• یکشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 93070603630
  • خبرنگار : 71474

عضو کمیسیون بررسی سانحه سقوط آنتونوف140 عنوان کرد

3 عامل فنی تاثیرگذار در حادثه سقوط/ هواپیما اضافه وزن داشت

3 عامل فنی تاثیرگذار در حادثه سقوط/ هواپیما اضافه وزن داشت

نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در کمیسیون بررسی سانحه سقوط آنتونوف 140 به ارائه اشکالات فنی منجر شده به حادثه سقوط 19 مرداد پرداخت.

نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در کمیسیون بررسی سانحه سقوط آنتونوف 140 به ارائه اشکالات فنی منجر شده به حادثه سقوط 19 مرداد پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهبازی در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان این‌که حادثه سقوط هواپیما تنها به یک دلیل اتفاق نمی افتد، گفت: هر چند کمیسیون هنوز به نتیجه قطعی درباره علت سقوط نرسیده است، اما در حال حاضر برخی از عوامل تاثیرگذار دراین حادثه قابل ارزیابی هستند.

وی با بیان این‌که هواپیمای سقوط کرده تا پیش از بلند شدن از باند هیچ مشکل فنی گزارش شده‌ای نداشته است، تصریح کرد: در زمان سه ثانیه تا آغاز عملیات بلند شدن از زمین همه چیز حالت عادی داشته است، اما در این زمان موتور راست هواپیما به یکباره از کار می افتد.

نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در کمیسیون بررسی سانحه سقوط آنتونوف 140 اضافه کرد:‌ از کار افتادن موتور سمت راست نخستین عامل فنی تاثیرگذار در سقوط بوده که البته با دیگر عوامل ترکیب شده و باعث قطعی شدن فرو افتادن هواپیما شده است.

شهبازی با بیان این‌که سیستم کنترل موتور هواپیما نیز در لحظه سقوط به درستی عمل نکرده است اظهار کرد: این سیستم باید در زمان از کار افتادن یکی از موتورها به شکل لحظه‌ای این موضوع را به کابین پرواز و خلبان اطلاع دهد که با توجه به اطلاعات به دست آمده از جعبه‌های سیاه این موضوع تایید شده که این سیستم با تاخیر 18 ثانیه‌ای اطلاعات مربوط به از کار افتادن موتور را به خلبان ارائه کرده است.

وی تاخیر در آگاهی خلبان از خاموش شدن موتور سمت راست را در سقوط هواپیما تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: اگر خلبان به موقع این موضوع را می فهمید شاید امکانی برای کنترل سرعت و یا نشاندن هواپیما باقی می ماند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در کمیسیون بررسی سانحه سقوط آنتونوف 140 عمل نکردن ملخ هواپیما در کنترل شرایط پرواز پس از دست رفتن موتور سمت راست را نیز از دیگر ایرادات فنی به وقوع پیوسته درلحظه سقوط دانست و توضیح داد: این ملخ باید طبق طراحی‌ها در زمان از بین رفتن یکی از موتورها عملکرد متفاوتی از خود به نمایش بگذارد که طبق بررسی‌های انجام شده این مساله نیز عملیاتی نشده است.

شهبازی با بیان این‌که هنوز دلیل اصلی عدم کنترل هواپیما توسط خلبان مشخص نیست، تصریح کرد: به دنبال از کار افتادن موتور سمت راست سیستمی در هواپیمای آنتونوف تبعیه شده است که بتواند به خلبان در کنترل هواپیما کمک کند اما با وجود این که طبق بررسی های ما این سیستم فعال شده و در اختیار خلبان قرار گرفته بوده است مشخص نیست چرا خلبان از پس کنترل آن برنیامده است.

وی با بیان این‌که طبق بررسی‌های انجام شده هواپیمای سقوط کرده اضافه وزن داشته اظهار کرد: هر چند ظرفیتی برای میزان بار و مسافر هر هواپیما تعیین شده، اما این ظرفیت با توجه به دمای بالا و ارتفاع بالا متفاوت است. از این رو بسیاری از هواپیماها باید نسبت به ظرفیت خود بار کمتری را حمل کنند.

شهبازی خاطرنشان کرد: این که چه میزان اضافه بار در هواپیمای آنتونوف 140سقوط کرده وارد شده هنوز مشخص نیست، اما در حال حاضر بررسی‌های ما نشان می دهد که هواپیمای سقوط کرده اضافه وزن داشته است.

به گزارش ایسنا، 19 مرداد امسال یک فروند هواپیمای آنتونوف 140 متعلق به شرکت هواپیمایی هسا دقایقی پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد و سقوط کرد. این پرواز که 48 سرنشین داشت 40 نفر آن کشته و هشت نفر دیگر مصدوم شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha