• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 93051305339
  • خبرنگار : 71474

اصلی‌ترین عوامل سانحه‌ساز در جاده‌های ایران

اصلی‌ترین عوامل سانحه‌ساز در جاده‌های ایران

سوانح رانندگی در جاده‌های ایران یکی از معضلاتی است که علیرغم توجه ویژه سال‌های گذشته دستگاه‌های اجرایی همچنان پابرجاست؛ سوانحی که در کنار تعداد بالای تلفات، هر ساله بار اقتصادی سنگینی را نیز بر دوش کشور سوار می‌کند.

سوانح رانندگی در جاده‌های ایران یکی از معضلاتی است که علیرغم توجه ویژه سال‌های گذشته دستگاه‌های اجرایی همچنان پابرجاست؛ سوانحی که در کنار تعداد بالای تلفات، هر ساله بار اقتصادی سنگینی را نیز بر دوش کشور سوار می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بهبود وضعیت کیفی جاده‌های کشور و البته فرهنگ سازی صورت گرفته، هر چند آمار تخلفات و تصادفات رانندگی در ایران چند سالی است روند کاهشی به خود گرفته اما هنوز این آمار بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی قرار دارد.

کشورهای غربی و پیشرفته علیرغم تعداد بالای ماشین‌های فعال توانسته‌اند آمار تصادفات خود را تا حد زیادی کنترل کنند تا جایی که بیش از 90 درصد تلفات رانندگی در کشورهای با درآمد متوسط و کم اتفاق می‌افتد که مالک 48 درصد وسایل‌نقلیه ثبت شده در جهان هستند.

طبق آمارهای جهانی سه عامل در کاهش تصادفات نقش بسزایی ایفا می‌کنند؛ عواملی که در کشور ما فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارند.

توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای یکی از اصلی‌ترین نیازهای روز کشور است که هر چند طرح‌های مطالعاتی آن پیشرفت‌های ملموسی داشته اما محدودیت‌های بودجه‌ای مانع از جلو رفتن طرح‌های عمرانی شده است.

در سال‌های گذشته کاهش درآمدهای دولتی، تاثیر مستقیمی بر بودجه‌های عمرانی گذاشته و این مساله پیشرفت کار در آزادراه‌ها و بزرگراه‌های در حال ساخت را به شدت کند کرده است.

جاده‌های دو طرفه و یک بانده، پیچ‌ها و گردنه‌های خطرناک و راه‌های غیر استاندارد در سال‌های گذشته عامل بسیاری از سوانح بوده‌اند؛ راه‌هایی که در آن‌ها اشتباهات رانندگی کوچک به حوادث بزرگ ختم می‌شوند.

آنچه در کنار اشتباهات رانندگی، به عنوان دومین عامل تاثیرگذار در حوادث از آن یاد می‌شود کیفیت و ایمنی خودروهاست؛ برخی خودروها از نظر امنیت در شرایط مطلوب به سر نمی‌برند و در برخی شرایط خود عاملی برای تشدید تصادف‌ها می‌شوند.

سومین عامل نیز بحث نظارت قانونی در جاده‌های کشور است. راه‌های روستایی به عنوان یکی از حادثه‌خیزترین مناطق کشور دسترسی نظارتی پایینی دارند و به دلیل محدودیت‌های نظارتی و تخلفات رانندگی بالا در آمار تصادفات در صدر قرار می گیرند.

در سال‌های گذشته کمیسیون امنیت راه‌ها در سازمان راهداری تلاش کرده به شکل تخصصی موضوع سوانح رانندگی را رصد کرند و با طراحی مکانیزم‌هایی این وضعیت را بهبود بخشد هر چند با وجود تمام این تلاش‌ها هنوز تا رسیدن به آمارهای روز جهانی فاصله زیادی دارد و تا بهبود وضعیت زیرساخت‌ها نمی‌توان امید چندانی به رسیدن به شاخص‌های استاندارد جهانی داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha