• جمعه / ۱۱ مهر ۱۳۹۳ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 93071106707
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

پیش بینی 10 ساله برای احیای دریاچه ارومیه

پیش بینی 10 ساله برای احیای دریاچه ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: مشکل خشکیدن دریاچه‌ها فقط مختص دریاچه ارومیه نیست.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: مشکل خشکیدن دریاچه‌ها فقط مختص دریاچه ارومیه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌غربی، دکتر مسعود تجریشی در جلسه بررسی برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان این مطلب که اکنون بیشتر کشورهای دنیا با مشکل کم آبی مواجه هستند، افزود: دریاچه‌های آرال، سادلک، آونس و ساتن دچار مشکلاتی بوده اند و ما در ستاد احیای دریاچه ارومیه سعی داشتیم از تجربیات کارشناسان خارجی برای جلوگیری از خشکیدن دریاچه ارومیه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 500 نفر کارشناس داخلی و 50 نفر از کارشناسان بین المللی در تدوین سیاست‌های کلی این ستاد همکاری داشته‌اند تصریح کرد: احیای دریاچه ارومیه یک تجربه بزرگ و جدید ملی است که با چابکی و سرعت بالاتری می تواند در عرصه بین المللی نیز به عنوان یک تجربه جدید شناخته شود.

تجریشی با بیان این مطلب اظهارکرد: افزایش سطح زیر کشت و رسیدن این رقم به 600 هزار هکتار در سال جاری، کاهش 18 درصدی بارش باران پس از شروع دهه 70 و همچنین افزایش دمای میانگین استان آذربایجان غربی در سال‌های اخیر همگی دست به دست هم داده تا اکنون شاهد این معضل باشیم.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن بیان این مطلب که اکنون 7 میلیارد متر مکعب آب در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: تنها 20 تا 40 درصد از آب موجود در حوضه دریاچه ارومیه برای کشاورزی و دیگر مصارف قابل استفاده است و در برنامه طراحی شده از سوی ستاد با در نظر داشتن این محدودیت بیش از 3 میلیارد مترمکعب برای مصرف پیش بینی شده است، در حالی که میزان مصرف در حال حاضر چیزی نزدیک به 5 میلیارد مترمکعب می باشد.

وی در ادامه با اشاره به پیش بینی زمان 10 ساله برای احیای دریاچه ارومیه در سه دوره تثبیت، احیا و احیای نهایی، گفت: امیدواریم با توقف احداث سدهای جدید و انتقال آب از محل صرفه جویی در کشاورزی، تا پایان سال 94 به اثبات شرایط کنونی برسیم.

وی تصریح کرد: از سال 1395 تا 1401 که دوره احیا نام دارد طرح انتقال آب از طریق سدهای زاب و ارس، همچنین آبرسانی از طریق پساب‌هایی که پس از مصارف بی استفاده می مانند، انجام می گیرد.

تجریشی خاطرنشان کرد: شیوع بیماری‌های تنفسی، عفونی، صعب العلاج، مشکلات بهداشتی و تغییرات اقلیمی، از تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه است که مردم منطقه شمال غرب کشور را تهدید می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۷-۱۲ ۰۹:۲۷

به به باز هم خبر و نشست. باور کنيد با دعوت کردن و تشکيل کنفرانس و جلسه چيزي درست نميشه بايد عمل کرد حرف زدن چيزي رو درست نميکنه