• دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 93071407875
  • منبع : نمایندگی البرز

مرمت تنها بنای پیلوت‌دار باقی مانده از دوره قاجار

مرمت تنها بنای پیلوت‌دار باقی مانده از دوره قاجار

ایسنا/البرز معاون میراث فرهنگی استان البرز از اجرای پروژه حفاظت و مرمت دیوارنگاره‌های کاخ سلیمانیه، از محل اعتبارات ملی خبر داد.

معاون میراث فرهنگی استان البرز از اجرای پروژه حفاظت و مرمت دیوارنگاره‌های کاخ سلیمانیه، از محل اعتبارات ملی خبر داد.

مریم عامری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، گفت: بنای کاخ سلیمانیه به شماره ثبت ملی 370 که در محدوده دانشکده کشاورزی ومنابع طبیعی کرج واقع شده تنها بنای پیلوت‌دار باقی مانده از دوره قاجار محسوب می‌شود.

وی افزود: این بنا توسط معمار دربار قاجار، محمدحسین خان نظام الدوله اصفهانی معروف به صدراصفهانی در دو طبقه ساخته شده است.

عامری خاطرنشان کرد: در تالار اصلی کاخ در دیوار غربی و شرقی بنا دو تابلو نقاشی رنگ روغن بسیار نفیسی به تصویر کشیده شده است که در دیوار شرقی تصاویر آقامحمدخان، بنیان‌گذار سلسله قاجار به همراه سران ایل قاجار و در تابلوی غربی تصاویر فتحعلی‌شاه نشسته بر تخت به همراه فرزندانش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اهمیت و شاخصه اصلی کاخ سلیمانیه وجود همین دیوارنگاره‌هاست که آن را در بین سایر کاخ‌های دوره قاجار منحصر به فرد کرده است.

این مسئول یادآور شد: طی سالیان گذشته برنامه حفاظتی و مرمتی روی این بنا صورت پذیرفته که در فاز نخست صرفاً بر روی دیوارنگاره‌های کاخ و به شیوه نوینی انجام گرفته است.

عامری تصریح کرد: برنامه مرمت این بنا از محل اعتبارات ملی سال 1392 تامین و به انجام رسیده است.

معاون میراث فرهنگی البرز گفت: مرمت این بنا در دوبخش دیواره غربی و شرقی صورت گرفته که برای مرمت دیوارنگاره غربی کاخ شیوه جدیدی بکار گرفته شده که این شیوه برای اولین بار در ایران برای بازسازی بخش کمبود یک دیوارنگاره تاریخی استفاده شده است.

وی افزود: برای مرمت دیوار نگاره شرقی نیز پس از انجام مراحل پاک‌سازی، تثبیت لایه‌های رنگ و طلا، حذف مرمت‌های قبلی و تمیز کاری نهایی به بوم‌سازی و درآخر تثبیت نهایی صورت گرفته شده است.

عامری در پایان گفت: کاخ سلیمانیه یکی از مهم‌ترین آثار به جا مانده از دوران قاجار است که تاریخ این سلسله را به خوبی بازگو می‌کند، بنابراین حفظ این اثر تاریخی در دستور کار جدی میراث فرهنگی البرز قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha