• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93051305340
  • خبرنگار : 71498

پس از زعفران نوبت به خرما رسید

خرمای ایرانی به نام فرانسه!

خرمای ایرانی به نام فرانسه!

کشور‌های ‎تونس و امارات با بسته‌بندی‌های کوچک خرما جای ایران را گرفته‌اند و تاجران پاکستانی،‎ ‎اماراتی و فرانسوی خرمای ایرانی را به قیمت نازلی به صورت فله‌ای می‌خرند و پس از‎ ‎بسته‌بندی‌های کوچک و لوکس به نام خودشان صادر می‌کنند و این درحالی است که کشوری همچون فرانسه یک اصله درخت خرما هم ندارد!

کشور‌های ‎تونس و امارات با بسته‌بندی‌های کوچک خرما جای ایران را گرفته‌اند و تاجران پاکستانی،‎ ‎اماراتی و فرانسوی خرمای ایرانی را به قیمت نازلی به صورت فله‌ای می‌خرند و پس از‎ ‎بسته‌بندی‌های کوچک و لوکس به نام خودشان صادر می‌کنند و این درحالی است که کشوری همچون فرانسه یک اصله درخت خرما هم ندارد!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ایران سالانه حدود یک میلیون تن خرما تولید می‌شود که به دلیل عدم توسعه مکانیزاسیون در کشت و برداشت، 350 تن از محصول (معادل یک سوم) از بین می‌رود و به عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ خرمای جهان، اندرخم بسته‌بندی مانده‌ایم و این محصول را همچون دیگر محصولات فله‌ای صادر می‌کنیم.

سالانه هفت میلیون و 50 هزار تن خرما در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید یک میلیون تن دومین کشور تولیدکننده خرمای جهان است اما در بسته‌بندی صادراتی و بازاریابی این محصول با مشکل جدی مواجه است؛ به طوری که می‌توان گفت به دلیل بی‌توجهی به این موضوع، بازارهای خرمای ایرانی رو به نابودی است و سال به سال به رتبه صادرات خرمای ایران اضافه می‌شود.

درحالیکه کشوری همچون امارات با فرآوری‌ خرما، سود بالایی از فروش آن به دست می‌آورد در کشور ما به دلیل عدم توسعه‌ صنایع تبدیلی و فرآوری خرما این محصول به صورت فله‌ای و با قیمت‌ نازل در بازار‌های خارجی عرضه می‌شود.

بحران اقتصادی در بازارهای هدف، بی ثباتی، مقررات بانکی و نبود حمایت موثر از صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما منجر به ایجاد بحران در این بخش شده است.

از سوی دیگر بهره‌وری پایین در تولید، کمبود نقدینگی و بالا بودن هزینه تولید، قدرت رقابت بین‌المللی را از تولیدکنندگان گرفته است در صورتی‌که سایر کشورها از حمایت‌های دولت به عنوان رقابت و ماندگاری در بازار برخوردارند و از تولیدکنندگان ایرانی پیشی گرفته‌اند.

در همین راستا موسوی، دبیر کل انجمن خرمای ایران می‌گوید با توجه به اینکه دلالان پاکستانی، اماراتی و فرانسوی از خرمای ایرانی سود می‌برند و می‌خواهند این محصول را به نام خود در بازارهای هدف عرضه کنند خواهان خرمای ایرانی با بسته‌های بزرگ‎ ‎هستند لذا بسته‌بندی خرمای صادراتی 10 کیلوگرمی و به صورت سنتی است که در این میان کشور‌های ‎تونس و امارات با بسته‌بندی‌های کوچک جای ایران را گرفته‌اند و تاجران پاکستانی،‎ ‎اماراتی و فرانسوی خرمای ایران را به قیمت نازلی به صورت فله‌ای می‌خرند و پس از‎ ‎بسته‌بندی‌های کوچک و لوکس به نام خودشان صادر می‌کنند.

وی با بیان این‌که خرمای ایران بدون صاحب مانده است و در بازار متولی ندارد، اظهار می‌کند در هیچ جای دنیا اجازه فروش کالا به هر قیمتی داده نمی‌شود به همین دلیل انتظار می‌رود دولت در این امر ساماندهی داشته باشد.

سیامک شهریاری، یکی از صادرکنندگان خرما نیز با اشاره به افزایش مشکلات صادرات این محصول به ایسنا می‌گوید بازگشت پول، عدم امکان انتقال حواله‌جات بانکی به ایران، دریافت مالیات از صادرکنندگان و مشکلات حمل و نقل دلیلی بر کاهش صادرات این محصول شده است.

به طوری کلی می‌توان گفت اگر صادرکنندگان با اصول صادرات آشنا باشند و با بسته‌بندی مناسب کالا را ارائه و استانداردهای صادراتی را رعایت کنند بدون شک صادرات این محصول چندین برابر خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha