• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 93052713885
  • منبع : نمایندگی کرمان

/گزارش /

چرایی افزایش تصادف‌های جاده‌ای در کرمان

چرایی افزایش تصادف‌های جاده‌ای در کرمان

ایسنا/کرمان سفر و فصل مسافرت همواره برای ما با واژه‌ی غم‌بار تصادفات جاده‌ای همراه بوده است و متأسفانه استان کرمان همواره از استان‌هایی است که اغلب بالاترین آمار تصادف‌ها و تلفات انسانی در حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.

سفر و فصل مسافرت همواره برای ما با واژه‌ی غم‌بار تصادفات جاده‌ای همراه بوده است و متأسفانه استان کرمان همواره از استان‌هایی است که اغلب بالاترین آمار تصادف‌ها و تلفات انسانی در حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، در شرایطی که کارشناسان سه عامل انسانی، راه و وسیله‌ی نقلیه را عوامل موثر در بروز تصادفات جاده‌ای می‌دانند رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان معتقد است 50 درصد تصادف‌های ناشی از خطای انسانی است.

«علی‌اکبر حق‌دوست» تصادف‌های جاده‌ای را شامل عوامل انسانی، جاده‌ای و خودرو می‌داند و می‌گوید: حوادث به‌ویژه حوادث جاده‌ای، از معضلات اساسی جامعه‌ی ما محسوب می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: 50 درصد تصادفاتی که به وقوع می‌پیوندد، ناشی از خطای انسانی است، اگرچه جاده‌ها و خودروها نیز استاندارد نیستند.

حق‌دوست می‌گوید: هر چند ناامنی جاده‌ها و نقایص خودروها، در افزایش تلفات ناشی از تصادفات وسائل نقلیه در کشور نقش دارند اما فرهنگ نادرست رانندگی در این میان نقش بیشتری دارد.

وی می‌افزاید: فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری در راستای کاهش تصادف‌ها و سوانح،اهمیت فراوانی دارد.

رئییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید: سرعت غیرمجاز، کاهش سطح هوشیاری بر اثر مصرف مواد مخدر، الکل و داروهای روانگردان، عدم تمرکز و خواب‌آلودگی رانندگان از مهم‌ترین علل انحراف وسائل نقلیه از مسیر اصلی و واژگونی آنها هستند که با داشتن آگاهی و توجه و نیز رعایت مقررات قابل کنترل و پیشگیری هستند.

حق‌دوست با بیان اینکه خواب‌آلودگی رانندگان یکی از عوامل تأثیرگذار در وقوع تصادف‌های شدید جاده‌ایست، می‌گوید: شمار فراوانی از رانندگانی که دچار سوانح رانندگی می‌شوند برای بیش از 10 ساعت پیاپی رانندگی می‌کنند در واقع علت اصلی خواب‌آلودگی‌های زمان رانندگی، کاهش ساعت‌های خواب و بی‌خوابی‌های زیاد پیش از رانندگی است.

حق‌دوست می‌افزاید: در چند دهه اخیر، الگوی مرگ و میر و علل از کارافتادگی‌ها در کشور بطور چشمگیری تغییر کرده است و متأسفانه حوادث رانندگی پس از بیماری‌ها و ناراحتی‌های قلبی‌عروقی جزو شایع‌ترین علل مرگ و میر محسوب می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: برای کاهش تلفات و تصادف‌ها علاوه‌بر فرهنگسازی در زمینه‌ی رانندگی باید در زمینه‌ی استانداردسازی خودروها و جاده‌های استان نیز سرمایه‌گذاری کنیم.

هرچند بخش حیاتی و مهم کاهش آمار تصادف‌ها به مسافران و رانندگان مرتبط می‌شود اما نباید فراموش کرد که فراهم کردن شرایط برای رانندگی صحیح از جمله بهسازی راه‌ها و جاده‌ها و تدابیر پیشگیرانه سازمان‌های امدادی می‌تواند تا حد زیادی در کاهش آمار تصادف‌های رانندگی نقش داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان می‌گوید: بیش‌ترین علت تصادف‌های جاده‌ای توجه نکردن به جلوی رانندگان وسائل نقلیه، عدم توانایی رانندگان در کنترل وسائل نقلیه و سرعت زیاد خودروهاست.

«خداداد مقبلی» ادامه می‌دهد: پارسال، استان کرمان در زمینه‌ی میزان تلفات انسانی در تصادف‌های جاده‌ای با 904 کشته پس از استان‌های فارس، تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان و خوزستان ششم شد.

وی می‌افزاید : شهرستان کرمان با 137 کشته در تصادف‌های جاده‌ای در سال گذشته بیش‌ترین میزان تلفات جاده‌ای را داشته است ضمن آنکه در تصادف‌های جاده‌ای در شهرستان‌ بم 113 و سیرجان 100 نفر کشته شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان با بیان اینکه توسعه‌ی شبکه‌ی حمل و نقل و تکمیل شبکه‌ی بزرگراهی را در کاهش تصادف‌ها و تلفات جاده‌ای موثر است، ادامه می‌دهد: بخشی از تصادف‌ها و تلفاتی که در شبکه‌ی جاده‌ای داریم، ناشی از ترافیک زیاد شبکه‌های ارتباطی استان است.

مقبلی می‌گوید: برای کاهش تصادف‌ها و تلفات جاده‌ای در سه ماهه‌ی نخست سال‌، 37 کیلومتر باند دوم در محورهای مواصلاتی استان افتتاح هم‌چنین در سال گذشته 210 کیلومتر پروژه بهره‌برداری شد که بیش‌تر موارد در باند دوم و مسیر اصلی بود و این مسأله توانسته تأثیر بسیار زیادی در کاهش تصادف‌ها و تلفات جاده‌ای داشته باشد.

وی می‌گوید: نیاز واقعی خط‌کشی استان کرمان بیش از 5058 کیلومتر خط‌کشی ممتد و 29 هزار کیلومتر خط‌کشی منقطع بوده که برای این منظور، سالانه اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال نیاز داریم، چون شرایط آب و هوایی هم‌چنین وجود معادن شن، ماسه و معادن صنعتی بسیار که خود سبب کثیف شدن و کاهش عمر مفید خط‌کشی‌های راه‌ها می‌شود، ایجاب می‌کند که حداقل سالی یک‌بار محورهای استان خط‌کشی شوند.

اما سرعت بیش از حد مهم‌ترین و شایع‌ترین عامل تصادف‌ها و مرگ و میر در حوادث ترافیکی است، چون هرچه سرعت وسیله نقلیه بیشتر باشد احتمال انحراف و واژگونی خودرو بیشتر شده، احتمال تصادف، صدمه و مرگ‌ومیر نیز بیشتر می‌شود.

رئیس پلیس راه استان کرمان نیز بیشتر تصادف‌های رانندگی در راه‌های این استان را ناشی از سرعت و سبقت غیرمجاز می‌داند.

سرهنگ «احمد حجت‌آبادی» می‌گوید: تخطی از سرعت غیرمطمئن در شیب‌ها، پیچ‌ها و گردنه‌ها نیز عامل حادثه‌سازی است که باعث وقوع تصادف‌های رانندگی در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه رعایت سرعت و سبقت مجاز مستلزم فرهنگسازی است، می‌گوید: هرچه نیروها و امکانات پلیس راه در جاده‌ها افزایش یابد اما رانندگان حین رانندگی در مورد جان خود و سرنشینان خودرو احساس مسئولیت نکنند باز هم احتمال وقوع حوادث ناگوار وجود دارد.

حجت‌آبادی می‌گوید: گرچه خوشبختانه شمار رانندگانی که قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا گذارده و با سرعت‌های غیرمجاز می‌رانند بسیار کمتر از رانندگانی است که به قوانین احترام می‌گذارند اما باید به‌خاطر داشت که همین تعداد اندک می‌توانند با رفتارهای غلط حین رانندگی جان دیگر انسان‌ها را به مخاطره انداخته و سبب مرگ و یا مصدومیت شمار زیادی از بی‌گناهانی شوند که هیچ خطایی را مرتکب نشده‌اند.

وی می‌گوید: با توجه به نقش موثر سرعت غیرمجاز در بروز تصادف‌های جاده‌ای و افزایش شدت برخورد و میزان تلفات، استفاده از دوربین‌های سرعت‌سنج راداری ثابت در آزادراه‌ها، می‌تواند تأثیر بسزایی در کنترل تخلفات، کاهش سرعت خودرو و در نتیجه کاهش شمار سوانح رانندگی و شدت آن داشته باشد و از آنجایی که حوزه‌ی راه‌های استان کرمان بسیار گسترده و طولانی و فاصله‌ی بین مبدأ و مقصد زیاد است کنترل حدود 25 هزار کیلومتر راه مختلف با این تعداد نیرو و امکانات پلیس راه، کار ساده‌ای نیست، از این‌رو از مسئولان استان می‌خواهیم در زمینه‌ی تجهیز جاده‌های استان به دوربین‌های کنترل سرعت همکاری کنند چون این اقدام باعث کاهش چشمگیر تخلفات و تصادف‌های رانندگی می‌شود.

رئیس پلیس راه استان کرمان می‌گوید : در زمان حاضر حدود 300 کیلومتر از راه‌های اصلی استان زیرپوشش دوربین‌های کنترل سرعت است که تا پوشش کامل همه‌ی راه‌های اصلی فاصله داریم.

آمارها چه می‌گویند؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی کرمان نیز می‌گوید: در حوادث رانندگی حادثه‌ساز مانند نبستن کمربند ایمنی، سرعت غیرمجاز، سبقت به چپ و... در مجموع نسبت به سه ماه نخست پارسال 28 درصد افزایش برخورد در سراسر استان کرمان را داشتیم و در دیگر تخلفات مانند پارک دوبل، سد معبر، ورود کامیون به شهر و... نسبت به سه ماهه‌ی نخست پارسال 23 درصد افزایش برخورد انجام شده است.

سرهنگ «مسعود غفوریان» می‌افزاید : بر اساس وقوع تصادف‌ها در سه ماهه‌ی نخست سال در مجموع 1660 فقره تصادف‌های فوتی و جرحی در استان کرمان رخ داده که 39 فقره تصادفات فوتی در صحنه و 1621 فقره جرحی بوده است.

وی با بیان اینکه 41 نفر در صحنه‌ی تصادفات فوت کرده‌اند و 2026 مصدوم و بستری شدند، می‌گوید: 65 درصد این تصادف‌ها براثر برخورد حداقل دو یا چند وسیله‌ی نقلیه با یکدیگر، 27 درصد عابر پیاده، سه درصد شئ ثابت و پنج درصد واژگونی در شهرهای استان کرمان رخ داده است.

غفوریان ادامه می‌دهد: در 56 درصد حوادث رانندگی موتورسیکلت‌سواران یک طرف تصادف‌ها بوده‌اند که 15 نفر از این موتورسیکلت‌سواران جان خود را در صحنه حادثه از دست دادند و سهم آنها 38 درصد همه کشته‌شدگان در صحنه است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان یادآور شد: توجه نکردن به جلو با ثبت 30 درصد، رعایت نکردن حق تقدم با ثبت 24 درصد و توانایی نداشتن در کنترل وسیله‌ی نقلیه با ثبت 13 درصد، بیشترین علل وقوع تصادف‌ها در شهرهای استان کرمان است.

غفوریان پرحادثه‌ترین ساعت‌ها در شهرهای استان کرمان که به تصادف و فوت منجر شده‌اند را بین ساعت 16 بعداز ظهر تا ساعت 20 شب با 32 درصد هم‌چنین بین ساعت 12 تا 16 با 23 درصد کشته‌شدگان اعلام می‌کند و می‌گوید: مهم‌ترین شهرها از نظر وقوع تصادف‌ها پس از کرمان بترتیب شهرهای سیرجان، رفسنجان، بم و جیرفت هستند.

وی می‌گوید: در سه ماهه‌ی نخست سال، راکب و یا ترک‌نشین موتورسیکلت‌ها در تصادف‌ها منجر به فوت شهرهای استان کرمان، 56 درصد نقش داشته‌اند.

رئیس پلیس راهور استان کرمان می‌گوید: در حوادث رانندگی دو نوع گزارش اعلام می‌شود که یکی گزارش کشته‌شدگان تصادفات رانندگی بر اساس اعلام پزشکی قانون و دیگری براساس شمار کشته‌شدگان در صحنه است که در زمینه‌ی فوت‌شدگان تصادف‌ها بر اساس اعلام پزشکی قانونی در مقایسه کلی بین سه ماهه‌ی نخست سال نسبت به سه ماه پارسال، در مجموع یک نفر در درون شهرهای استان کرمان کاهش تلفات داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان ادامه می‌دهد: در سه ماهه‌ی نخست سال 51 کشته و در سه ماهه‌ی ابتدای پارسال 52 کشته در حوادث درون‌شهری استان کرمان داشتیم که بدین ترتیب تقریباً دو درصد کاهش تلفات درون‌شهری در استان کرمان اتفاق افتاده است که شهرستان کرمان بیشترین کاهش کشته‌های درون شهری نسبت به سال پیش را داشته است و شهرستان رفسنجان بیشترین افزایش را در زمینه‌ی فوت‌شدگان حوادث رانندگی درون‌شهری به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان می‌گوید: امسال 17 فقره کاهش تصادف منجر به فوت داشتیم که نسبت به سال قبل 30 درصد کاهش تصادف‌های فوتی در صحنه بوده است اما حوادث رانندگی منجر به جرائم در سه ماهه‌ی نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، 35 درصد افزایش داشته و شمار مجروحان نیز 35 درصد نسبت به سه ماهه‌ی نخست پارسال افزایش داشته است.

سرهنگ غفوریان با اشاره به آمار فوت‌شدگان در صحنه‌ی تصادف می‌گوید: 47 درصد فوت شدگان عابر پیاده بوده‌اند و 6 درصد فوت شدگان به علت واژگونی وسیله‌ی نقلیه با شئ ثابت جان خود را از دست داده‌اند و افرادی که بین 18 تا 29 سال دارند با 26 درصد، بیشترین کسانی بوده‌اند که جان خود را در حوادث رانندگی از دست داده‌اند که 91 درصد فوت‌شدگان حوادث رانندگی مردان و 9 درصد زنان هستند.

به گزارش ایسنا، تصادف حادثه نیست، بلکه واقعه‌ای تلخ است که سناریوی آن را خود ما با بی‌توجهی به قوانین طراحی و اجرا می‌کنیم، دور جدید سفرهای تابستانی آغاز شده است کمی بیشتر مراقب باشیم.

گزارش از: «فرزانه لشکری»، خبرنگار ایسنا منطقه کویر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha