا علیه داعش آغاز شده در درجه اول عملیاتی برای حمایت از داعش در چارچوبی جدید از انواع مختلف جنگ علیه سوریه و به دنبال آن علیه عراق و همزمان علیه دیگر کشورهای عربی و اسلامی منطقه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت العهد لبنان در تحلیلی تحت عنوان « ائتلاف ضد داعش یا ائتلافی برای تسهیل ماموریت داعش» نوشت: «فرقی نمی‌کند که آمریکا به رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه پیشنهاد کرده باشد که طرح منطقه حائل را در طول مرزهای مشترک ترکیه - سوریه اجرا کند یا اینکه اردوغان این طرح را به سلیقه خاص خود مطرح کرده باشد مهم این است که دو طرف آمریکا - ترکیه با این طرح موافق هستند.

در حال حاضر مساله مهمتر این است که این طرح چه مفهومی دارد: برای حمایت از منطقه حائل چاره‌ای جز ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع نیست و طبق گفته‌های ژنرال دمپسی، این اقدام نیازمند اجرای دستور حملات هوایی با هدف فلج کردن سامانه‌های دفاع هوایی سوریه است.

شکل جدیدی از جنگ علیه سوریه

اگر به حملاتی که نیروهای ائتلاف ضد داعش به تاسیسات نفتی سوریه انجام می‌دهند مسائل دیگر را از جمله موارد زیر را اضافه کنیم به واقعیت این ائتلاف پی می‌بریم:

- اظهارات جو بایدن: فشاری عصبی بر هم‌پیمانان ناتوان و ترسو

- ادامه پافشاری آمریکا بر سرنگونی نظام سوریه و آماده‌سازی آنچه که مخالفان میانه رو خوانده می‌شود برای این هدف.

- پیشروی میدانی که داعش هر روزه با وجود حملات به پایگاه‌هایش تحقق می‌بخشد.

- اظهارات مسئولان داعش درباره افتتاح قریب‌الوقوع کنسولگری این گروه تروریستی در استانبول با هدف استقبال از داوطلبان، ساماندهی آنان و اعزام آن‌ها به میادین جنگ در سوریه و عراق با وجود جنگی که گمان می‌رود ترکیه علیه داعش آغاز کرده است.

این موارد برای ما این موضوع را مشخص‌تر می‌کند که جنگی که به رهبری آمریکا علیه داعش آغاز شده در درجه اول عملیاتی برای حمایت از داعش در چارچوبی جدید از انواع مختلف جنگ علیه سوریه و به دنبال آن علیه عراق و همزمان علیه دیگر کشورهای عربی و اسلامی منطقه است.

این موضوع به خوبی موضع‌گیری‌های دو کشور ایران و روسیه را که نسبت به هدف‌های تعیین شده این جنگ تردید داشتند، تفسیر می‌کند و نشان می‌دهد که اظهارات این دو کشور در مورد غیرقانونی بودن این ائتلاف براساس قوانین بین‌المللی و دخالت غیرقانونی در امور داخلی سوریه صحت دارد.

به نظر می‌رسد که این موضع‌گیری‌ها با موضع موافق علنی و ضمنی سوریه با بمباران در تناقض است.

البته اگر ما به نظر برخی از ناظران که معتقدند موافقت سوریه با بمباران متضمن تمایل سه طرف سوری، ایرانی و روسی برای گرفتار شدن آمریکا در جنگ به جای وارد کردن بازیچه‌هایی مانند داعش و دیگر گروه‌های تکفیری و تروریستی در جنگ از سوی آمریکا باشد به نوعی تقسیم نقش محسوب خواهد شد، اما کشورهای دیگر نظیر ترکیه، اردن و چند کشور دیگر تلاش می‌کنند آمریکا وارد جنگ در سوریه شود.

واقعیت این است با توجه به شکستی که در حال حاضر طرح صهیونیستی - آمریکایی طی دو دهه گذشته شاهد آن بوده است و نتوانسته ایران را مورد هدف قرار دهد و در نبرد در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و غزه شکست خورده، در کنار قدرت گرفتن روسیه و کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) کشورهای اصلی این ائتلاف از جمله آمریکا و ترکیه خطر ورود به جنگ را احساس کرده‌اند.

و از اینجا به اصرار هر یک از اعضای ائتلاف مبنی بر عدم مشارکت جداگانه در جنگ پی می‌بریم و آنها به دلیل اعتقادی که به اقدام دسته جمعی دارند از معضل نبود اعتماد بین هم‌پیمانان‌شان عبور کرده و هریک به دنبال تحقق بیشترین نتیجه و امتیاز از طریق رقابت بین یکدیگر در جنگ علیه داعش هستند.

با وجود اینکه پارلمان ترکیه با دادن مجوز به ارتش برای اجرای عملیات در عراق و سوریه موافقت کرد اما این عملیات تحقق نمی‌یابد مگر اینکه شامل عمیات زمینی هم شود. ترکیه عدم گام برداشتن در این مسیر را بدون مشارکت ناتو صراحتا بیان کرده است. ناتو هم به رهبری آمریکا بر عدم مشارکت در هر حمله زمینی تاکید و اصرار دارد.

خشم آمریکا از هم‌پیمان‌هایش

اینجاست که مفهوم واقعی اظهارات جو بایدن آشکار می‌شود، وی تاکید کرده بود ترکیه، عربستان، امارات و دیگر کشورها از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت مالی و نظامی می‌کنند. اظهارات جو بایدن از این جهت که کشورهای یاد شده در صورتی که دستورات لازم در این خصوص را از واشنگتن دریافت نکنند، از پیشبرد هرگونه اقدامی ناتوان هستند، بر بی‌شرمی، خباثت و عدم حمایت از هم‌پیمانانش صراحت دارد. این نشان می‌دهد که دولت آمریکا در قبال هم‌پیمانان ناتوان خود در پایان دادن به وضعیت کنونی سوریه صبرش لبریز شده است (کنگره آمریکا هم به تازگی هم‌پیمان‌هایش را به صبر دعوت کرد چرا که نبرد علیه داعش به زمان زیادی نیازمند است) و این اظهارات فشار مشخصی را علیه این کشورهای هم‌پیمان وارد کرده است. این فشارها به منظور واداشتن آن‌ها به ورود جداگانه به جنگ زمینی با هدف نابودی نظام سوریه است که در ظاهر با هدف نابودی داعش مطرح شده است.

نبرد کوبانی (عین العرب): ائتلاف آمریکایی - ترکیه‌ای - داعشی علیه کردها

عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در شرایطی هستند که نمی‌توانند به لحاظ نظامی وارد جنگ زمینی شوند. از جمله دلایل این امر موقعیت جغرافیایی، عدم آمادگی ارتش‌ این کشورها و اختلافات به وجود آمده با ترکیه است.

به ویژه در سایه وضعیت فعلی کوبانی اردوغان از شکل گیری ناگهانی اقدام کردها ضد ترکیه می‌ترسد که به نظر می‌رسد هنوز احتمال دارد از سوی کردهای داخل این کشور انجام شود. او همچنین از عکس العمل‌ سوریه و چه بسا ایران می‌ترسد به ویژه که اردوغان به نابودی داعش که مهره اصلی تحقق رویای برپایی امپراتوری عثمانی است، تمایلی ندارد.

اما آمریکا که تلاش می‌کند از منطقه عقب نشینی کند و تنها گزینه پیش‌ روی آن اعمال فشار شدید بر هم‌پیمانانش است که می‌داند در حفظ اقتدار خود ناتوان هستند.

اینها مژده‌های یک پیروزی قدرتمندانه برای محور مقاومت و تولد دوره جدیدی در منطقه و جهان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha