• چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93061911486
  • خبرنگار : 71263

تهاتر 500 میلیون دلاری گندم روسیه با نفت ایران

تهاتر 500 میلیون دلاری گندم روسیه با نفت ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت بازرگانی دولتی روسیه خبر داد که این کشور به دنبال عرضه گندم به ارزش 500 میلیون دلار در ازای نفت ایران است.

خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت بازرگانی دولتی روسیه خبر داد که این کشور به دنبال عرضه گندم به ارزش 500 میلیون دلار در ازای نفت ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روسیه و ایران از اوایل سال 2014 برای دور زدن تحریم‌های غربی که علیه هر دو کشور تحمیل شده سرگرم مذاکره بوده اند.

خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از آندری گورماخ، معاون اول مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی روسیه (یو جی سی) نوشت: این شرکت آماده تامین سالانه یک تا دو میلیون تن گندم برای ایران در ازای نفت این کشور است.

بر اساس محاسبات رویترز، چنین رقمی بر مبنای قیمت‌های کنونی گندم روسیه حداکثر 500 میلیون دلار ارزش دارد.

گورماخ در حاشیه نشست همکاری اقتصادی و تجاری روسیه و ایران در تهران به ریانووستی اظهار کرد: این مسئله در نشست کاری مطرح شده اما ما از راه حل برای مسئله مالی مطلع نیستیم.

اتحادیه اروپا و آمریکا با متهم کردن روسیه به دخالت در بحران اوکراین و حمایت از جدایی طلبان شرق اوکراین، مقامات، بانک‌ها و شرکت‌های روسی را تحت تحریم قرار داده اند.

واشنگتن همچنین به روسیه در مورد تهاتر نفت در ازای کالا با ایران هشدار داده و اعلام کرده چنین توافقی مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مقامات آگاه در ژانویه به رویترز اظهار کرده بودند ایران و روسیه سرگرم مذاکره برای تهاتری به ارزش 1.5 میلیارد دلار هستند اما با پیشرفت این مذاکرات رقم احتمالی فروش نفت کمتر شد و طبق گزارش روزنامه اقتصادی کومرسانت، به یک دهم برنامه اولیه رسید.

توافق برد - برد

بر اساس این گزارش، با وجود اختلافات سیاسی احتمالی تامین غله یک توافق برد - برد برای مسکو و تهران خواهد بود زیرا روسیه در آستانه برداشت بزرگ‌ترین محصول گندم خود در شش سال گذشته است و از سوی دیگر ایران با برداشت کمتر از حد مطلوبی روبرو است.

معامله گران اروپایی روز دوشنبه از خرید حدود 200 هزار تن گندم توسط ایران خبر دادند. به گفته منابع بازرگانی غربی، ایران در سال‌های گذشته حدود پنج میلیون تن گندم وارد کرده است اما نیاز کنونی ایران حداکثر شش میلیون تن برآورد می‌شود.

گورماخ نیاز واردات ایران را بین پنج تا هفت میلیون تن در سال برآورد کرده است. وی همچنین گفته است ارسال گندم روسیه به بنادر جنوبی ایران در صورتیکه مورد توافق قرار گیرد احتمال گران تمام خواهد شد در حالیکه بنادر شمالی ایران نمی‌توانند کشتی‌های بزرگ روسیه را بپذیرند.

روسیه که یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گندم جهان است تاکنون 50 میلیون تن گندم از 64 درصد از زمین‌های تحت کشت برداشت کرده است. صادرات گندم این کشور در سال بازاریابی 2015-2014 که از اول ژوییه آغاز شده است، 22 میلیون تن برآورد می‌شود.

امیدواری قزاقستان برای افزایش صادرات گندم به ایران

نورسلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان روز دوشنبه در آستانه اظهار کرد قزاقستان که یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گندم آسیای مرکزی است امیدوار است صادرات گندم به ایران پنج برابر شده و به 2.5 میلیون تن در سال برسد.

وی گفت: افزایش صادرات پس از راه اندازی بخش ایرانی راه آهن بین قزاقستان، ترکمنستان و ایران در نوامبر امکان پذیر خواهد بود.

قزاقستان عمده غله خود را که عمدتا گندم و آرد گندم است از طریق ریلی صادر می‌کند.

با اینهمه رییس جمهور قزاقستان مشخص نکرد 2.5 میلیون تن گندم چه زمانی به ایران صادر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha