• جمعه / ۳ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۵۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93050301006

طراحی لیرز دیودی جدید با قابلیت برش فولاد

طراحی لیرز دیودی جدید با قابلیت برش فولاد

دانشمندان سابق موسسه فناوری ماساچوست در تلاش برای تجاری‌سازی یک لیزر دیودی جدید هستند که می‌تواند فلز را برش دهد.

دانشمندان سابق موسسه فناوری ماساچوست در تلاش برای تجاری‌سازی یک لیزر دیودی جدید هستند که می‌تواند فلز را برش دهد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، لیزرهای دیودی انواع متداولی هستند که در کارخانجات، آزمایشگاه‌ها و مطب پزشکان مورد استفاده هستند.

این لیزرها به دلیل مصرف انرژی کارآمد، اندازه کوچک و قیمت نسبتا ارزان آنها در اشاره‌گرهای لیزری، اسکنرهای بارکد، پخش‌کننده‌های دی‌وی‌دی و اقلام الکترونیکی دیگر مورد استفاده هستند.

پیش از این از جمله نقطه‌ضعفهای این لیزرهای دیودی، ضعیف بودن نسبی آنها بود و تلاشها برای شدت بخشیدن به پرتوها معمولا منجر به کاهش چشمگیر تمرکز و دقت آن می‌شد.

اکنون گروهی از دانشمندان که پیش از این در آزمایشگاه لینکول موسسه فناوری ماساچوست مشغول کار بودند، راهی را برای ترکیب نیروهای چند پرتو کوچک لیزر دیودی به شکل یک پرتو با قابلیت برش یک تکه فولاد 1.30 سانتیمتری شناسایی کرده‌اند.

به گفته دانشمندان، فناوری «TeraBlade» از کیفیت پرتو قابل مقایسه با لیزرهای تولیدی سنتی مانند دی‌اکسیدکربن، دیسک و فیبر برخوردار است. اگرچه به دلیل اینکه TeraBlade یک لیزر دیودی مستقیم است، دارای بالاترین بهره‌وری و کمترین هزینه مالکیت در مقایسه با لیزرهای دیگر است.

شرکت TeraBlade اکنون محصولات خود را به کارخانجاتی در ژاپن و آلمان که هزینه‌های انرژی در آنها بسیار بالاست، به فروش رسانده است.

در نهایت، دانشمندان امیدوارند که شرکت آنها بتواند راههایی را برای ترکیب این نوآوری در صنعت دفاعی از جمله تولید سیستمهای دفاعی لیزری جمع و جور و قابل نصب بر روی جتهای جنگنده شناسایی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha