• سه‌شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93052814787

امارات و عمان، مشتریان جدید گاز ایران

امارات و عمان، مشتریان جدید گاز ایران

تقاضای عمان و امارات برای واردات گاز از ایران در حالی مطرح شده که هنوز نتیجه پرونده پر سر و صدای صادرات گاز ایران به امارات از سوی مقامات ایرانی اعلام نشده اما شرکت اماراتی اعلام کرده که دادگاه بین‌المللی در خصوص پرونده کرسنت به نفع این شرکت و علیه ایران حکم داده است.

تقاضای عمان و امارات برای واردات گاز از ایران در حالی مطرح شده که هنوز نتیجه پرونده پر سر و صدای صادرات گاز ایران به امارات از سوی مقامات ایرانی اعلام نشده اما شرکت اماراتی اعلام کرده که دادگاه بین‌المللی در خصوص پرونده کرسنت به نفع این شرکت و علیه ایران حکم داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی ماجدی، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به این که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهان دریافت گاز از ایران هستند، از تقاضای عمان و امارات برای خرید گاز ایران خبر داده است.

وی به حجم گاز درخواستی این کشورها اشاره ای نکرد و گفت: درخواست عمان و امارات برای واردات گاز از ایران در مقایسه با حجم درخواست گاز عراق و ترکیه کمتر است.

به گفته ماجدی اکنون نقشه راه صادرات گاز به این کشور مشخص شده است.

امارات همچنان مشتری گاز ایران

اما صادرات گاز ایران به امارات در حالی مطرح شده که پرونده جنجالی صادرات گاز ایران به امارات یا همان قرارداد کرسنت بین شرکت اماراتی کرسنت با شرکت ملی نفت ایران که در سال ۲۰۰۱(۱۳۸۱) امضا شد به جای اجرایی شدن به یکی از جنجالی ترین پرونده های انرژی در منطقه تبدیل شد.

بنا به این گزارش مذاکرات فروش گاز ایران به امارات از سال 1997 آغاز و در نهایت این مذاکرات به امضای قرارداد کرسنت در سال 2001 منجر شد؛ بر اساس مفاد این قرارداد، با ساخت خط لوله‏ای از میدان سلمان به امارات، مقرر شد گازهای همراه میدان نفتی سلمان از مخزن مشترک با ابوظبی به میزان 500 میلیون فوت مکعب در روز به این کشور صادر شود.: در حال حاضر برخی از کشورهای این شورا از جمله عمان و امارات خواستار خرید گاز ایران هستند.

عمان مشتری قدیمی گاز ایران

بر این اساس عمان از سال ها پیش متقاضی خرید و واردات گاز از ایران بوده به طوری که اولین مذاکرات جدی بین دو کشور در این زمینه در سال 2005 میلادی آغاز شد و در سال 2007 اولین یادداشت تفاهم در این زمینه به امضاء رسید .

همچنین در جریان سفر سلطان قابوس پادشاه عمان و هیئت همراه به تهران که در هفته اول شهریورماه 1392 انجام شد، یادداشت تفاهمی میان وزاری نفت دو کشور برای صادرات گاز ایران به عمان، به امضاء رسید.

به گزارش ایسنا، در جریان سفر اخیر رئیس جمهوری به عمان، توافقاتی برای صدور گاز به این کشور حاصل شد که در صورت اجرایی شدن آن، ایران وارد بازار خرده فروشی گاز خواهد شد. براساس این توافق، قرار است سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز به عمان صادر شود.

صادرات گاز ایران به عمان برای ٢٥ سال برنامه ریزی شده و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمتهای روز ٦٠ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

بر اساس این گزارش قطر،عمان،کویت،عربستان،بحرین و امارات ٦ عضو کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۵-۲۸ ۱۴:۲۰

گاز ما جنوبي ها رو بديد برج ميلاد بسازيد واسه تهراني ها متاسفم