از طریق حفظ آثار فاخر تاریخی می توانیم به دنبال شهرسازی و معماری اسلامی باشیم و با حفظ این آثار به سمت شهرسازی و معماری اسلامی حرکت کنیم.
پیروز حناچی - معاون وزیر راه و شهرسازی - در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره ترویج معماری ایرانی - اسلامی اظهار کرد: در این مورد اتفاق نظری وجود ندارد به طوری که بعضی معماری ایرانی – اسلامی را یک مصداق میدانند و برخی معتقدند که یک مفهوم است.
وی افزود: بعضی معتقد هستند که هر بنایی که گنبد یا مناره دارد یا در آن قوس پنج و هفت بکار رفته معماری اسلامی است ولی بعضی نیز معتقدند که اگر روح تعلیمات و چارچوب قابل باور ناشی از آموزه های اسلامی در ابنیه امروزی و حتی مدرن تجلی یابد قابل قبول است.
معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی همچنین تاکید کرد: مواردی همچون رعایت حریمها، احترام به طبیعت، احترام به حقوق دیگران و حداقل اتلاف انرژی در ساختمانها نیز باید مدنظر قرار گیرد.
حناچی با بیان اینکه مشخصه خاصی در اسلام برای سبک معماری وجود ندارد و مطالب ارائه شده عمدتا استنتاج و استقراء محققان هستند، گفت: اعتقاد ما این است که با در نظر گرفتن این موضوع که از دوران پیش از اسلام آثار زیادی باقی نمانده و اگر آثاری هم باقی مانده آثار فاخر حکومتی مانند تخت جمشید و کاخ اردشیر و.....است و عمده آثاری که ما در دنیا با آن شناخته میشویم و حجمشان هم بسیار زیاد و فاخر است، همین بافتهای تاریخی هستند که دهها هکتار از نقاط مرکزی شهرها را در بر میگیرند اما در معرض تخریب قرار دارند.
وی افزود: از دوره صفویه به این طرف و به صورت معدود از دوره ایلخانی آثاری در شهرهایمان آثاری منحصر به فرد وجود دارد.
معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عقل حکم میکند اگر به دنبال شهرسازی و معماری اسلامی هستیم باید اول این آثار را حفظ کنیم، تصریح کرد: جلوی تخریب این آثار باید گرفته شود چون ما در دنیا با این آثار شناخته میشویم؛ به طوری که این آثار نقش تعیین کنندهای در فرهنگ و تمدن دوران اسلامی وامروز و حتی آینده دارند.
حناچی تاکید کرد: نباید بگذاریم این آثار فراموش شوند و با استفاده از این آموزههاست که باید آیندهمان را بسازیم.
انتهای پیام
نظرات