• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۷:۴۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93061710549

مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک وزارت نفت تاکید کرد

استفاده از ظرفیت های سوآپ نفت خام/ 8برابر شدن صادرات گاز

استفاده از ظرفیت های سوآپ نفت خام/ 8برابر شدن صادرات گاز

مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت با تاکید بر تلاش حداکثری برای استفاده از ظرفیت های سوآپ نفت خام بر 8 برابر شدن صادرات گاز طی 7 سال آینده تاکید کرد.

مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت با تاکید بر تلاش حداکثری برای استفاده از ظرفیت های سوآپ نفت خام بر 8 برابر شدن صادرات گاز طی 7 سال آینده تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سعید قوام پوربا اشاره به ایجاد پایانه جدید صادراتی نفت در دریای عمان و تلاش برای استفاده از فرصتهای سوآپ و ترانزیت نفت، گاز و فراورده های نفتی با هدف کسب منافع اقتصادی و ارتقای نقش ایران در منطقه، اظهار کرد: افزایش تولید گاز طبیعی به هزار میلیون متر مکعب در روز تا سال ١٣٩٧، رسیدن به رقم ٨٠ میلیارد مترمکعب صادرات سالانه گاز طبیعی تا سال ١٤٠٠ و اولویت اختصاص گاز صادراتی به قیمت رقابتی برای تولید و صادرات برق نیز مدنظر وزارت نفت قرار دارد.

به گفته او ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی تا سال 1397 به ٥,٧ میلیون بشکه در روز می رسد.

مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت در ادامه با بیان این که در شرایط فعلی میزان صادرات گاز 10 الی 12 میلیارد مترمکعب است، خاطرنشان کرد:حجم عمده صادرات به ترکیه انجام می شود به علاوه به ارمنستان نیز گاز صادر می کنیم و از آذربایجان نیز گاز دریافت و به نخجوان صادر می کنیم.

وی تامین منابع خط ششم سراسری را از اولویت های شرکت ملی گاز عنوان و اظهار کرد:صادرات گاز به اروپا ،پاکستان و کشورهای عربی نیز دنبال می شود.

قوام پور ادامه داد:هر فاز پارس جنوبی اگر 25 میلیون متر مکعب گاز تولید کند 40 هزار بشکه میعانات گازی نیز تولید می شود که البته این نسبت ممکن است تغییر کند.

به گفته مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت ، این وزارتخانه برنامه ای برای اجرای به موقع طرح‌های تامین خوراک پتروشیمی های جدید، حمایت از توسعه واحدهای پایین دستی پتروشیمی، بازاریابی و صادرات محصولات پتروشیمی برای بازارهای جدید و استفاده از تکنولوژی های جدید در این صنعت در دستور کار دارد که هدف از اجرای این برنامه ها، دستیابی به ارزش تولید محصولات پتروشیمی به میزان ٨٠ میلیارد دلار حداکثر تا سال ١٤٠٠ است.

وی با تشریح سیاست های اقتصاد مقاومتی، گفت:در سیاستهای اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، بر ضرورت مقابله با آسیب پذیری درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز، کاهش شدت انرژی، افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز کشور به منظور اثرگذاری بر بازار جهانی نفت و افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز تاکید شده است.

قوام پور در ادامه افزود: در بخش دیگری از این سیاستها، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، رشد بهره وری در اقتصاد، استفاده از ظرفیتهای قانون هدفمندی یارانه ها، سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف، اولویت دهی به محصولات و خدمات راهبردی و مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف مورد تاکید قرار گرفته است.

افزایش ظرفیت تولید نفت خام با برداشت از میادین مشترک

وی ادامه داد: وزارت نفت برنامه هایی را برای تحقق این سیاست ها تدوین کرده است که در راس آن افزایش ظرفیت تولید نفت خام با تاکید بر برداشت از میدانهای مشترک آزادگان شمالی و جنوبی،یادآوران، یاران شمالی و جنوبی با تاکید بر برداشت صیانتی از منابع قرار دارد.

مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی با اولویت میدانهای مشترک گازی، افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی، افزایش تولید و صادرات فراورده های نفتی، بهینه سازی مصرف سوخت و ایمن سازی تقاضا و بازارهای فروش نفت خام و فراورده های نفتی را از دیگر برنامه‌های تعیین شده وزارت نفت برای تحقق این سیاستها اعلام کرد.

افزایش ٧٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت از میدانهای غرب کارون

مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت با اشاره به این که بر اساس هدف گذاری انجام شده تولید نفت خام از میدان های مشترک غرب کارون ٧٠٠ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت، تصریح کرد:طرح های افزایش تولید میعانات گازی نیز با اولویت برداشت از میدان پارس جنوبی تا رسیدن به سقف حداقل یک میلیون بشکه در روز پیگیری می شود.

قوام پور، افزایش ضریب بازیافت از میدانها و اجرای طرحهای نگهداشت سطح تولید نفت خام تا حدود سه میلیون و ٨٥٠ هزار بشکه در روز را از دیگر برنامه های وزارت نفت اعلام و تصریح کرد: اصلاح ساختار قراردادهای نفتی با هدف فراهم کردن امکان جذب فناوری و ارتقای فناوری ملی نیز در دستور کار است.

افزایش ظرفیت پالایشی کشور به ٣ میلیون بشکه

قوام پور به برنامه وزارت نفت برای افزایش ظرفیت پالایشی کشور به ٣ میلیون بشکه در روز اشاره و خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش ظرفیت پالایش میعانات گازی به میزان یک میلیون بشکه تا سال 97 هستیم.

وی ادامه داد: تقاضا و بازارهای فروش نفت خام و فرآورده های نفتی و گاز طبیعی ایمن سازی می شود و همچنین برای ارتقای جایگاه بین المللی شرکت ملی نفت ایران با هدف برونگرا کردن مجموعه صنعت نفت و حمایت و تقویت از شرکتهای داخلی برای ایفای نقش منطقه ای و بین المللی برنامه ریزی شده است.

قوام پور برنامه های پشتیبانی وزارت نفت را نیز برشمرد و گفت: تقویت سرمایه انسانی، ارتقای مدیریت و بهره وری، ارتقای فناوری ملی و استفاده بیشتر از ظرفیتهای ملی نیز به طور جدی مورد توجه این وزارتخانه قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha