• سه‌شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 93062515269
  • خبرنگار : 71089

دورنمای عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای

دورنمای عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای

یک تحلیلگر روس با اشاره به موقعیت کنونی ایران در منطقه و عرصه بین‌المللی گفت: نزدیکی روابط با تهران نه تنها در چارچوب همکاری‌های دوجانبه بلکه در بعد سازمان‌های منطقه‌یی و قبل از همه سازمان همکاری شانگهای، به یک نیاز مبرم تبدیل می‌شود، ولی این مسأله تاکنون حل نشده است.

یک تحلیلگر روس با اشاره به موقعیت کنونی ایران در منطقه و عرصه بین‌المللی گفت: نزدیکی روابط با تهران نه تنها در چارچوب همکاری‌های دوجانبه بلکه در بعد سازمان‌های منطقه‌یی و قبل از همه سازمان همکاری شانگهای، به یک نیاز مبرم تبدیل می‌شود، ولی این مسأله تاکنون حل نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الکساندر کنیازف، تحلیلگر روس در تحلیلی درباره برگزاری نشست اخیر سازمان شانگهای در دوشنبه و حضور ایران در این نشست در روزنامه نزاویسیمایا کازتا نوشت: سازمان همکاری شانگهای از زمان تأسیس هیچ گونه تحرک و پویایی در جهت توسعه از خود بروز نداده که اجلاس دوشنبه از این قاعده مستثنی نشده است. در اجلاس اخیر مقررات پذیرش اعضای جدید نوسازی شده است. احتمال می‌رود که اعضای جدید در اجلاس سال آینده به عضویت سازمان پذیرفته شوند اما پیوستن ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای به بهانه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌بینی نمی‌شود. کشورهای عضو سازمان هنوز موفق نشده‌اند بر مانعی به نام «احترام به نهادهای بین‌المللی دوران جنگ سرد» یعنی سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تابع سازمان ملل است، فایق آیند. به همین علت اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای برای حسن روحانی، رییس جمهور ایران اولویت نداشت. برای او سفر به قزاقستان و قرقیزستان و ملاقات‌های دوجانبه با سران کشورهای سازمان شانگهای اهمیت بیش‌تری داشت.

او در ادامه آورد: در عین حال، تماس‌ها با رییس‌جمهور ایران برای مسکو و پکن بسیار مهم است زیرا واشنگتن سعی می‌کند از مذاکرات با تهران – صرف نظر از نتیجه این مذاکرات – برای تنزل دادن سطح روابط ایران با روسیه و چین استفاده کند. ظاهراً مسکو و پکن خوب می‌فهمند که اگر در ایران شرایط به طور جدی تغییر کند و روابط این کشور با آمریکا بهبود یابد منافع روسیه و چین در جمهوری اسلامی ایران در حد قابل توجهی تضییع خواهد یافت.

به نوشته این تحلیلگر، با توجه به رکود دیرینه روابط دوجانبه ازبکستان و ایران و فعال شدن این روابط در ماه‌های اخیر، ملاقات اسلام کریموف، رییس جمهور ازبکستان با حسن روحانی جالب بود. رییس‌جمهور ایران در آستانه اجلاس، مهمان رییس‌جمهور قزاقستان بود. به نظر می‌آید که قزاقستان و ازبکستان دو کشور اساسی منطقه درصدد هستند از تنفس جاری در اوضاع پیرامون ایران به نفع خود استفاده کنند. امام علی رحمان در دوشنبه وظایف میزبان مهمان‌نواز را ایفا کرد.

وی در بخش دیگری از این تحلیل با اشاره به تمایل آمریکا برای ایجاد شکاف میان کشورهای حوزه دریای خزر نوشت: راهبرد آمریکا ایجاد حائل بین ایران و روسیه و ایجاد شکاف در فضای بسیار مهم و حساس حوزه دریای خزر است. پیشگیری از تشکیل محور مسکو – تهران برای تأمین مواضع برتر قدرت‌های فرامنطقه‌یی در منطقه خزر اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد که طرح‌های ژئوپلتیکی آمریکا همین هدف را دنبال می‌کنند. گزارش‌های منتشر شده وزارت امور خارجه آمریکا برای کنگره درباره تأمین مالی عملیات جنگی در خارج از کشور و منابع مالی مربوطه نشان دهنده منظم و سیستمی بودن تلاش‌های ایالات متحده در جهت ایجاد کانون‌های ضدروسی و ضدایرانی در خزر است. به این منظور از وسایل مختلف استفاده می‌شود از جمله سازماندهی ترانزیت نظامی و راه‌اندازی اشکال مختلف همکاری‌های نظامی برای بازدارندگی از ایران و روسیه. این نه فقط نظامی‌سازی عادی منطقه بلکه تلاش برای پی‌ریزی مبانی تشکیل بلوک نظامی خزر به ریاست ایالات متحده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha